Brod povezan s ruskom paravojskom tik do Kopenhagena usred incidenta s dronovima

NORVEŠKI teretni brod s ruskom posadom nalazio se nekoliko kilometara od zračne luke Kopenhagen tijekom nedavnog incidenta s dronovima. Danwatch, danski istraživački portal, sada otkriva da su vlasnici broda godinama ranije surađivali s velikom ruskom paravojnom organizacijom.
Sumnjivi brod blizu aerodroma tijekom napada
Kad je u ponedjeljak navečer Zračna luka Kopenhagen bila zatvorena zbog dva do tri velika drona, norveški teretnjak Oslo Carrier 3 nalazio se nedaleko. Brod je u vlasništvu tvrtke Bulkship Management, koja je dio veće, međunarodne norveške grupacije Oslo Bulk, što se vidi na internetskim stranicama tvrtke.
Ono što se ne vidi jest da imaju i odjel u ruskoj eksklavi Kalinjingradu. Do 2022. ruski je odjel imao i vlastitu internetsku stranicu, ali nakon ruske invazije na Ukrajinu ta je ruska stranica najprije pretvorena u pornosajt, a potom potpuno ugašena.
Ruski direktor i veze s RSB Groupom
Najmanje jedna ključna osoba iz ruskog odjela u Kalinjingradu i dalje je dio naizgled sada isključivo norveške tvrtke.
Direktor Bulkship Managementa u Kalinjingradu ruski je državljanin koji i dalje živi u Kalinjingradu i u tvrtki je 19 godina. Iako ruska stranica više ne postoji, njegova se e-mail adresa nalazi na norveškim stranicama Bulkshipa, gdje je opisan kao odgovoran za regrutiranje. Njegovo ime nigdje nije navedeno na stranici, ali Danwatch poznaje njegov identitet.
Na LinkedIn profilu tog ruskog direktora vidi se i izravna veza s vlasnikom najstarije ruske paravojne skupine, RSB Group. Vlasnik je osobno pod sankcijama SAD-a zbog bliskosti s ruskom obavještajnom službom FSB, a Danwatchovo istraživanje pokazuje da je i sam ranije radio za FSB.
Na LinkedInu je vlasnik RSB-a 2015. vrlo hvalisavo pisao o Bulkship Managementu i ruskom direktoru s kojim je surađivao najmanje tri godine. Za ruskog šefa norveške tvrtke imao je samo riječi hvale:
"On upravlja velikom flotom. Njegova plovila plove svjetskim morima. Ako vam treba profesionalna pomoć, obratite mu se; on nikad ne griješi! On je jedinstvena osoba."
Danwatch je kontaktirao direktora i financijskog direktora Bulkship Managementa i pitao o tim vezama, ali nisu odgovorili.
Portal ih je pitao i o aktivnostima Oslo Carrier 3 tijekom protekle godine, kada je brod bio u blizini čak tri sumnjiva, "hibridna" događaja: najprije moguće sabotaže teretnog broda Ursa Major u prosincu 2024., zatim incidenta s dronom u Køgebuktu u siječnju 2025. (prema Berlingskeu), i sada hibridnog napada u Zračnoj luci Kopenhagen.
"Oštro sankcionirani" na Zapadu
RSB Group pod sankcijama je u SAD-u, EU-u i Ujedinjenom Kraljevstvu. Prema Amerikancima, grupa ima bliske veze s ruskim obavještajnim službama, FSB-om.
"RSB-Group je privatna vojna tvrtka s bliskim vezama s ruskim obavještajnim službama. RSB zapošljava visoko kvalificirane pripadnike ruskih specijalnih snaga, uključujući veterane ruske obavještajne službe. RSB je pružao globalne usluge ruskim kompanijama u bliskoj suradnji s FSB-om", procijenile su američke vlasti još 2022.
Fotografije koje je podijelio RSB Group prikazuju više uniformiranih osoba s oznakom te paravojne skupine na ramenu, naoružanih, na palubi najmanje jednog broda Oslo Bulka. Snimke su iz razdoblja suradnje oko 2014., ali nije poznato koju je točno ulogu RSB Group tada imao.
"Privatna vojna kompanija je kirurški instrument"
U intervjuu iz 2018. direktor RSB-a naglasio je bliske veze s ruskom državom. Na izravno pitanje treba li paravojne skupine poput njegove smatrati "alatom za zaštitu ruskih nacionalnih interesa i dopunom ruske vojske", odgovorio je:
"Da. Apsolutno. Privatna vojna kompanija kirurški je instrument koji se treba koristiti precizno i točno."
Tijesne veze s Kremljom
Kad je riječ o ruskim paravojnim skupinama, RSB Group je najstarija među njima. Osnovana prije više od 20 godina, kroz vrijeme je sve tješnje povezana s Kremljom.
Karen Philippa Larsen s Danskog instituta za međunarodne studije (DIIS), koja je doktorirala na temi ruskih paravojnih skupina, objašnjava da takve organizacije više ništa ne poduzimaju a da Kremlj ne zna što se događa. Tijekom rata u Ukrajini više je paravojnih skupina (tzv. PMC-eva) angažirano uz rusku vojsku, što je, kaže, dodatno povećalo izravnu kontrolu ruske vlade nad njima.
"Ne djeluju a da država ne zna za to"
"Ne djeluje se kao ruska privatna vojna formacija a da država za to ne zna. I ne bez određene koordinacije s državnim sigurnosnim aparatima", kaže ona.
Ruske veze čine Oslo Carrier 3 vrlo sumnjivim brodom, smatra kapetan i vojni analitičar Jens Wenzel Kristoffersen. Brod povezuje s ruskom "flotom u sjeni".
"To pokazuje da sada vidimo promjenu u korištenju vrsta brodarskih tvrtki i zastava koje (Rusija, op. a.) počinje koristiti. Prije je ‘sjenovita flota’ pretežno plovila pod ‘zastavama pogodnosti’, a sada vidimo da se koriste ‘čistije’ državne zastave kako bi se sakrili", kaže on.
Nema čvrstog dokaza, ali nešto upada u oči
Na pitanje može li se isključiti da je RSB Group stajao iza napada dronovima u Kopenhagenu, Kristoffersen odgovara da se to ne može odbaciti, ali i da i dalje nedostaje čvrst dokaz.
"U svakom slučaju, ‘upadljivo’ je da Oslo Bulk i RSB Group imaju poveznicu", ocjenjuje Karen Philippa Larsen. Posebno s obzirom na to da je Oslo Carrier 3 bio prisutan i kod eksplozije Ursa Majora, i kod incidenta s dronovima u Køgebuktu, i kod napada dronovima u Kopenhagenu.
"To je zasigurno nešto što bi vlasti trebale dalje istražiti. Ako je točno da je brod sustavno bio uključen u te događaje, kako kažete, svakako mislim da to treba istražiti. To je nešto što bi trebalo upaliti alarm", kaže ona.
Ako je RSB Group bio uključen, radi li se o "sposobnom akteru"? Tim je riječima, naime, osobu ili osobe koje su upravljale dronovima opisala danska vlada
"RSB ima dugu povijest obavljanja sigurnosnih zadaća za ruske tvrtke globalno. Djeluju u bliskoj simbiozi sa sigurnosnom službom, tako da vjerojatno mogu dobiti materijal koji im treba. Stoga bih rekla da je riječ o prilično sposobnom akteru", navodi Larsen.
Ranije povezivan s sabotažom
Nekoliko dana prije incidenta s dronovima u Kopenhagenu Oslo Carrier 3 pregledale su njemačke vlasti.
Prema saznanjima Danwatcha, brod je uplovio u Nordenham na sjeverozapadu Njemačke, gdje su nadležni 17. rujna stupili na palubu i zatekli 11 Rusa među ukupno 13 članova posade.
Vlasti su provele letimičan pregled i nisu tražile bilo kakvu opremu povezanu s dronovima. Brod je i ranije bio pod povećalom medija i vlasti, jer je, kako je već spomenuto, dovođen u vezu s mogućom sabotažom protiv ruskog teretnjaka Ursa Major u prosincu 2024.
Podaci MarineTraffica pokazuju da je Oslo Carrier 3 doista bio tik uz Ursa Major u precizno vrijeme kada je Ursa Major eksplodirao, a ruski vlasnici Ursa Majora optužili su norveški brod da nije želio pomoći posadi nastradalog plovila.
"Teroristički napad"
Vlasnik Ursa Majora kasnije je rekao da je brod bio žrtva "terorističkog napada" i da su ga potopile tri vanjske eksplozije. Još se ne zna što se zapravo dogodilo.
Bulkship Management je u priopćenju na vlastitim stranicama zanijekao da je odbio pomoći posadi Ursa Majora. U drugom priopćenju tvrtka je također zanijekala bilo kakvu umiješanost u incident s dronovima u Kopenhagenu. To su jedina dva priopćenja na njihovoj stranici.
U trenutku pisanja, stranica s kontakt podacima Bulkship Managementa je nedostupna. Brod Oslo Carrier 3 trenutačno je u luci Klaipėda u Litvi, a prema priopćenju Bulkship Managementa, pregledale su ga litavske vlasti. "Nije pronađeno ništa sumnjivo", navodi tvrtka.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati