17. veljače 1951. godine američka vlada donijela je odluku o zabrani proizvodnje guma s bijelim bočnim stijenkama, poznatih kao "whitewall" gume. Tijekom Korejskog rata američka vlada je uvela zabranu kako bi preusmjerila resurse poput prirodne gume i čelika u vojnu industriju. Ova mjera bila je dio napora za optimizaciju proizvodnje i osiguranje opskrbe vojske.
Počeci i razvoj whitewall guma
Bijele bočne gume predstavljaju posebnu vrstu automobilskih guma s bijelom prugom ili cijelom bočnom stijenkom izrađenom od bijele gume. Njihova povijest seže u rane godine automobilizma i odražava promjene u dizajnu, tehnologiji i kulturi tijekom više od jednog stoljeća.
Početkom 20. stoljeća automobilske gume bile su izrađene od prirodne gume, koja je bila bijele boje. Međutim, bijela guma nije pružala dovoljnu izdržljivost, pa je dodavanje čađe (ugljika) u smjesu postalo uobičajeno kako bi se povećala trajnost i otpornost guma. Ovaj postupak rezultirao je crnim gaznim slojem, dok su bočne stijenke često ostajale bijele, što je dovelo do pojave bijelih bočnih guma.
Godine 1914. tvrtka Vogue Tyre and Rubber Co. sa sjedištem u Chicagu počela je proizvoditi bijele bočne gume za kočije i automobile, čime su postali pioniri u ovom segmentu. Njihov inovativni dizajn brzo je stekao popularnost među vlasnicima luksuznih vozila, a bijele bočne gume postale su simbol elegancije i prestiža.
Uspon popularnosti i ratne prilagodbe
Tijekom 1920-ih i 1930-ih godina bijele bočne gume doživjele su vrhunac popularnosti. Njihov kontrast s tamnijim bojama karoserije automobila pružao je estetski privlačan izgled. Proizvođači automobila, poput Forda, nudili su bijele bočne gume kao opciju na svojim vozilima, što je dodatno povećalo njihovu prisutnost na cestama.
Nakon Drugog svjetskog rata bijele bočne gume nastavile su biti popularne, posebno tijekom 1950-ih godina. Međutim, izbijanjem Korejskog rata 1951. godine američka vlada zabranila je njihovu proizvodnju kako bi osigurala preusmjeravanje resursa u vojnu industriju. Sirovine potrebne za proizvodnju guma, poput prirodne gume i čelika, bile su ključne za izradu vojnih vozila, stoga je smanjenje civilne proizvodnje postalo nužnost.
Bijele bočne gume dosegnule su vrhunac popularnosti početkom 1950-ih, no ubrzo su počele gubiti naklonost javnosti. Tijekom tog razdoblja dizajn automobila se mijenjao, a niži profili karoserije postali su moderni. Smanjenje širine bijele pruge bilo je pokušaj da se smanji vizualna visina kotača. Do 1962. godine široke bijele bočne gume uglavnom su nestale s tržišta, iako su se uske bijele pruge zadržale kao luksuzna opcija tijekom sedamdesetih.
Simbol prošlog vremena
Radijalne gume s tankim bijelim prugama i zlatnom linijom, poput onih koje je proizvodila tvrtka Vogue Tyre, ostale su prepoznatljive na luksuznim vozilima. Unatoč modernizaciji i tehnološkim inovacijama, bijele bočne gume postale su rijetkost na tvorničkim automobilima. Posljednji automobil u Ujedinjenom Kraljevstvu koji je tvornički dolazio s bijelim bočnim gumama bio je model Kia Pride.
Iako su danas rijetkost, i dalje imaju posebno mjesto među ljubiteljima klasičnih automobila.