Ovoliko žene troše na uloške. Cifra nije sitna
Sadržaj nastao u suradnji s: dm
MENSTRUALNO siromaštvo nije novi pojam, no javnosti je i dalje nepoznat. Značajan dio svjetske populacije nema pristup sigurnim higijenskim, odnosno menstrualnim proizvodima. Francuska organizacija Regeles Elementaires procjenjuje da čak 500 milijuna žena u svijetu živi pod utjecajem menstrualnog siromaštva.
Ova situacija nije ograničena samo na zemlje u razvoju; čak i u naprednijim društvima poput Japana i Španjolske, gdje postoji određeni stupanj otvorenosti prema menstrualnim potrebama, tabui i stigma oko menstruacije i dalje snažno utječu na život žena.
Proizvodi za menstruaciju uglavnom nisu ograničeni samo na tampone, uloške, menstrualne čašice ili donje rublje. Oni uključuju i osnovne higijenske potrebe poput lijekova protiv bolova, ili čak samo sapun ili tekuću vodu.
U Nepalu i nekim regijama Indije, žene koje imaju menstruaciju moraju za vrijeme ciklusa biti izolirane od ostalih članova društva, dok je u zemljama zapadne Afrike menstruacija predmet stigme. Smatra se prljavom, tj. nečistom pojavom i izaziva osjećaj srama svaki put kad žena dobije menstruaciju. Ovo ne samo da ilustrira raznolikost i kompleksnost problema menstrualnog siromaštva već i ukazuje na duboko ukorijenjene sociokulturne predrasude koje ga okružuju.
Škotska je prva zemlja u Europi koja je 2021. godine proizvode za menstruaciju stavila na raspolaganje svakoj ženi, a zemlje poput Belgije ili Francuske poduzele su značajne korake kako bi riješile problem ovog tipa siromaštva. U 2018. godini belgijska vlada smanjuje PDV na menstrualne proizvode s 21 na 5 posto, dok Francuska osigurava milijun eura školama kako bi se borili protiv menstrualnog siromaštva.
U toj zemlji, prema IFOP-u (Francuski institut za javno mnijenje), u 2019. godini otprilike 1.7 milijuna žena živjelo je pod utjecajem menstrualnog siromaštva. Prema informacijama na razini EU-a, prosječna Europljanka potroši otprilike 675 eura godišnje na proizvode za menstrualnu higijenu.
Unapređenje kvalitete života i zdravstvene skrbi žena
O stanju u Hrvatskoj govori prvo, ali i posljednje istraživanje koje je provela Udruga za ljudska prava i građansku participaciju PaRiter krajem 2020. godine. Upitnik je ispunilo nešto više od 6000 žena koje su imale menstruaciju unutar posljednjih godinu dana te su podaci pokazali porazne statistike.
Više od trećine ispitanica (36.4 posto) navelo je da moraju kupiti manje kvalitetne menstrualne potrepštine zbog njihove cijene. Njih 8.3 posto potvrđuje da je to često, dok ostatak to čini ponekad. Desetina od ukupnog broja ispitanica navodi da nema dovoljno menstrualnih potrepština da ih mogu promijeniti kad god žele ili im zatreba, a više od 11 posto njih tvrdi da ih ne može ni priuštiti.
Također, desetina njih potvrdila je da si ne može priuštiti lijekove za smanjenje boli tijekom menstruacije, a 8.8 posto njih ne promijeni uložak ili tampon duže od šest do osam sati jer nemaju adekvatne menstrualne potrepštine. Ovakve statistike ne idu u korist, te osim što imaju posljedice, alternativna rješenja za žene mogu biti nesigurna, pa čak i štetna za zdravlje.
Jedna od kompanija koje već dugi niz godina ulažu u unapređenje kvalitete života i zdravstvene skrbi žena jest kompanija dm. S posebnim naglaskom na zdravlje žena, dm je tijekom prošle godine pokrenuo niz inicijativa usmjerenih na poboljšanje dobrobiti i zdravlja žena.
Tijekom prošle godine kroz natječaj {ZAJEDNO} za bolje sutra, dm je podržao realizaciju devet društveno odgovornih projekata. Serija podcasta i prva dm ženska konferencija pružili su važan prostor za raspravu i edukaciju o temama vezanim uz žensko zdravlje.
Dajući dodatni poticaj svojim nastojanjima, dm je od 1. veljače 2024. trajno smanjio cijene uložaka, tampona i menstrualnih gaćica vlastite marke Jessa za najmanje 13 posto, odnosno iznos stope PDV-a, kako bi menstrualne potrepštine bile ženama još pristupačnije. Ova inicijativa prvi je korak u nizu aktivnosti koje dm planira provoditi ove godine, fokusirajući se na žensko zdravlje s ciljem ublažavanja menstrualnog siromaštva i skretanja pažnje na važnost menstrualnog zdravlja.
U sklopu svojih nastojanja, dm 8. ožujka 2024. godine iznova otvara natječaj {ZAJEDNO} za bolje sutra. Poziva udruge, ustanove, jedinice lokalne i regionalne samouprave, hrvatske proizvođače i druge neprofitne pravne subjekte da do 15. travnja 2024. prijave svoje projekte usmjerene na promicanje, razvoj i unapređenje menstrualnog zdravlja žena svih dobnih skupina.
Projekti se mogu prijaviti u jednu od sljedećih kategorija: podizanje razine znanja o menstrualnom zdravlju, promjena percepcije menstruacije u javnosti, proizvodi i inovacije, uključujući aplikacije edukativnog karaktera s jasnom poveznicom na menstrualno zdravlje ili promjenu percepcije menstruacije.
Prijave i detaljne informacije o natječaju dostupne su na službenoj web-stranici www.jednizadrugezajedno.hr. Ova inicijativa predstavlja značajan korak naprijed u dm-ovoj dugoročnoj predanosti unaprjeđivanju zdravlja i dobrobiti žena te pruža nadu u stvaranju inkluzivnijeg i pravednijeg društva u kojem menstrualno siromaštvo više neće biti stvarnost za mnoge žene.
Sponzorirani sadržaj donose Index i dm u skladu s najvišim profesionalnim standardima.
bi Vas mogao zanimati
Uvjetima korištenja i Pravilima o privatnosti