Toyota bira drugi put: Hoće li propasti kao Nokia ili ostati lider?
DAN PRIJE ženevskog salona automobila Toyota je tradicionalno organizirala večeru za medije. Jedne godine, vjerojatno 2007., nekom čudnom igrom slučaja pozvani smo za stol gdje je domaćin bio Katsuaki Watanabe, tadašnji predsjednik Toyote. Iza Watanabe-sana sjedile su čak dvije diskretne simultane prevoditeljice. Jedna je slušala razgovore lijevo od predsjednika, druga desno od njega, i tiho su ga šapćući informirale o tome što se govori za stolom.
Toyodu treba shvatiti ozbiljno
Kada je to smatrao potrebnim, Watanabe bi se uključio u neki razgovor preko japanske prevoditeljice koja nam je sve prenosila. Kada se društvo malo opustilo, shvatili smo sljedeće: Watanabe odlično razumije i korektno govori engleski. Međutim, ne želi da neka njegova tvrdnja bude krivo shvaćena pa ih filtrira preko iznimno sposobnih prevoditeljica.
Ovu crticu spominjemo kako biste shvatili jedno: predsjednik Toyote nikad ne lupeta gluposti. Njegove riječi vrijede više nego izjave brojnih državnika, prenose ih svi svjetski mediji, a kada nešto kaže, onda je to vrlo dobro promišljeno. Stoga, nedavnu izjavu aktualnog, inače 11. predsjednika Toyote Akia Toyode treba shvatiti vrlo ozbiljno. On je, naime, rekao sljedeće:
"Bez obzira koliko napreduju električna vozila na baterije, mislim da će i dalje imati samo 30 posto tržišnog udjela. Tada će preostalih 70 posto biti hibridna električna vozila, vozila s vodikovim gorivim ćelijama i motori na vodik. I mislim da će automobili s motorima s unutarnjim izgaranjem definitivno ostati."
Još je i dodao: "Vjerujem da će podjelu potaknuti kupci, a ne regulatorne agencije ili politička moć. Japan ima svoj način na koji stvari funkcioniraju. Ne mislim da je točan odgovor da pokušavamo imitirati Zapad u svemu. Vjerujem da će se budućnost definitivno promijeniti ako nas i dalje biraju tržište i kupci."
Ta je izjava kod dežurnih dušobrižnika odmah dočekana na nož, ekološki misionari i propagatori električne mobilnosti završili su na aparatima, a sve sa zaključkom: Toyota gadno griješi, konkurencija će je pregaziti, završit će kao Nokia. Danas div, već sutra ništa.
Međutim, je li to zaista tako?
Prošle je godine Toyota i dalje bila najveći proizvođač automobila na svijetu. Od ukupno 11.233.039 isporučenih vozila, samo 104.018 bila su električna. To ne znači da Toyota ignorira trend električnih vozila; nedavno je predstavila nekoliko konceptnih automobila i najavila najmanje šest BEV vozila do 2026. godine. Međutim, za razliku od drugih, oni nisu stavili sva jaja u istu košaru i prepustili se neizvjesnoj sudbini.
Cijenjeni Automotive News Europe piše: "Dok se proizvođači automobila i dobavljači ozbiljno klade na buduću potražnju za električnim vozilima, kratkoročno globalno usporavanje uzrokuje probleme, uključujući stečajeve, ukidanje inicijalnih javnih ponuda i smanjenje proizvodnje. Ulaganje u razvoj kapaciteta i tehnologije nadmašilo je stvarnu potražnju za električnim vozilima povećavajući pritisak na tvrtke da smanje troškove."
Električna vozila rastu presporo
Ovdje moramo nešto pojasniti - to što je Tesla Y najprodavaniji automobil na svijetu, što odlične prodajne rezultate bilježe električni specijalisti kao što su BYD i što je udio električnih automobila među novoregistriranima u EU narastao na 14.6% ne znači previše u automobilskoj industriji. Jednostavno jer je sve to premalo i događa se presporo.
Da bi električni automobili postali dominantni, oni bi trebali prodajnim brojkama uvjerljivo nadilaziti ICE vozila, doslovno ih gaziti. Međutim, to se ne događa iz brojnih razloga, a istaknut ćemo samo neke: generalno javnost nije iskreno prihvatila EV i sve prednosti tog koncepta; EV su skupi i kupuju se samo radi poticaja; infrastruktura je i dalje nedovoljna i teško je reći kada će biti optimalna…
Gradit ćemo u skladu s potražnjom
Američki analitičari tvrde da će u SAD-u porast prodaje ove godine biti 10%, za razliku od 7% prošle godine. Izvršna direktorica GM-a Mary Barra nije oduševljena. "Gradit ćemo u skladu s potražnjom", izjavila je, dok je Ford već smanjio proizvodnju električnih vozila zbog stope rasta koja je sporija nego što se očekivalo.
U Europi je politika na strani električnih vozila pa na to računaju i proizvođači. Renault je stvorio posebnu marku, BMW prerađuje tvornice za proizvodnju isključivo EV-a, svi elektrificiraju svoje palete, ali nipošto nisu spokojni i sigurni u ono što donosi budućnost.
Svemu tome moramo pridodati još jedan iznimno značajan element: kineske automarke. Već ih sada širom svijeta ima desetak relevantnih, a predviđa se kako bi u relativno kratkom razdoblju moglo doći još njih dvostruko više. I sve dolaze sa sjajnim, modernim proizvodima koje će moći prodavati s nižom cijenom nego što to mogu tradicionalne marke.
Zato stručnjaci u godinama koje slijede predviđaju "tržišni masakr" među proizvođačima električnih automobila, gdje pobjednici uopće nisu izvjesni. Bit će to rat u kojem se neće birati sredstva: od carina, preko "dampinga", pa do državnih intervencija… Krvi će biti do koljena, a mnogi sigurno neće preživjeti.
Gledatelj iz prvog reda
A Toyota? Ona će biti gledatelj iz prvog reda. Njezini hibridi iznimno naprednih tehnologija bit će uvijek dostojna opcija klasičnim električnim vozilima, a i dalje će nuditi brojne modele kojima će opskrbljivati tržišta ondje gdje tema električnih vozila nije presudna (Južna Amerika, Afrika…). Ako su prošle godine našli više od 11 milijuna kupaca, pronaći će ih i ove godine.
Električne automobile dovoljno razumiju, a tehnologiju koju nemaju će kupiti. Razvijaju tehnologiju vodika jer Akia Toyoda više je puta naglasio potencijal vozila s pogonom na vodik kao moguće rješenje za budućnost, a čak najavljuju i nove motore s unutarnjim sagorijevanjem. Uglavnom, Toyota se vrlo elegantno odmaknula od kaosa koji se sprema i čeka rasplet.
Naravno, dopuštamo mogućnost da prodaja električnih automobila krene u stampedo koji će pregaziti sve one nedovoljno spremne, pa tako i Toyotu. Ipak, nekako nismo skloni takvom scenariju.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati