Jedan od najvećih niskobudžetnih avioprijevoznika pred gašenjem

AMERIČKI niskobudžetni avioprijevoznik Spirit Airlines službeno je priznao ono o čemu se dugo nagađalo – budućnost tvrtke krajnje je neizvjesna.
Ova vijest, objavljena u podnesku američkoj Komisiji za vrijednosne papire i burzu 11. kolovoza, izazvala je potres na tržištu. Dionice tvrtke strmoglavile su se za čak 41% tijekom trgovanja u utorak, čime je ukupna tržišna vrijednost Spirita pala na svega 54,3 milijuna dolara.
U dokumentu piše da postoji „značajna sumnja“ u sposobnost tvrtke da nastavi s poslovanjem dulje od 12 mjeseci od datuma objave financijskih izvještaja.
Ove godine izašli iz stečaja
Jednostavnije rečeno, Spirit bi mogao prestati postojati do kolovoza 2026. godine. Kompanija je upotrijebila službeni računovodstveni termin 'going concern' (načelo trajnosti poslovanja), koji se koristi kada je tvrtka u ozbiljnim financijskim problemima i prijeti joj nedostatak sredstava za opstanak. Riječ je o jednom od najozbiljnijih upozorenja koje javna tvrtka može uputiti svojim ulagačima.
Podsjetimo, zrakoplovni prijevoznik poznat po jarko žutim zrakoplovima i 'no-frills' usluzi tek je u ožujku ove godine izašao iz stečajnog postupka pokrenutog nakon propalog spajanja s tvrtkom JetBlue.
Spajanje su blokirali regulatori, uz obrazloženje da bi takav potez eliminirao važnog konkurenta na tržištu i doveo do rasta cijena za putnike.
Oslabljen i bez partnera, Spirit je bio primoran zatražiti zaštitu od vjerovnika. Ipak, samo nekoliko mjeseci nakon restrukturiranja, tvrtka ponovno tone u duboku financijsku krizu.
Spirala propadanja
Uprava Spirita za loše rezultate krivi kombinaciju nepovoljnih faktora: prevelik kapacitet na domaćem tržištu, slabu potražnju za turističkim putovanjima i oštru cjenovnu konkurenciju koja im je smanjila prihode.
Tvrtka je u drugom tromjesečju 2025. zabilježila neto gubitak od 246 milijuna dolara. U podnesku SEC-u navode kako očekuju nastavak negativnih trendova najmanje do kraja godine, unatoč uvedenim mjerama štednje. Te mjere uključivale su prodaju rezervnih motora, smanjenje svih neesencijalnih troškova te slanje dijela pilota na prisilni odmor u srpnju.
Međutim, ni to nije bilo dovoljno. Kompanija je priznala da se financijsko stanje ne popravlja dovoljno brzo kako bi ispunili uvjete iz svojih kreditnih aranžmana te, što je ključno, ugovora o obradi plaćanja kreditnim karticama koji istječe krajem godine.
Spirit se sada nalazi u očajničkoj utrci za osiguravanjem likvidnosti. Razmatra se prodaja zrakoplova, nekretnina i viška kapaciteta u zračnim lukama. Istovremeno, vode se hitni pregovori s partnerom za obradu kartičnih plaćanja, koji za nastavak suradnje traži dodatna jamstva – dogovor čiji si gubitak Spirit ne može priuštiti.
Vremena je sve manje. Bez dramatičnog preokreta ili pronalaska novog izvora financiranja, jedna od najpoznatijih američkih niskobudžetnih zrakoplovnih tvrtki mogla bi uskoro biti trajno prizemljena.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati