FlightRadar objavio analizu leta Von der Leyen. Što se stvarno dogodilo?

KRAJEM kolovoza, zrakoplov kojim je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen putovala iz Varšave za Plovdiv u Bugarskoj naišao je na probleme pri slijetanju. Piloti su prijavili "problem s GPS-om" i zatražili alternativni prilaz pisti, što je pokrenulo višednevnu raspravu o mogućem ometanju signala. Iako je zrakoplov sigurno sletio, medijski napisi stvorili su sliku dramatične situacije koja, prema podacima, nije bila takva, piše u svojoj analizi Flightradar24.
U nastavku je prenosimo:
Medijski napisi nasuprot podacima
Let zrakoplova Dassault Falcon 900 poletio je iz Varšave 31. kolovoza u 12:37 UTC. Pri prilazu Plovdivu, posada je obavijestila kontrolu leta o problemima s korištenjem prilaza temeljenog na GPS-u te je zatražila i dobila upute za slijetanje pomoću instrumentalnog sustava (ILS). Zrakoplov je sletio u 14:32 UTC bez ikakvih incidenata.
Međutim, dan kasnije, Financial Times objavio je članak u kojem se tvrdi da je zrakoplov sat vremena kružio iznad zračne luke te da su se piloti morali oslanjati na papirnate karte. Analiza podataka o letu pokazala je da to nije točno; vrijeme leta produženo je za samo nekoliko minuta zbog promjene procedure prilaza.
Što otkriva detaljna analiza?
Stručnjaci su pregledali sirove ADS-B podatke koje je zrakoplov slao. Ti podaci sadrže informacije o kvaliteti i dosljednosti navigacijskih podataka, poznate kao Kategorija integriteta navigacije (NIC). Tijekom cijelog leta, zrakoplov je slao NIC vrijednost 8, što ukazuje na vrlo dobar i stabilan signal. Uz to, analizirana je i Kategorija točnosti navigacije (NACp), koja je cijelo vrijeme imala vrijednost 10, što znači da je točnost pozicije bila unutar 10 metara.
Niti jedan od ovih parametara ne ukazuje na prisutnost ometanja GPS signala. Područja u kojima je ometanje uobičajeno, poput Crnog mora i Baltika, na kartama su jasno označena crvenom bojom zbog degradiranih signala s brojnih zrakoplova, no to nije bio slučaj na putanji ovog leta prema Plovdivu.
Zbunjujuće poruke iz Bugarske
Priča je dobila i političku dimenziju kada su bugarski dužnosnici počeli davati oprečne izjave. Bugarska vlada je 4. rujna prvo pojasnila da nema dokaza o ometanju GPS signala. Potpredsjednik vlade i ministar prometa Grozdan Karadžov izjavio je: "Prema empirijskim podacima, prema radio detekciji, zapisima naših agencija, civilnih i vojnih, ne postoji niti jedna činjenica koja bi potkrijepila tvrdnju o utišavanju GPS signala koji je utjecao na zrakoplov."
Ipak, samo nekoliko sati kasnije, bugarski premijer Rosen Željazkov na konferenciji za novinare rekao je da, iako dokaza trenutno nema, mogućnost ometanja i dalje postoji. "S tim u vezi, naložio sam Upravi za civilno zrakoplovstvo da kontaktira zrakoplovnu tvrtku koja obavlja let kako bi se provela dodatna provjera instrumenata i računala u zrakoplovu", izjavio je Željazkov.
"Ometanje je stvaran problem, ali ne ovdje"
Iako podaci za let prema Plovdivu ne pokazuju probleme, isti je zrakoplov dan ranije, 30. kolovoza, na letu iz Helsinkija za Varšavu doživio stvarno ometanje GPS signala. To se dogodilo iznad jugozapadne Estonije, gdje je NIC vrijednost pala s 8 na 0, a NACp s 11 na 0, što je jasan pokazatelj vanjskog ometanja.
Taj je poremećaj trajao otprilike 11 minuta. Piloti su obučeni za takve situacije i koriste redundantne sustave kako bi osigurali siguran nastavak leta. U ovom trenutku ostaje nepoznato kakav je točno kvar spriječio posadu u korištenju GPS prilaza u Plovdivu, no podaci govore da uzrok nije bilo vanjsko ometanje signala. Konačne odgovore možda će dati istraga koju su najavile bugarske vlasti.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati