Clean girls su out. Messy girls su in
CLEAN girl estetiku, koja je dugo definirala minimalistički i wellnessom nadahnut izgled na društvenim mrežama, potisnuo je novi val kaotičnog šika. Za razliku od te "čiste djevojke" - prepoznatljive po besprijekornoj koži, zalizanoj kosi i izgledu savršenom poput njezina doma - messy girl ("neuredna djevojka) prihvaća rock-and-roll estetiku s vibrom bezbrižnosti. Ovaj uspon signalizira promjenu u načinu na koji generacija Z redefinira ljepotu, stil i autentičnost.
Što definira "neurednu djevojku"?
Razbarušena kosa, razmazan tuš za oči i zgužvana majica - messy girl estetika osvaja svijet, preuzimajući društvene medije, ulice, pa čak i modne piste. Nestali su no-makeup lookovi i neutralna odjeća čije su glavne promotorice bile Hailey Bieber i Matilda Djerf. Umjesto njih, sada su tu neuredne punđe, slojevito odijevanje u indie rock stilu i cigareta koja nonšalantno visi s usana, podsjećajući na Kate Moss iz 2000-ih.
Trend su popularizirale zvijezde poput britanske pop-ikone Charli XCX, predvodnice prošlogodišnjeg Brat trenda, i Billie Eilish. Na društvenim mrežama hashtag #messygirl prikupio je tisuće pregleda, dodatno potaknut pjesmom britanske pjevačice Lole Young I’m Too Messy, dok TikTokom kruži viralni kviz "Clean ili messy girl?"
Kao trenutno zaštitno lice pokreta proglašena je Addison Rae, bivša TikTok zvijezda koja se okrenula filmu i glazbi. Svojim indie glazbenim spotovima i nefiltriranim objavama, koje podsjećaju na MySpace ili Tumblr profile od prije više od desetljeća, Rae se oslanja na nedovršenu estetiku.
Pjevačicu hvale jer prikazuje autentičniji izgled, bez šminke i s razbarušenom kosom, za razliku od tradicionalno glamuroznijih vršnjakinja iz generacije Z, poput Sabrine Carpenter. Njezina suradnja s Charli XCX učvrstila ju je kao sinonim za ovaj arhetip. Uz nju se ističe i pjevačica Olivia Rodrigo, poznata po pristupačnim soft-grunge komadima inspiriranim 90-ima i 2000-ima.
Ipak, ova "neuredna" bezbrižnost nije nova pojava. Od poderanih najlonki Courtney Love iz 90-ih, preko razmazanog tuša Amy Winehouse, do blatnjavih festivalskih čizama Kate Moss, ovaj stil ima duboke korijene.
"Trend je negdje na pola puta između soft grungea iz 2010-ih i indie sleazea iz 2000-ih. Osim što danas svaki trend prolazi kroz algoritam i postaje hashtag", ističe francuska modna autorica Sophie Abriat u razgovoru za AFP.
Kulturni zaokret
"Neuredno ne znači nemarno - riječ je o kulturnom pomaku od performativne savršenosti prema sadržaju koji je stvaran i prepoznatljiv. Sve više, viralni TikTok trendovi slave svakodnevne rutine i takozvanu neurednu stvarnost - od pretrpanih ureda do kaosa u skladištu", dodaje.
"Ljepota je tako pristupačan način da signaliziramo tko smo i kako se osjećamo", rekla je za Newsweek Angie Meltsner, osnivačica studija za kulturna istraživanja Tomato Baby.
"Odmak od 'čiste djevojke' dolazi u vrijeme velike neizvjesnosti u svijetu, a način suočavanja s tom neizvjesnošću može biti prihvaćanje svojevrsne kaotične, subverzivne energije, koja se kanalizira u ove odvažne, maksimalističke, razigrane prikaze."
Anne Valois, kreatorica poznata kao @curatingambiance, u svom je TikTok videu istaknula kako se clean girl estetika počela raspadati. "Nakon godina minimalizma i tihog luksuza, neuredna cool djevojka se vratila", rekla je.
Ona smatra da je to više od površinskog trenda, ukazujući na podatke platforme Particl koji pokazuju rastući interes za proizvode sasvim drugačije od onih koji su bili in u vladavini clean estetike. "Interes za duhanskim proizvodima porastao je za 843 posto, a alkoholna pića za gotovo 1000 posto u posljednjih 12 mjeseci", navela je.
"Odjednom, ispijanje piva u kaubojskim čizmama djeluje aspirativnije nego ispijanje zelenog soka i odlazak na pilates", rekla je Valois. "Manje se radi o optimizaciji, a više o karakteru, užitku i raspoloženju." Prema njezinim riječima, konformizam više nije statusni simbol, već je postao "nedostatak mašte ili algoritamska usklađenost".
Trend, dakle, utjelovljuje životni stil koji zagovara opuštanje i samoprihvaćanje. "To je estetika koja slavi nesavršenost, nonšalanciju, kaos i emocionalnu ranjivost. (...) Pozicionira se kao kritika hiperproduktivnosti", analizira Sophie Abriat. "Suočava kontrolu s vizualnim jezikom kolapsa - nereda i zbrke. To je poput stiliziranog izgaranja."
Paradoks odglumljene autentičnosti
Autentičnost je, međutim, velika fatamorgana modernog doba. Što je više pokušavamo dokazati na internetu, to ona brže nestaje, piše The Guardian. Dolaskom generacija Z i Alpha na društvene mreže, odgovor na kulturni zahtjev za savršenstvom postao je kaos - sirov, nefiltriran i namjerno neuredan sadržaj. Kurirani feedovi ustupili su mjesto photo dumpovima, finsta profilima (skriveni profili na Instagramu koje ljudi otvaraju samo za određene prijatelje) i bedrottingu.
Ipak, to je brzo postala samo još jedna uloga, žanr sadržaja podložan sve ekstremnijim izvedbama - snimanje vlastitog plača, ekstremno dijeljenje privatnosti i javni slomovi. Ranjivost je postala estetika, a odbacivanje savršenstva postalo je vlastiti oblik perfekcionizma: besprijekorno izvođenje nesavršenosti.
Ispod iluzije spontanosti krije se dobro orkestrirana estetika, o čemu svjedoči sve veći broj tutorijala koji uče korisnike kako usavršiti izgled "neuredne djevojke". "Prividni kaos često je pažljivo osmišljen", slaže se Sophie Abriat.
Francuska novinarka Claire Roussel dodaje kako ova stilizirana neurednost nije jednako reprezentativna. "Obično je prikazuju mršave, konvencionalno privlačne bijele žene poput Kate Moss. Malo se pažnje posvećuje raznolikosti, što dovodi u pitanje njezinu usklađenost s feminističkim idealima."
Da bismo razumjeli zašto je autentičnost gotovo nemoguća, moramo shvatiti što su nam društveni mediji učinili: osobni identitet pretvorili su u performans, a sve nas u brendove. Sebe promatramo u trećem licu, kao entitet kojim treba upravljati.
Autentičnost jednostavno ne može preživjeti u okruženju stalnog performansa, jer se otuđujemo od vlastitih postupaka kada se svaki trenutak filtrira kroz pitanje kako će biti primljen.
Brendovi prigrlili neurednu estetiku
Iako je messy girl estetika prisutna već neko vrijeme, novost je da brendovi sve više usvajaju ovaj vizualni jezik. Umjesto uglađene perfekcije, biraju kurirani kaos i nesavršene trenutke kako bi se autentičnije povezali s publikom.
Godinama je savršenstvo bilo zlatni standard, no danas se takav pristup čini umjetnim. Publika žudi za stvarnošću - trenucima iza kulisa, napola iskorištenim proizvodima ili kreativnim kaosom u uredu.
Nesavršenost je postala signal iskrenosti, što posebno rezonira s generacijom Z, koja preferira opušteniji dizajn u odnosu na ono što smo zvali quiet luxury proteklih godina. Naravno, modna i beauty industrija nije propustila priliku. "To je paradoks: čak i nesavršenost može biti stilizirana, prodana i uređena, a modni brendovi su to shvatili", primjećuje Sophie Abriat.
Primjeri su brojni. Häagen-Dazs je lansirao kampanju fokusiranu isključivo na polizani štapić sladoleda. U beauty industriji, Lancôme je prihvatio stvarne trenutke kaosa nakon šminkanja i uveo hashtag #MessyWithLancome.
Današnja "autentičnost" brendova svodi se na preuzimanje performansa generacije Z. Viralni TikTok videozapisi postali su mjesto gdje brendovi međusobno komuniciraju istim sardoničnim i samosvjesnim tonom. Ironično, nema ničeg manje autentičnog od multinacionalnih kompanija koje se pretvaraju da su umorni tinejdžeri, ali to je postala naša stvarnost.
Promjena mentaliteta ili samo prolazni trend?
Alexan Ashcraft, osnivačica digitalnog magazina Trends of the Times, smatra da privlačnost "neuredne djevojke" leži u njezinom bezbrižnom duhu. "Povratak neuredne djevojke nije samo još jedan TikTok trend, to je promjena načina razmišljanja, kulturni reset", rekla je za Newsweek.
"Za razliku od 'čiste djevojke' - uglađene i savršene - neuredna djevojka je razbarušena, isključena i neopterećena. Ona se ne oblači niti kupuje zbog objava, lajkova ili da bi bila viđena."
I modne piste odražavaju ovu promjenu. Na nedavnom Tjednu mode u Parizu snažno se istaknuo indie sleaze stil, s obiljem kože, povratkom uskih hlača i majica s natpisima.
Unatoč kritikama, messy girl nudi "značajan dašak svježeg zraka" u razdoblju pojave reakcionarnih trendova poput tradwives (tradicionalnih kućanica) ili povratka pro-anoreksičnog sadržaja, uvjerena je Claire Roussel. "Ako ljudi pronađu trend koji im omogućuje da se suprotstave ovim hiperkonzervativnim i duboko mizoginim zabranama, to je sjajno", zaključuje ona.
Na kraju, ono što je mladima zaista potrebno jest razbijanje očekivanja da nemilosrdno kuriraju svaki element svojih života za javnost. Rješenje nije u jačem izvođenju autentičnosti, već u čuvanju onih prostora gdje je ona još uvijek moguća: u nesnimljenim razgovorima i privatnim trenucima, daleko od ekonomije pažnje.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati