Čovjek koji je promijenio autoindustriju. GM ga je pratio, podmetao mu prostitutke...

Foto: Wikipedia

Ralph Nader je američki odvjetnik i politički aktivist poznat po zalaganju za sigurnost u prometu. Rođen je 27. veljače 1934. u Winstedu, u Connecticutu. Njegova knjiga Unsafe at Any Speed iz 1965. godine dovela je do golemih promjena u autoindustriji.

Godine 1965. Nader je objavio knjigu Unsafe at Any Speed: The Designed-In Dangers of the American Automobile. U njoj je istaknuo kako proizvođači automobila, posebno General Motors s modelom Chevrolet Corvair, zanemaruju sigurnosne standarde kako bi smanjili troškove i povećali profite. 

Nader je tvrdio da je prvi model Corvaira imao nestabilan stražnji ovjes. Corvair je koristio "swing axle" sustav ovjesa, sličan onome u Volkswagen Bubi, zbog čega je bio sklon prekomjernom naginjanju kotača tijekom oštrih zavoja. To je moglo dovesti do smanjenja kontakta gume s cestom i gubitka kontrole nad vozilom, što može rezultirati prevrtanjem.

Nader je također tvrdio da su preporučene razine tlaka u gumama za Corvair bile neuobičajene: niži tlak sprijeda i viši straga. Ako vlasnici nisu slijedili ove specifikacije, što je često bio slučaj zbog nedostatka informacija, vozilo je postajalo još nestabilnije. Kritizirao je General Motors zbog odluke da izostavi prednji stabilizator iz originalnog dizajna, što bi, kako je tvrdio, moglo poboljšati stabilnost vozila. Knjiga je postala bestseler i potaknula javnu raspravu o sigurnosti vozila. 

Svjedočenje pred američkim Senatom

Nakon objave knjige Nader je 10. veljače 1966. pozvan da svjedoči pred američkim Senatom o sigurnosti automobila. 

Tijekom svjedočenja otkriveno je da je General Motors (GM) unajmio privatne istražitelje kako bi ga diskreditirali, uključujući praćenje i pokušaje kompromitacije. Privatni istražitelji pratili su ga u hotelima i restoranima, prisluškivali njegove razgovore, a angažirali su i prostitutke da ga pokušaju zavesti i dovesti u kompromitirajuće situacije. Optuživali su ga da je antisemit.

Pred Senatom je tadašnji predsjednik General Motorsa James Roche priznao da je tvrtka angažirala privatne detektive kako bi pratili Nadera i pokušali ga diskreditirati. Roche se javno ispričao Naderu, što je bio veliki udarac za ugled GM-a. Nader je tužio GM za narušavanje privatnosti i dobio odštetu od 425.000 dolara. Taj novac iskoristio je za osnivanje grupe za zaštitu potrošača koja se bavila istraživanjem sigurnosti automobila i prava potrošača.

Nacionalni zakon o sigurnosti prometa

Nakon skandala Nader je stekao veliku podršku javnosti. Njegov rad doveo je do donošenja Zakona o sigurnosti prometa i motornih vozila 1966. godine, koji je uveo strože propise za sigurnost automobila. Zahvaljujući ovom zakonu, sigurnosni pojasevi postali su obavezni u svim automobilima proizvedenim nakon 1. siječnja 1968. godine.

Kasniji zakoni proširili su ovu obvezu na stražnja sjedala, a u mnogim državama SAD-a postalo je zakonski obavezno njihovo korištenje. 1970. godine osnovana je i Nacionalna uprava za sigurnost prometa na autocestama (NHTSA), koja je dobila ovlast postavljanja i nadziranja sigurnosnih standarda.

General Motors, s druge strane, pretrpio je značajnu reputacijsku štetu, a Chevrolet Corvair, koji je bio u središtu kontroverze, izgubio je povjerenje potrošača i kasnije je povučen s tržišta.

Nader je bio kandidat za predsjednika Sjedinjenih Američkih Država pet puta. Najveći broj glasova (2.882.955 ili 2.74%) osvojio je na izborima 2000.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.