Dizelski motor polako odlazi u povijest, ali to ne znači da nije konkurentan. Naprotiv.
Miko Marczyk, aktualni europski rally prvak, dokazao je da automobil pogonjen modernim dizelašem još uvijek ima što ponuditi. On je spojio svoj hobi i Škodine karakteristike te dokazao koliko štedljiv dizelaš može biti. Naime, izvan utrka ovaj 29-godišnji Poljak ima sasvim drukčiji hobi, a to je štedljiva vožnja. U Škodi Superb uspio je prijeći čak 2.831 km s jednim spremnikom goriva, postavivši novi svjetski rekord.
Marczyk, koji godišnje prijeđe više od 120.000 kilometara, objašnjava da iza rekorda stoji kombinacija strasti, discipline i planiranja.
"Naš sport je vrlo skup, pa uvijek tražim načine da pružim dodatnu vrijednost svojim partnerima", rekao je vozač. Ideja za rekord rođena je još dok je vozio Škodu Octaviju 2.0 TDI. "Octavia ima manji spremnik goriva, pa sam čekao novu generaciju Superba", prisjeća se Marczyk.
Kada je stigla nova, četvrta generacija Superba, odlučio je pokušati ostvariti rekord za najveću udaljenost prijeđenu s jednim spremnikom goriva. Njegov cilj je bio pokazati koliko daleko se može stići uz precizno planiranje, tehniku i strpljenje.
U standardnoj Škodi Superb 2.0 TDI snage 110 kW (150 KS) i okretnog momenta od 360 Nm, Marczyk je postigao prosječnu potrošnju od samo 2,61 l/100 km – znatno manje od službenih 4,8 litara prema WLTP standardu.
Tijekom dijela vožnje kroz Francusku, vjetar mu je pomogao da postigne još impresivniju potrošnju od 2,2 l/100 km.
Za rekordnu vožnju, njegov je Superb bio gotovo potpuno serijski. Korišten je osnovni model Essence s prednjim pogonom i sedmerostupanjskim DSG automatskim mjenjačem, a koji teži odličnih 1590 kg. Jedine izmjene bile su opruge sa Sportline verzije, koje su snizile automobil za 15 milimetara radi bolje aerodinamike, te gume s niskim otporom kotrljanja. Marczyk napominje da "nove gume nisu idealne – najbolje je kada su lagano istrošene jer tada dodatno smanjuju potrošnju".
Automobil je preuzeo u studenome 2024., a rekordnu vožnju započeo početkom ožujka 2025. godine, nakon što je već imao 20.000 kilometara iskustva s istim vozilom.
Na ruti dugoj gotovo 2.900 kilometara, koja je vodila od Poljske preko Njemačke i Pariza pa natrag kroz Nizozemsku, Belgiju i ponovno Njemačku, vozio je prosječnom brzinom od 80 km/h, gdje je motor najefikasniji.
U Eco načinu vožnje, s nježnim ubrzavanjima i minimalnim kočenjem, Marczyk je pratio vozilo koje je bilo 2 do 3 kilometra ispred i pomagalo mu u predviđanju prometa. "Čak su i sitni detalji važni. Blagi nagib prema naplatnim kućicama, primjerice, omogućio mi je da ranije pustim papučicu gasa i gotovo uopće ne kočim", objašnjava.
Na povratku kroz Francusku, imao je 200 kilometara s vjetrom u leđa, dok je u Njemačkoj nailazio na duge uzbrdice i niske temperature od samo 1 °C, što je povećalo potrošnju. Ipak, rekord je oboren.
Pet savjeta Mikóa Marczyka za štedljivu vožnju
1. Održavajte pravilan tlak u gumama prema preporukama proizvođača.
2. Vozite odmorni – san od sedam do osam sati ključan je za koncentraciju.
3. Predviđajte promet i izbjegavajte nepotrebno kočenje.
4. Ubrzavajte postupno i koristite Eco način rada.
5. Iskoristite povoljne vremenske uvjete, poput vjetra u leđa, kad god je moguće.
"Vožnja mora biti glatka i promišljena. Pogledajte unaprijed, pustite gas na vrijeme i izbjegavajte nagla kočenja", savjetuje Marczyk. Iako je za rekordnu vožnju primijenio ekstremno štedljiv stil, dodaje da u svakodnevnom životu vozi normalno – "slušam podcaste, obavljam pozive i uživam u vožnji".
Unatoč postignutom rekordu, Marczyk vjeruje da može i više. Njegov sljedeći cilj je 3.000 kilometara s jednim spremnikom goriva. Smatra da bi korištenje premium dizela moglo dodatno poboljšati rezultat.
Zanimljivo je da se njegov interes za ekonomičnu vožnju ne ograničava samo na dizel. U električnoj Škodi Enyaq prešao je 730 kilometara od Zakopanog do Baltičkog mora bez punjenja, s potrošnjom od samo 11 kWh/100 km. U plug-in hibridnoj Octaviji RS iV vozio je od Zakopanog do Krakova, 108 km s jednim litrom benzina.
"Električni automobili brzo napreduju u učinkovitosti i dosegu. Zanima me kamo će tehnologija dalje ići", kaže Marczyk uz osmijeh.
Miko Marczyk, rođen 1996. godine, rally karijeru započeo je 2016. godine, a od 2017. nastupa uz suvozača Szymona Gospodarczyka.
Bio je poljski prvak 2019. i 2021., a u Europskom prvenstvu zauzeo treće mjesto 2021. i 2024., prije nego što je 2025. osvojio naslov prvaka. Svi njegovi najveći uspjesi vezani su uz Škodu Fabiju - prvo R5, zatim Rally2 evo, a potom RS Rally2. Danas je i brend ambasador Škode u Poljskoj.
Iako je Marczykov rekord pokazao nevjerojatnu učinkovitost dizelske tehnologije, Škodin matični koncern Volkswagen nastavlja s postupnim ukidanjem dizelskih motora. Oni su već nestali iz manjih modela poput Fabije i Pola, a ostali su samo u Octaviji, Golfu i većim vozilima.
Ako Europska unija zadrži planiranu zabranu prodaje novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine, dizeli će u potpunosti nestati s europskog tržišta novih automobila. Realno, mogli bi iz osobnih vozila nestati već sredinom sljedećeg desetljeća.