EUROPSKA organizacija za sigurnost vozila, Euro NCAP, najavila je korjenite promjene u svojim metodama testiranja, ciljajući pritom na "iritantne" sustave pomoći vozaču (ADAS) i nagrađujući proizvođače koji se odluče za klasične fizičke tipke. Nove, strože procedure, koje stupaju na snagu 2026. godine, predstavljaju najveću reviziju protokola od 2009. godine, a potaknute su kritikama vozača na račun previše nametljivih tehnologija.
Novi postupak u potpunosti mijenja način na koji se automobili testiraju i ocjenjuju, a sve će se temeljiti na četiri nova stupa sigurnosti: sigurna vožnja, izbjegavanje sudara, zaštita pri sudaru i sigurnost nakon sudara. U Euro NCAP-u naglašavaju kako su mnoge od ovih promjena izravan odgovor na povratne informacije potrošača, posebice na pritužbe o "iritantnim upozorenjima ili nametljivim intervencijama" nekih modernih sustava pomoći.
Od 2026. godine, više ocjene dobivat će automobili opremljeni tehnologijama koje prate vozačevu pažnju i angažman za volanom. Bodovi će se dodjeljivati "sustavima koji prate performanse vozača u stvarnom vremenu". Najbolje ocjene bit će rezervirane za automobile koji kontinuirano prate pokrete glave i očiju vozača te te informacije koriste za prilagodbu osjetljivosti ADAS funkcija. Posebno će se cijeniti sustavi koji mogu detektirati utjecaj droga ili alkohola te sigurno zaustaviti vozilo ako vozač izgubi svijest.
Kao odgovor na sve glasnije kritike vozača o kompliciranim zaslonima osjetljivim na dodir, Euro NCAP će također ocjenjivati "položaj, jasnoću i jednostavnost korištenja" ključnih kontrola. Novi sustav bodovanja naglašavat će važnost fizičkih tipki za često korištene funkcije, jer se smatra da smanjuju ometanje vozača tijekom vožnje.
Značajan dio procesa bit će ažuriran kako bi se osiguralo da se ocjene temelje na stvarnoj učinkovitosti sustava, a ne samo na njihovim performansama na testnoj stazi. Primjerice, ispitivači će na cesti procjenjivati točnost funkcija prepoznavanja ograničenja brzine - što je čest problem modernih ADAS paketa - "s ciljem poboljšanja prihvaćanja od strane potrošača".
Fokus na stvarne uvjete proširuje se i na testiranje tehnologija za sprječavanje sudara, poput autonomnog kočenja u nuždi (AEB) i pomoći pri održavanju vozne trake. Uvest će se novi testni scenariji u gradskim uvjetima koji uključuju bicikliste i motocikliste, kako bi se "odražavali stvarni obrasci nesreća". Ovi sustavi ocjenjivat će se i prema njihovoj "glatkoći i intuitivnosti", kao odgovor na kritike da ponekad interveniraju nepredvidivo i ometajuće.
Osim prevencije, Euro NCAP će staviti veći naglasak na "sigurnost nakon sudara". Električne ručke na vratima morat će ostati funkcionalne i nakon nesreće, dok će električna vozila morati osigurati "ispravnu izolaciju" baterija kako bi se smanjio rizik od požara. Također, automatizirani sustavi za hitne pozive morat će hitnim službama moći dojaviti točan broj putnika u vozilu kako bi se organizirala odgovarajuća pomoć.
Glavni tajnik Euro NCAP-a, Michiel van Ratingen, izjavio je da sveobuhvatne promjene imaju za cilj povećati "rigoroznost i relevantnost" postupka testiranja, osiguravajući da se automobili testiraju na performanse prije, tijekom i nakon sudara.
"Ažuriranja protokola osiguravaju da testiranje, analiza i ocjene Euro NCAP-a ostanu konačan vodič za potrošače koji cijene nepristran vodič za sigurnost najnovijih automobila", rekao je. "Euro NCAP nastavlja podizati sigurnosne standarde u svim aspektima dizajna vozila, a protokoli za 2026. godinu utjelovljuju ovu predanost poticanjem proizvođača da usvoje i poboljšaju tehnologije koje spašavaju živote. Namjeravani ishod je poboljšana zaštita za putnike u vozilima i sve sudionike u prometu kroz učinkovitiju pomoć vozaču, robusno sprječavanje nesreća, poboljšanu zaštitu pri sudaru i poboljšano upravljanje nakon sudara."