Bivši Muskov direktor: "Platforme nisu zamjena za novinare, nego izvor kaosa"

"VI STE sada mediji" - poznata je mantra Elona Muska kojom na svojoj platformi X potiče pratitelje da zaobilaze tradicionalno novinarstvo i okrenu se onome što on naziva "građanskim novinarstvom".
Musk je još 2023. u intervjuu za BBC izjavio: "Mislim da su mediji pokretač dezinformacija mnogo više nego što bi mediji željeli priznati da jesu. U mnogim slučajevima, prosječan građanin zna više od novinara". Međutim, njegov bivši šef komunikacija za X ne dijeli to mišljenje. U svom prvom javnom istupu, ekskluzivno za CNN, uputio je oštro upozorenje: društveni mediji nisu i ne mogu biti zamjena za novinarstvo, piše CNN.
Potpuno suprotna stajališta
"Retorika oko društvenih platformi koje zamjenjuju novinarstvo nije točna niti pozitivna", izjavio je Dave Heinzinger, koji je bio na čelu komunikacija u X-u od prosinca 2024. do ožujka 2025. godine. Naveo je da je tvrtku napustio iz osobnih razloga i vratio se na prijašnju poziciju predsjednika PR tvrtke Haymaker. Njegovi komentari u izravnoj su suprotnosti s Muskovim, koji redovito omalovažava medije, tvrdeći da "nemilosrdno lažu", a čak je i vlastiti AI chatbot Grok prekorio zbog davanja "previše kredibiliteta tradicionalnim medijskim izvorima".
Poznato je da je Musk raspustio PR timove u svojim tvrtkama, koji uglavnom ignoriraju upite novinara. U godinama nakon Muskovog preuzimanja Twittera 2022., X je promijenio nekoliko vodećih ljudi u komunikacijama, a u nekim su razdobljima novinari na upite dobivali automatski odgovor u obliku emoji-ja "kakice".
Društvene mreže nisu novinarstvo
Iako Heinzinger vjeruje da je potrebna "određena razina međusobnog poštovanja između komunikacijskih stručnjaka i novinara", više ga brine ideja da je poplava informacija na društvenim mrežama superiornija od profesionalnog novinarstva. "Društveni mediji nisu novinarstvo. Platforme društvenih medija su sjajno mjesto za bavljenje novinarstvom, i postoje fantastični novinari koji rade zaista sjajan posao na platformama, ali same platforme ne zamjenjuju zanat novinarstva", pojasnio je. "Zanat novinarstva je drugačiji od dijeljenja sirovog sadržaja."
Opasnost od dezinformacija
Sirovi sadržaj, poput videa ili neutemeljenih tvrdnji, često je nepotpun, a ponekad i potpuno lažan. I sam Musk poznat je po dijeljenju neprovjerenih informacija, čime ih promovira stotinama milijuna svojih pratitelja. Primjerice, prošle je godine podijelio, a zatim obrisao, sliku lažnog novinskog naslova koji je ponavljao teoriju zavjere o navodnoj gradnji "logora za pritvor" u Ujedinjenom Kraljevstvu.
S porastom videozapisa generiranih umjetnom inteligencijom, događaji se mogu lako lažirati, što dodatno širi dezinformacije. Heinzinger je odbio detaljnije komentirati svoje vrijeme u X-u ili samog Muska, no rekao je da se osjetio pozvanim progovoriti nakon nedavnih događaja poput atentata na Charlieja Kirka, kada su se društvenim mrežama nekontrolirano širile glasine.
Uz "uzavrele emocije", teško je "razumjeti što je stvarno, a što nije", rekao je, dodajući da tu na scenu stupaju pouzdani novinari.
Važnost medijske pismenosti
"Taj zanat je nešto posebno i važno, i možda je važniji nego ikad. To je zanat kojem se svi moramo posvetiti i obratiti pažnju", poručio je. Iako je priznao da kvalitetno novinarstvo može dolaziti i od neovisnih autora izvan tradicionalnih redakcija, Heinzinger kao glavni prioritet ističe medijsku pismenost - ključnu vještinu pronalaženja i provjere pouzdanih izvora informacija.
Dok su platforme poput X-a nekada novinarima davale "potvrđene" značke, on nije siguran trebaju li platforme odlučivati o nečijoj vjerodostojnosti. "Ne mislim da bismo se mi kao ljudi trebali oslanjati na platforme da to nadziru. Kao pojedinci, na nama je da se pobrinemo da pratimo ljude kojima vjerujemo, da sami uređujemo svoje feedove", zaključio je.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati