U Parizu započinje suđenje za pad Concordea prije 10 godina u kojem je poginulo 113 ljudi
Tekst: Z.J.
Foto: AFP (Arhiva)
U PARIZU danas započinje suđenje protiv američke zrakoplovne tvrtke Continental i trojice službenika pariške zračne luke Charles de Gaulle zbog nesreće koja se 2000. godine dogodila zrakoplovu Concord u kojoj je poginulo 113 ljudi.
Zrakoplov je izgorio u plamenu kratko nakon uzlijetanja s pariškog aerodroma Charles de Gaulle 25. srpnja 2000. godine.
Na današnjem suđenju se predviđa ponovno saslušanje svih svjedoka jedne od najvećih zrakoplovnih katastrofa u povijesti zrakoplovstva.
Većina poginulih njemački turisti
Američka kompanija Continental, dvoje njezinih zaposlenika te još troje ljudi se tuže za ubojstvo 113 ljudi u nesreći. Među žrtvama je bilo 100 putnika koji su većinom bili njemački turisti, devet članova posade, te četvero zaposlenika pariškoga hotela u kojega se avion zabio nedugo nakon uzlijetanja.
Nakon nesreće koja se dogodila u Parizu, zrakoplovne kompanije Air France i British Airways su 2003. ukinule Concordeove transatlantske letove.
Suđenje koje će danas započeti u Parizu će, predviđa se, ponovno otvoriti suprotstavljene strane uzroka nesreće, ali će ponovo otvoriti i temu zrakoplovne sigurnosti.
Katastrofu izazvala titanska traka
Prema službenoj istrazi koju je vodio francuski ured za istraživanje nesreća (BEA), katastrofu je izazvala titanska traka, dio skretanja mlaza motora koji je otpao s Continental Airlines McDonnell Douglasa DC-10, koji je poletio oko četiri minute ranije. Taj metalni fragment probušio je gumu na lijevom glavnom bogie sklopu stajnog trapa. Guma je eksplodirala, te je dio gumene mase pogodio rezervoar za gorivo i električni kabel. Udarac je izazvao hidrodinamički udarni val koji je rascijepio tank s gorivom nedaleko od mjesta udarca. Uslijedilo je veliko curenje goriva iz rezervoara koje se potom zapalilo radi prerezanih iskrećih električnih kabela.
S motorom broj 1 čija je snaga popuštala, zrakoplov nije bio sposoban dobiti na brzini i visini, te je ušao u nagli zaokret i potom snažno poniranje uz naginjanje ulijevo. Zrakoplov je s niskim repom udario u hotel Hotelissimo u Gonesseu.
Continental: Optužba je nečuvena
Bilo je osporavanja rezultata službene istrage, te su između ostaloga citirani dokazi da je Air Franceov Concorde bi preopterećen, imao neravnomjerno raspoređeno gorivo u tankovima, te mu je nedostajala kritična razmaknica na podvozju što je izazvalo zaokretanje. Došlo se do zaključka da je zrakoplov skrenuo na pisti, što je smanjilo brzinu polijetanja ispod apsolutnog minimuma.
Modifikacije nakon nesreće uključivale su sigurnije električne komande, optočenje rezervoara kevlarom, i posebno razvijene gume otporne na bušenje. U srpnju 2008. jedan francuski istražitelj podigao je optužbu za ubojstvo iz nehaja protiv Continental Airlinesa i pet osoba, te im je sudac naložio da se pojave na suđenju. Glasnogovornik Continental Airlinesa optužbe je nazvao "nečuvenima".
Do nesreće Concorde bio najsigurniji zrakoplov na svijetu
Prije nesreće Concorde je bio je statistički najsigurniji operativni putnički zrakoplov na svijetu prema odnosu poginulih na pređeni kilometar, tada na nuli. Concorde je povučen iz prometa 24. listopada 2003. godine, a zadnji let imao je 26. studenoga iste godine.
Concorde je redovno letio na transatlantskim linijama s londonskog aerodroma Heathrow (British Airways) i pariškog Charles de Gaullea (Air France) za njujorški JFK i vašingtonski Dulles, rentabilno na rekordnim brzinama, za manje od polovice vremena potrebnog standardnim putničkim zrakoplovima.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati