NAKON dvogodišnje krize uzrokovane pandemijom i nestašicom poluvodiča autoindustrija je pred novim izazovima uzrokovanim zbivanjima u Ukrajini.
Dosadašnja kriza je već prouzročila težu dobavljivost novih automobila, odnosno duže liste čekanja. Dio kupaca okrenuo se tržištu rabljenih, a to je pak dodatno potaklo rast cijena. 2022. godina stoga definitivno nije godina oporavka za autoindustriju, a pitanje je hoće li se i u kojoj mjeri normalizirati situacija tijekom sljedeće godine.
Narušeni opskrbni lanci
Matas Buzelis, stručnjak za automobilsku industriju i voditelj komunikacija u tvrtki specijaliziranoj za podatke o automobilima carVertical, otkriva svoja zapažanja o trenutačnoj situaciji. On ističe da unatoč tome što rusko tržište novih automobila nije najveće na svijetu, ono igra značajnu ulogu u lancu opskrbe automobilima.
Rusija izvozi vrijedne komponente za automobilsku industriju. Njemačka se, primjerice, oslanja na ruske izvore titanija, željeza i paladija. Također, s 108 milijuna tona proizvedenih 2021. godine, Rusija je peti najveći svjetski proizvođač željezne rude te opskrbljuje europske proizvođače čelika koji se sada suočavaju s višim cijenama i mogućim poteškoćama u opskrbi.
Problemi su i s dobavljačima iz Ukrajine, a to posebno osjeti njemačka autoindustrija poput Volkswagena koji je upravo iz te zemlje dobavljao ožičenja. Ukrajina je i treći najveći svjetski proizvođač nikla i aluminija, dvije sirovine potrebne između ostalog u proizvodnji baterija i komponenti za električna vozila. Udio u svjetskoj proizvodnji neona je 70%, a taj se plin koristi za proizvodnju mikročipova.
Teža dobavljivost rabljenih automobila
Već je prošle godine bilo teško i nadasve skupo kupiti rabljeno vozilo, a ove godine je situacija još gora. Nestašica vozila se osjeća u svim segmentima, a sporija proizvodnja novih vozila znači i manji priljev rabljenih na tržište.
"Oni koji su zainteresirani za kupnju rabljenog automobila sada biraju između najograničenijih i najskupljih ponuda na tržištu rabljenih vozila", kaže Buzelis. Kako objašnjava, trgovci rabljenim automobilima mogli bi kupovati baš sve što im je ponuđeno, a s manje pažnje rizik od kupnje rabljenog automobila u lošem stanju može biti mnogo veći.
Nepredvidive cijene rabljenih automobila
2021. godine cijene rabljenih automobila već su dosegle najvišu razinu svih vremena. Iako su se stabilizirale, situacija u Ukrajini je stvorila nove probleme. Ukrajinci više ne kupuju u okolnim zemljama rabljene automobile pa je time došlo do velikih turbulencija na tržištu.
Cijene starijih automobila su pritom čak i počele padati, ali je neizvjesno što će se na kraju dogoditi.
Utjecaj cijena goriva
Cijene goriva premašile su kritičnu granicu od 2 eura po litri u mnogim europskim zemljama, što je ponukalo vozače da razmisle o promjeni dnevnih navika.
"Zbog rasta cijena goriva neki će vozači manje putovati. Ljudi bi mogli smanjiti godišnju kilometražu svog vozila odabirom javnog prijevoza ili drugih dostupnih prijevoznih sredstava. Manje kilometara značilo bi manje nesreća, što bi dovelo do uštede u tekućim troškovima", kaže stručnjak tvrtke carVertical.
Time bi se smanjio broj vozila na cestama, ali bi se povećala i zainteresiranost za vozila s nižom potrošnjom goriva. Dizelaši bi opet mogli postati zanimljiviji, ali samo tamo gdje ih zakon još uvijek dopušta.
Očekuje se i rast potražnje za rabljenim električnim vozilima. Dostupnija su, a troškovi vlasništva izuzetno su niski, posebno ako se za punjenje koristi solarna energija. Napajanje solarnom energijom može uštedjeti 600-800 eura godišnje, govore procjene.