Razgovarao sam s katoličkim AI-jem. Ima isti nerješivi problem kao i Crkva

ZA JUSTINA (čitaj: Džastin) čuo sam sasvim slučajno i odmah me je zaintrigirao. Ukucao sam u Google njegovo ime i AI - i odmah se pojavio link na stranicu Catholic Answers gdje mogu osobno razgovarati s dosta srdačnim likom, nacrtanim kao da je doletio iz video igrica na prastaroj Amigi. Odlično je razumio i moj engleski kojega definitivno nisam stekao na Oxfordu, razumije i hrvatski - ali naš jezik govori kao kad ga Englez čita (npr. pitanje izgovara pitandže).
"Marija iznad svetaca"
Poznati YouTube ateist Alex O'Connor dobro je izmučio Džastina raspravom na temu robovlasništva. Ja sam odabrao mekši pristup, čisto da porazgovaram s jednim sveznajućim katolikom na temu žena u Crkvi.
"Kakva divna i važna tema!", odgovorio je u tipičnoj maniri AI-ja. "Žene u Bibliji i Crkvi imaju vitalno mjesto u Božjem planu", nastavio je, nabrajajući niz najpoznatijih ženskih biblijskih likova, počevši od Marije, "koja je najveća od svih svetaca (Luka 1,28, Katekizam 967)".
Odmah sam slutio da neće ovo izaći na dobro, jer Luka 1,28 uopće ne implicira nekakav status Marije u odnosu na ostale svece (koji su također pojam nepoznat Bibliji). Usput, izvorni tekst glasi "Raduj se, pomilovana, Gospod s tobom". A ono "Zdravo, milosti puna, Gospod s tobom, blagoslovljena ti među ženama, blagoslovljen plod utrobe tvoje!", koje se recitira u znamenitoj molitvi?
To u izvornom tekstu definitivno nije stajalo. Što bez problema priznaje i Jeruzalemska Biblija, službeni katolički prijevod.
"Samo muški"
I koliko god mi to njegovo mesarenje po tekstu nije dobro sjelo, odlučio sam provesti mirnu večer u razgovoru s katoličkom umjetnom inteligencijom, a ne, na primjer, u gledanju utakmice ili slušanju glazbe.
Odmah sam prešao na stvar: kad su žene već tako dobre i cijenjene u Crkvi, zašto onda ne mogu biti svećenice?
"Prema svetoj predaji Crkve i primjeru kojega je dao naš Gospodin Isus Krist, svećenstvo je rezervirano za muškarce. To nije pitanje nejednakosti, nego vjernosti Kristovoj ustanovi, jer je On odabrao samo muškarce kao svoje apostole (v. Katekizam 1577)", reče blagoglagoljivi apologet, navodeći i u više navrata apostolsko pismo Ivana Pavla II Ordinatio Sacerdotalis iz 1994. godine.
I taj Isusov odabir nije ni na koji način bio uvjetovan kulturom tog prostora i vremena, napominje Justin, prisnaživši to i citiranjem Pavla iz Prve Timoteju 2,12-14. To je onaj mizogini tekst gdje se zabranjuje ženi da podučava, "jer prvi je oblikovan Adam, onda Eva; i Adam nije zaveden, a žena je zavedena učinila prekršaj".
Sveta predaja
Možda je to bio trenutak da završimo raspravu, ali meni te ugodne večeri vrag nije dao mira.
Dobro, pitam ja Justina, tko je pisao Prvu Timoteju?
Istina, upoznat je s činjenicom da, kako on to ublaženo formulira, "neki moderni stručnjaci debatiraju o autorstvu". U stvarnosti, novozavjetni stručnjaci odavno odbacuju Pavlovo autorstvo Prve (i Druge) Timoteju, zbog nepomirljivih jezičnih i teoloških razlika između Pavla i nepoznatog pisca koji se predstavlja kao Pavao i piše u očito drugačijem povijesnom kontekstu. No, to našem umjetnom apologetu ne smeta, "Crkva je oduvijek držala da je Pavao pisao ovu poslanicu svom mladom suradniku Timoteju", točka.
Počinjete valjda i sami nazirati glavni Justinov problem: on uvijek na kraju pribjegava Crkvenoj predaji, izbor između nje i znanstvene analize njemu uopće ne predstavlja nikakvu dvojbu.
Đakonice i apostolice
Pokušavam Justina dovesti na malo skliskiji teren, na one tekstove u kojemu se spominju žene kao đakonice te čak i Junija kao "istaknuta među apostolima" (Rimljanima 16,7).
No, ništa od toga – kao prvo, đakonice nisu bile zaređene za svećenike, umuje moj virtualni sugovornik. Je li tko tada uopće bio zaređen za svećenika? On opet mora skakati na pseudo-Pavlove spise, nema mu drugog spasa, jer zaređenje svećenika nećete naći ni u Evanđeljima, ni kod pravog Pavla.
Kao drugo, Junija jest bila apostol, ali u smislu misionarke, nipošto poput Petra, Ivana, Andrije i ostalih, koji su, kao i Isus, da ponovimo gradivo, bili isključivo muškarci.
Ako ste zadovoljni tim odgovorima, vi na pitanje "Ocijenite od 1 do 10 koliko ste jaki kao katolik" trebate odgovoriti s 11.
Da je Isus bio žensko...
Dobro, onda, zanovijetam ja toj animaciji što me promatra blago, ali i malo ispod oka, ima li nečega u samoj ženskoj prirodi što ih priječi da budu svećenice? Ne znam, možda su toliko glupe da ne znaju održati propovijed ili se ne snalaze s dijeljenjem hostije. Recimo, je li Eva bila nešto krivlja od Adama?
Nije, odgovara Justin, Pavao u Rimljanima 5 uči da je grijeh došao po Adamu.. A "Pavao" u već spomenutom tekstu iz Prve Timoteju veli da je Eva bila zavedena, a ne Adam.
Jedno pitanje za vas koji ovo čitate, a ne za digitalnog apologeta što ima u glavi milijun citata i niti jednu pravu misao: kako se vama dopada ovaj očiti nesklad između dva novozavjetna teksta? Justin je toliko inteligentan da ni ne vidi proturječje.
Na kraju sam ga pokušao natjerati na filozofiranje. Što bi bilo da je Isus bio žena? Koja je odabrala sve same apostolice, Petru, Ivanu, Andreju?
"Da se Krist utjelovio kao žena i odabrao žene za apostole, naravno da bi se razlikovalo Crkveno razumijevanje svećeničkih uloga", priznaje mi Justin (koji bi onda bio Justina), da bi potom, naravno, istaknuo da je Isus bio muško, baš kao i svi apostoli.
Umjetna neinteligencija
Inače imam problema sa samim pojmom umjetne inteligencije. Jer, ono što radi AI nekako se razlikuje od svega onoga što sam u psihologiji učio o inteligenciji. Nema tu kreativnosti, nema tu kritičkog odmjeravanja činjenica, nego tek pukog nagomilavanja i sistematiziranja svega onoga što se o određenoj temi moglo naći na internetu.
Već sam jamrao svojedobno o svom razgovoru s ChatGPT-em na temu žena u Bibliji, on jednostavno nije mogao vidjeti male, ali ključne razlike između dvaju biblijskih tekstova. Ako ne naleti negdje na tekst koji ukazuje na razlike ili proturječja, on ih sam neće zamijetiti.
Justin je s te strane u istom sosu kao i svi sadašnji modeli umjetne inteligencije.
Nije na njemu da razmišlja
S tim što on ima i dodatni problem, upravo kao i Katolička (i svaka druga) crkva: ne može protiv učenja zajednice, ne može protiv tradicije. Ne vrijedi to što danas svaki ozbiljniji student Novoga zavjeta zna da imamo lijepi niz poslanica čiji su se autori lažno predstavili kao Pavao. Jednostavno su se neke dogme zasnovale na tim apokrifnim spisima i time je svaka diskusija završena.
Ako vi ne znate kako ćete provesti večer, a uz to niste sigurni da sam Justina vjerno predstavio, krenite osobno u diskusiju s njime. Unaprijed vam mogu prognozirati da on iz nje neće izaći niti milimetar drugačiji nego što je ušao.
Jer njegovo je da deklamira Bibliju i Katekizam, a ne da razmišlja.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati