Misterij iznad Bugarske: Što se stvarno dogodilo na letu Ursule von der Leyen?

OPTUŽBE da je Rusija ometala privatni zrakoplov predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen snažno su odjeknule Europom ovoga tjedna, no čini se da se početna priča polako raspliće.
Sve je počelo u nedjelju, kada je zrakoplov kojeg je unajmila Komisija navodno izgubio pristup GPS signalima prilikom slijetanja u bugarsku zračnu luku Plovdiv. Financial Times, čiji je novinar bio u zrakoplovu, izvijestio je da je letjelica kružila sat vremena prije nego što je pilot sletio koristeći papirnate karte, a Bruxelles i Sofija brzo okrivili Rusiju te nazvali incident "očitim uplitanjem", piše Politico.
Navodni napad na let Ursule von der Leyen mogao je izazvati ozbiljnu diplomatsku krizu, no samo nekoliko dana kasnije, i bugarska vlada i izvršna vlast EU-a umanjile su značaj incidenta.
U ponedjeljak je služba za praćenje letova Flightradar24 objavila kako njihovi podaci pokazuju da GPS signal nikada nije bio izgubljen, a kašnjenje pri slijetanju iznosilo je samo devet minuta. Javni podaci također su otkrili da je isti zrakoplov doživio ometanje GPS-a dan ranije iznad Baltika, ali ne i u Bugarskoj.
Do utorka je i bugarski premijer Rosen Željazkov ublažio tvrdnje o ruskom uplitanju, opisavši situaciju kao rutinski kvar povezan s posljedicama rata u Ukrajini. "Nema potrebe istraživati situaciju, jer ti poremećaji nisu ni hibridne ni kibernetičke prijetnje", izjavio je, dodavši da je zrakoplov imao i elektronički rezervni sustav koji mu je omogućio sigurno slijetanje bez potrebe za papirnatim kartama.
Što se doista dogodilo na letu?
U izjavi za Politico, bugarska vlada navela je da su "službe zračnog prometa odmah predložile alternativni pristup slijetanju koristeći zemaljska navigacijska pomagala (Instrument Landing System) ... neovisna o GPS sustavima." Jan-Arwed Richter, stručnjak iz tvrtke za sigurnosne analize JACDEC, pojasnio je da je zrakoplov iz nepoznatih razloga odustao od prvog prilaza pisti, napravio zaokret i zatim sigurno sletio.
Tehnološki startup SkAI Data Services potvrdio je da je u regiji bilo "regionalnog ometanja na velikim visinama", ali da "podaci o letu ne ukazuju na gubitak GPS-a na zrakoplovu von der Leyen." Umjesto prijavljenih sat vremena, let je kasnio skromnih devet minuta.
Glavna glasnogovornica Europske komisije Paula Pinho u utorak je potvrdila: "Bilo je ometanja GPS-a", ali je naglasila da je zrakoplov sigurno sletio. Dodala je kako je, neovisno o ovom letu, zabilježen "znatan i vrlo primjetan" porast ometanja GPS-a od početka rata u Ukrajini. Europske agencije za zračni promet, Eurocontrol i EASA, trenutno istražuju događaj.
Koliko je opasno ometanje GPS-a?
Stručnjaci za zračnu navigaciju ističu da, iako je ometanje GPS-a zabrinjavajuće, ono ne znači nužno gubitak kontrole nad zrakoplovom. "Ako GPS zakaže, ili kada piloti identificiraju da se signal lažira ili ometa, postoje drugi sustavi i na zrakoplovu i na zemlji na koje se piloti mogu osloniti kako bi sigurno nastavili let", navela je EASA.
Glasnogovornica agencije, Janet Northcote, izjavila je da im nije poznat "nijedan incident koji je izravno proizašao iz ometanja GPS-a." Richter je potvrdio da nijedan mlazni zrakoplov nikada nije srušen isključivo zbog ometanja GPS-a, ali je upozorio na opasnost od lažnih ILS signala, sustava koji pomaže pri slijetanju, podsjetivši na nesreću u Oslu 1972. godine.
Može li se Europa obraniti?
Incident je potaknuo reakcije unutar EU. Povjerenik za svemir Andrius Kubilius najavio je da će EU rasporediti dodatne satelite i pojačati sposobnosti detekcije smetnji. Još u svibnju, vlade EU upozorile su na "dramatično povećanje ometanja i lažiranja signala". Primjerice, Poljska je u siječnju 2024. zabilježila 2.732 slučaja smetnji.
Delegacija osam zemalja tada je ocijenila da se ne radi o slučajnim incidentima, već o "sustavnoj, namjernoj akciji Rusije i Bjelorusije". Šefica EU za tehnologiju, Henna Virkkunen, poručila je da će "stati uz države članice kako bi se uhvatile u koštac s ovom vrlo ozbiljnom prijetnjom", dok EASA i Međunarodna udruga za zračni promet rade na planu za ublažavanje rizika.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati