Trump se dogovorio s Japanom. To bi mogao biti model za ostale zemlje

TRGOVINSKI sporazum između Japana i Sjedinjenih Američkih Država mogao bi poslužiti kao referentna točka za brojne druge sporazume koje Washington trenutačno pregovara, a globalno gospodarstvo moglo bi izdržati razinu carina od 15% dogovorenu preko noći, smatraju ekonomisti.
Sporazum između Tokija i SAD-a snižava carine na uvoz automobila na 15%, s prijašnjih ukupno 27.5%. Također će biti smanjene carine na drugu japansku robu koje su trebale stupiti na snagu 1. kolovoza – s 25% na 15%.
Dodatni pritisak na EU i Kinu
Sporazum s četvrtim najvećim svjetskim gospodarstvom, koji uključuje obveze ulaganja i kredita usmjerenih prema SAD-u, najsnažniji je među nizom sporazuma koje je američki predsjednik Donald Trump dosad zaključio. Time se dodatno pojačava pritisak na Kinu i Europsku uniju, koje do početka kolovoza moraju donijeti ključne odluke.
Iako je carina od 15% i dalje znatan iznos, mnogi ekonomisti tvrde da je ta razina upravljiva i manje štetna od nestabilnosti izazvane neizvjesnošću, koja je kompanijama praktički onemogućila dugoročno planiranje ulaganja.
"Prosječne carine za SAD bile su oko 2.5% tijekom 2024., dok su trenutačno na razini od oko 17%", rekao je Mohit Kumar iz Jefferiesa, referirajući se na porast globalnih carina od Trumpove objave tzv. Dana oslobođenja 2. travnja.
"Naša osnovna pretpostavka je da bi, kada se situacija stabilizira, prosječne carine mogle završiti oko 15%, iako nedavni dogovori upućuju da bi ta brojka mogla biti i nešto viša", dodao je Kumar. "Iako je to negativno s makroekonomskog gledišta, svijet može funkcionirati s carinama od oko 15%."
Proizvođači automobila predvode rast burzovnih indeksa
Financijska tržišta odahnula su danas. Japanski Nikkei indeks skočio je 3.5% nakon objave sporazuma, a i europske burze porasle su, ponajviše zahvaljujući dionicama proizvođača automobila, potaknute optimizmom da su održivi trgovinski sporazumi ipak mogući.
"Čini se da će mjerilo za velike ekonomije biti carine od 10 do 15%, dok će manja gospodarstva morati pristati na nešto više stope", rekao je Derek Halpenny, voditelj istraživanja u MUFG-u u Londonu.
Dionice Volvo Cara porasle su više od 10%, dok su dionice njemačkih proizvođača Porschea, BMW-a, Mercedesa i Volkswagena – koji svi ostvaruju znatan promet u SAD-u – porasle između 4% i 7%.
"Ova pozitivna vijest na trgovinskom planu znatno je smanjila strah među ulagačima da će se carine ponovno naglo povećati 1. kolovoza", rekao je Jim Reid iz Deutsche Banke.
"Ipak, prijetnja znatno viših carina i dalje visi nad nekoliko velikih gospodarstava, uključujući 30% za EU, 35% za Kanadu i 50% za Brazil", dodao je Reid. "Također znamo iz iskustva da se ishod često ne zna sve do nekoliko sati prije isteka roka."
Pritisci na EU i Kinu uoči ključnih rokova
Dugoročna inflacijska očekivanja u SAD-u blago su popustila nakon objave dogovora, što sugerira da trgovinski sporazumi mogu ublažiti inflacijske pritiske i dati američkoj središnjoj banci prostor za eventualno snižavanje kamatnih stopa kasnije ove godine.
Ipak, tržišta i dalje procjenjuju gotovo nultu vjerojatnost da će Fed sniziti kamate sljedeći tjedan, a prvi konkretan potez očekuje se tek u listopadu.
Sljedeća bi mogla biti Europska unija, koja u ime svojih 27 članica vodi pregovore o trgovinskim sporazumima. Trump je najavio da će 1. kolovoza uvesti carine od 30%, što je izazvalo prijetnje EU-a o uvođenju protumjera.
Takva bi razina carina imala razoran učinak na gospodarstvo bloka koji uvelike ovisi o trgovini i izbrisala bi cijele sektore transatlantske razmjene. EU je isprva priželjkivala dogovor oko 10% carina, no sada se sve više prihvaća da će konačna stopa biti znatno viša.
Velik pritisak i dalje trpi Kina, koja se suočava s rokom 12. kolovoza, nakon kojeg bi, u nedostatku dogovora ili produženja, carine mogle ponovno skočiti na 145% sa strane SAD-a i 125% sa strane Kine.
"Sporazum SAD-a i Japana dodatno će pojačati pritisak na druge velike izvoznike iz Azije da osiguraju povoljnije uvjete", priopćio je ING.
"Već smo vidjeli sporazume s Filipinima i Indonezijom. Prije 1. kolovoza mogli bismo očekivati još dogovora s azijskim izvoznicima."

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati