Što je BEV, a što frunk? Dekodiramo žargon vozila nove generacije

Foto: Peugeot

MOŽDA, doduše, ne znate što su gefufna ili cinculator, ali jako dobro poznajete većinu pojmova vezanu za automobile. Dobro ste upoznati što su to benzinac i dizelaš, znate da je potrošnja od 12 litara na 100 kilometara poprilična, čak vam je i potpuno jasno što je prednost u tome da neki automobil ima pogon na sve kotače, umjesto na samo jednu osovinu.
Međutim, uvođenjem električnih i hibridnih automobila, izrazi koje se koriste kod tih novih tehnologija mogu biti potpuno nejasni. Što je HEV, a što PHEV? Što je sustav grijanja baterije i čemu služi? Što bateriju čini čvrstom? 
Ovaj rječnik hibridnih i električnih vozila dekodirat će sav žargon koji trebate znati da biste razumjeli vozila nove generacije.

Definicije klasifikacije

Vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem (ICEV): Tradicionalno vozilo koje se za rad oslanja na klasična goriva nastala od nafte.

Električno vozilo (EV): Vozilo koje pokreće električni motor. EV je širok krovni pojam koji može obuhvatiti mnogo različitih podtipova vozila.

Električno vozilo na baterije (BEV): Vozilo koje radi isključivo na bateriju.

Blaga hibridna električna vozila (MHEV): Vozilo koje se primarno oslanja na motor s unutarnjim izgaranjem, ali uz pomoć malog elektromotora. MHEV ne mogu raditi samo na baterije već elektromotor ili pomaže pri ubrzanju ili napaja električne sustave ili na neki drugi način utječe kako bi vožnja bila ekonomična. 

Hibrid (HEV): Vozilo koje koristi i električni motor i motor s unutarnjim izgaranjem za postizanje bolje učinkovitosti. Može ograničeno ići samo na struju, a struju elektromotoru daje baterija koja se puni samim kretanjem vozila.

Plug-in hibridno vozilo (PHEV): Hibridno vozilo koje uključuje utikač za punjenje unutarnjih baterija, što znači da se baterija može puniti dok auto stoji. To mu omogućuje da radi na struju dulje od konvencionalnog hibrida.

Električno vozilo s produženim dometom (EREV): Vozilo koje se primarno oslanja na električnu energiju, ali ima i motor s unutarnjim izgaranjem kao rezervu u slučaju kada nestane snage. Za razliku od hibrida, motor nikada ne pokreće izravno kotače.

Vozilo s nultom emisijom (ZEV): vozilo koje svojim radom ne ispušta štetne tvari.

Električno vozilo s gorivim ćelijama (FCEV): Vozilo koje se oslanja na vodikove gorivne ćelije za punjenje baterije vozila.

Svjetski usklađen postupak ispitivanja lakih vozila (WLTP): moderan test koji mjeri potrošnju goriva i emisije vozila u stvarnoj vožnji. 

Novi europski ciklus vožnje (NEDC): sada umirovljeni test koji je mjerio potrošnju goriva i emisije vozila. Zamijenjen je 2017. godine WLTP-om.

Električno vozilo u susjedstvu (NEV): Izraz koji se koristi u SAD-u, a radi se o električnim vozilima koja postižu male brzine. Primjer je Opel Rocks.

Definicije dijelova

Motor s unutarnjim izgaranjem (ICE): srce tradicionalnih automobila na plin. Generira energiju kompresijom goriva pomoću klipa, zatim paljenjem svjećice da izazove eksploziju, koja gura klip prema van. Ovo zauzvrat okreće radilicu, koja se kreće kroz prijenos, koja pokreće pogonsku osovinu, koja pokreće osovine, koja pokreće kotače, koja pokreće vaš automobil.

Motor: električno srce EV-a. Pretvara električnu energiju u mehaničku puštanjem struje kroz više krugova namotane bakrene žice oblikovane u cilindar, što stvara rotirajuće magnetsko polje. Rotacija magnetskog polja pokreće rotor smješten unutar cilindra. Ovaj rotor zatim rotira osovinu i kotače EV-a.

Prijenos: Skup zupčanika koji prilagođavaju konačnu snagu koja se šalje na pogonsko vratilo, osovine i kotače. Automobili mijenjaju ove stupnjeve prijenosa kako bi promijenili isporuku snage bez promjene brzine rada motora.

Reduktor: EV ekvivalent prijenosu pretvara veliki okretni moment elektromotora u više okretaja u minuti.

Pogonska jedinica: kombinacija EV motora i njegovog reduktora.

Baterija: mjesto gdje se pohranjuje energija električnog vozila. To je EV ekvivalent spremnika za gorivo. 

Baterijska ćelija: Najmanja jedinica u ukupnom paketu baterija EV-a. Često su potrebne tisuće ćelija za pohranjivanje dovoljno električne energije za EV.

Baterijski modul: Skupina baterijskih ćelija spojenih u cjelokupnu bateriju EV-a.

Paket baterija: Ukupna struktura baterije EV-a. Uključuje sve module i ćelije koje ih sačinjavaju, kućište i strukturne značajke.

Litij-ionska: tehnologija baterije koja se koristi na većini električnih vozila (i većini elektronike poput vašeg telefona, što se toga tiče). Nude vrlo visoku gustoću energije i mogućnost punjenja više puta.

Solid-state baterija, odnosno s čvrstim elektrolitom: nova vrsta baterije koristi čvrsti elektrolit između anode i katode, umjesto tekućeg elektrolita. To omogućuje čvrstim baterijama da budu lakše, manje eksplozivne i manje. 

Sustav upravljanja baterijom (BMS): Sustav koji osigurava da se svaka ćelija prazni otprilike jednakom brzinom i koordinira ulaz i izlaz tako da svi djeluju kao jedna jedinica.

Sustav grijanja baterije (BHS): Sustav koji osigurava da baterija ostane na idealnim radnim temperaturama. To je potrebno pri nižim temperaturama, koje nepovoljno utječu na trajanje baterije i brzinu punjenja.

Ugrađeni punjač (OBC): Ugrađeni punjači pretvaraju izmjeničnu struju u istosmjernu kako bi napunili baterije EV-a. Stanice za brzo punjenje ne moraju koristiti OBC EV jer su već istosmjerne.

Inverter: Inverter pretvara istosmjernu struju baterije u izmjeničnu.

Niskonaponski DC-DC pretvarač (LDC): komponenta koja smanjuje napon napajanja EV baterije kako bi je mogli koristiti dodatni sustavi u automobilu, poput prednjih svjetala.

Upravljačka jedinica vozila (VCU): Centar za upravljanje svih aktivnosti vozila , koji koordinira kontrolu snage, kontrolu motora, regenerativno kočenje, napajanje i upravljanje opterećenjem.

Upravljačka jedinica električne energije (EPCU): Upravljačka jedinica električne energije kombinira pretvarač, niskonaponski DC-DC pretvarač i upravljačku jedinicu vozila u jednu jedinicu koja nadzire glavne odgovornosti u upravljanju sustavom EV-a.

Range extender (REx): mali motor s unutarnjim izgaranjem koji se koristi za punjenje baterija EV-a.

Frunk: Budući da električna vozila nemaju motore ispod haube sprijeda, on se koristi kao prostor za pohranu. Od milja se nazivaju frunk, što je skraćenica od engleskog pojma za prednji prtljažnik, odnosno "front trunk".

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.