Istra je na milijun noćenja, a na otocima je već teško naći apartman u špici sezone
IZNAJMLJIVAČE je nedavno nasmijala vijest prenesena iz New York Timesa da je booking u Hrvatskoj zbog rata u Ukrajini "tresnuo o pod". Stvarnost ne može biti drugačija. Još smo u travnju, Istra je zabilježila milijun noćenja, poslodavci povećalom tragaju za sezonskim radnicima, a na srednje-dalmatinskim otocima već sada je gotovo nemoguće pronaći apartman u špici sezone po razumnoj cijeni.
No, sve je to stvar dojma. Odlučili smo zato vidjeti što kaže statistika, pogledati podatke e-visitora i saslušati vodstva turističkih zajednica. Uz to smo upitali njihove šefove koga oni smatraju zaslužnim za uspješnu predsezonu. Pitali smo ih jesu li goste dovele brojne aktivnosti koje turističke zajednice provode ili su skidanje maski i želja za putovanjem ipak imali glavnu ulogu.
U Istri već zabilježeno milijun noćenja
Da je u Istri već zabilježeno milijun noćenja potvrdio nam je Denis Ivošević, direktor tamošnje turističke zajednice. Od početka godine pa do 18. travnja realizirano je 295.000 dolazaka. Usporedbe radi, do istog datuma pretpandemijske 2019. godine realizirano je nešto manje, 263.000 dolazaka.
"Po pitanju noćenja, u 2022. godini realizirano je ravno 1 milijun noćenja. Za to vrijeme je u 2019. godini realizirano 870.000 noćenja. Pritom valja imati na umu da je u rekordnoj 2019. godini Uskrs bio tjedan dana kasnije, tako da kada ponderiramo i taj podatak, vrlo vjerojatno je da ćemo na kraju travnja imati izjednačen rezultat s rekordnom 2019. godinom za prva četiri mjeseca", kaže Ivošević dodajući da je za Istru prvi kvartal rekordan.
Sezona zasad bolja nego prije korone
A evo što kaže na pitanje tko je za to zaslužan.
"Ostvarili smo bolji rezultat nego u rekordnoj 2019. godini. To je prije svega rezultat kumulativnog učinka u procesu repozicioniranja i restrukturiranja destinacije Istre, posloženog protokola suradnje privatnog i javnog sektora, značajnih investicija ne samo u podizanje razine smještajnih objekata već i u podizanju stručnih znanja i novih vještima kadrova u turizmu koji su ključni faktor za uspješnost turističke godine", poručuje.
Direktor turističke zajednice kaže kako mu nije lako procijeniti kakva će biti ova sezona.
"Nije moguće procijeniti kakvu turističku godinu možemo očekivati. Pogled prema 2022. godini, izuzmemo li Domovinski rat, nikad nije bio neizvjesniji u novijoj povijesti turizma Hrvatske. Toliko toga nas je zadesilo da je u tzv. magičnoj formuli uspjeha premalo sigurnih/poznatih činjenica, a s druge strane previše nesigurnih/nepoznatih da je teško odrediti neku suvislu/izglednu predikciju. To sad nije moguće, jer ovisi do kada i s kakvim intenzitetom će se odvijati ratna djelovanja, nadamo se da se sukobi neće "preliti" i na neke druge zemlje, a posebno ne na području zapadnog Balkana", poručuje Ivošević.
Stvori li rat još kriza, inflacije i poskupljenja, sezona će lako propasti
Dodaje da su ratna zbivanja tek jedan kriterij za procjenu štete.
"Drugi će biti kolateralni utjecaj rata koji se očituje u izbjegličkoj krizi i sve što takva kriza nosi sa sobom, utjecaj inflacije, utjecaj poskupljenja naftnih derivata pa do mogućnosti značajnije nestašice, utjecaj poskupljenja živežnih namirnica. Cijeli lanac normalnog funkcioniranja dolazi u krizu, a to onda poskupljuje sve operacije u tom lancu. Cijela šteta se na kraju odražava na običnog čovjeka na kojeg mi gledamo kao našeg potencijalnog gosta", poentira direktor.
Smještaj se neko vrijeme dobro popunjavao.
"Sam booking do prije početka agresije na Ukrajinu je u Istri bio izuzetno dobar. Dinamika bookinga se ovisno o destinaciji i vrsti smještaja kretala na razini 12-18% s boljim rezultatima nego u istom periodu rekordne 2019. godine. No, od 24. veljače ta se dinamika značajno usporila, što ne čudi, to je na kraju krajeva razumljiva reakcija tržišta na ratna zbivanja. Za potpunu informaciju o bookingu tijekom špice bit će potrebno pratiti iz dana u dan zbivanja u Ukrajini, ali i kolateralne učinke rata u nama najznačajnijim emitivnim destinacijama", dodaje Ivošević.
Ukrajinci koji trenutno borave u Istri su izbjeglice, ali sustav ih u cijeloj Hrvatskoj evidentira kao - turiste. Zanimljiv je podatak da su prošle godine ostvarili 186.000 noćenja. Na današnji dan u Istri boravi 31.000 gostiju, najviše Nijemaca, Austrijanaca, Talijana, domaćih gostiju. Istru je za vrijeme uskrsnih blagdana, od 15. do 19. travnja posjetilo 50.000 gostiju te je realizirano 191.000 noćenja. Najbrojniji gosti bili su tradicionalno Nijemci sa 62.000 noćenja, Austrijanci s 26.000, domaći gosti s 22.500 te Talijani s 21.000 noćenja.
Velik broj iznajmljivača je dobro popunio kalendar, osobito u špici sezone
Zadovoljni su i u šibensko-kninskoj turističkoj zajednici. U županiji boravi 2853 turista, od čega je 561 domaći. Najbrojniji su gosti iz Njemačke, Austrije, Češke, Slovačke, Mađarske i Slovenije.
"Što se tiče popunjenosti u špici sezone, ona će prema najavama biti kao i prošlogodišnja, što znači da će se zasigurno tražiti krevet više. Veliki broj iznajmljivača je dobro popunio kalendar, osobito u špici sezone, međutim ne možemo govoriti u ime svih, ali vjerujemo da će, kao i prošle godine, velik broj gostiju svoj smještaj rezervirati last minute, što je posljedica, uz pandemiju. i neizvjesnih (ne)prilika koje se događaju u Europi.
Svi turistički djelatnici, hotelijeri, nautički sektor i iznajmljivači su optimistični i vjerujemo da ćemo imati uspješnu sezonu u kojoj ćemo se približiti brojkama iz 2019. godine, kao i da će se situacija što prije vratiti u normalu", poručuju iz Turističke zajednice.
I u Šibensko-kninskoj županiji trenutno je trostruko više gostiju iz Ukrajine negoli prošle godine u ovom razdoblju.
"Za dobar početak sezone zaslužne su aktivnosti koje provodi TZ i svi sudionici sektora"
"Sezona je počela jako dobro, osobito nakon ukidanja mjera. Organizirane su neke tradicionalne manifestacije koje se nisu održavale protekle dvije godine. Broj turista raste u svim kapacitetima, trenutno prednjače hotelski i obiteljski smještaj, dok nautičko tržište također bilježi dobre brojke.
Za dobar početak sezone je zaslužna dobra priprema svih turističkih djelatnika. Naravno, uz aktivnosti koje provodi TZ, tu su i aktivnosti svih dionika turističkog sektora, od ugostitelja, OPG-ovaca, agencija, hotelijera i drugih, a njihova sinergija je ključna da bi sezona u nekoj destinaciji bila uspješna. Turistička zajednica Županije je provela promotivne aktivnosti u pripremi sezone na svim važnim emitivnim tržištima", poručuju iz Turističke zajednice.
Dodaju da su neke aktivnosti uspjeli provesti uživo, poput prezentacija na sajmovima, ali su i one virtualne imale dobar odaziv.
"Uz navedene promotivne aktivnosti, sustavno se radilo na online promociji destinacije u svim sektorima (opći, nautički, aktivni i dr.) te u prihvatu stranih novinara i agenata koji su izrazili želju za posjetom našoj županiji te su i te aktivnosti sigurno utjecale na dobru vidljivost i vjerujemo da će polučiti dobar rezultat turističke sezone.
Nadalje, sustavno se radi na razvoju novih turističkih proizvoda i unapređenju turističke ponude koje za cilj imaju što kvalitetniji boravak turista koji posjete našu županiju i konačni rezultat - produljenje sezone. Uz sve spomenuto, i popuštanje mjera je zasigurno utjecalo na donošenje odluka pojedinog turista da svoj odmor provede u Hrvatskoj, ali uvjereni smo da bi i bez toga brojke bile zadovoljavajuće", dodaju iz TZ-a Šibensko-kninske županije.
U Splitsko-dalmatinskoj županiji tri puta više noćenja nego lani
U Splitsko-dalmatinskoj županiji boravi 10.969 turista. Najviše ih dolazi iz Njemačke, Francuske, Hrvatske i Ujedinjenog Kraljevstva. Iz Ukrajine je tu 670 gostiju, odnosno izbjeglica. Da su rezultati svakako bolji nego prošle godine, potvrdio je direktor TZ-a Joško Stella.
"Prva tri mjeseca smo imali dva puta više noćenja u odnosu na prošlu godinu, a od početka godine do 19. travnja tri puta više. Očekivali smo dobru godinu tako da su rezultati u skladu s tim. Neki iznajmljivači i hotelijeri kažu da su popunjeni u špici sezone, ali mi nemamo informacije od svih iznajmljivača i svih hotelijera", kaže Stella. Na pitanje tko je zaslužan za uspješan početak sezone, odgovara:
"Aktivnosti TZ-a su sigurno imale utjecaj na ostvaren broj dolazaka, ali nemamo precizne podatke"
"Za početak ovakve turističke sezone zaslužna je kombinacija faktora: pad broja zaraženih, aktivnosti koje sve turističke zajednice u Hrvatskoj provode, marketinške aktivnosti privatnog sektora, opće raspoloženje u svijetu koje je pozitivno za turizam. Aktivnosti turističkih zajednica su sigurno imale utjecaja na ostvaren broj dolazaka i noćenja, ali precizne podatke o tome nemamo jer ne raspolažemo alatima koji bi to precizno izmjerili."
U Dubrovačko-neretvanskoj županiji trenutno je oko 11.000 turista, a najviše ih dolazi iz Ujedinjenog Kraljevstva. Iz Turističke zajednice ove županije kažu kako im je UK najvažnije tržište, kako po broju turista i noćenja tako i po duljini sezone, te po prosječnoj potrošnji. Najčešći gosti su, zatim, iz Francuske, Njemačke, Sjedinjenih Američkih Država, Irske, a onda i domaći turisti.
Nakon zastoja zbog invazije Rusije na Ukrajinu, rezervacije u Dubrovniku opet pokrenute
Vladimir Bakić, direktor dubrovačko-neretvanske turističke zajednice, očekuje osamdeset posto prometa iz vremena prije korone.
"Rezervacije za glavnu turističku sezonu su nakon zastoja zbog invazije Rusije na Ukrajinu ponovno pokrenute i možemo procijeniti da ćemo imati dobru popunjenost hotelskog smještaja te apartmana i soba koje iznajmljuju naši sugrađani. Naša je procjena da ćemo u ovoj godini ostvariti oko 80% turističkog prometa iz pretpandemijske 2019. godine.
Dobre rezultate očekujemo iz gotovo svih europskih tržišta (osim Ukrajine i Rusije), međutim s dalekih tržišta (koja u našem turizmu predstavljaju čak 25% turističkih dolazaka) još uvijek nije moguće očekivati rezultate iz pretpandemijskih godina te će oporavak na tim tržištima trajati nekoliko idućih godina", poručuje Bakić.
"Zaslužni su epidemiolozi, želja za putovanjem i aktivnosti TZ-a"
Vjeruje da za oporavak turističke sezone ima više zaslužnih.
"Za dobar početak ovogodišnje sezone ‘’zaslužnih’’ je veliki broj. Od epidemiologa (i to ne samo hrvatskih) do svakog pojedinca koji radi u turističkom sektoru. Dobrom početku je svakako doprinijela i želja za putovanjima naših gostiju i njihova procjena da će se u Hrvatskoj ugodno i sigurno odmoriti nakon poteškoća vezanih za mjere suzbijanja pandemije covida-19.
Vjerujemo da su aktivnosti turističkih zajednica doprinijele ovom uspjehu, a i u nastavku sezone će naše promidžbene poruke imati za cilj poticanje turista da za svoj odmor izaberu upravo turističke doživljaje koje nude turistička odredišta i poduzetnici iz Dubrovačko-neretvanske županije. Naše lokalne turističke zajednice su se izvrsno pripremile zajedno s javnim sektorom i poduzetnicima da svi posjetitelji doputuju s punim povjerenjem i da na kraju odmora požele ponovno doći i uživati u našem gostoprimstvu", poručuje Bakić.
U Zadru iznajmljivači zadovoljni, špica sezone popunjena odlično
U Zadarskoj županiji također imaju razloga za optimizam. Iz tamošnje turističke zajednice poručuju da su prognoze skroz dobre.
"Prema najavama turističkih subjekata i stranih partnera, prognoze za glavnu turističku sezonu su vrlo optimistične. Nakon početnog zastoja u bookingu početkom rata u Ukrajini, rezervacije su se ponovno pokrenule i u Zadarskoj se županiji očekuje dobra popunjenost smještaja.
U kontaktu s iznajmljivačima primjećuje se zadovoljstvo dosadašnjim bookingom, a posebice špicom sezone koja se popunjava odlično. No, svakako će još veliki pomak napraviti i last minute booking jer će se i veliki dio turista u zadnji čas odlučiti za odabir destinacije u kojoj žele provesti svoj željno očekivani odmor", poručuju iz županije u kojoj trenutno boravi 6628 turista, od čega 1309 domaćih te 5319 stranih.
Zadarska županija bilježi povećanje od 159% noćenja za uskrsne blagdane
Povećanje je to od 270% u odnosu na isti dan prošle godine kad je bilo 1792 turista. Iz TZ-a kažu kako ti podaci nisu usporedivi jer je prošle godine Uskrs bio 4. travnja.
Kad se gledaju podaci za Uskrs 2021. i za Uskrs 2022. godine, onda ova županija sad bilježi porast od 125% dolazaka. Opet nije loše. Ukupan broj noćenja je 38.590, što je 159% više noćenja nego za uskrsne blagdane 2021. godine. Od toga su domaći gosti ostvarili 8580 noćenja, a strani 30.010 noćenja. Najviše turista je iz Njemačke, Austrije, Slovenije, Češke, Francuske, Ujedinjenog Kraljevstva i Slovačke.
Trenutno je u eVisitoru pod "boravak turista" prijavljeno 211 turista iz Ukrajine. Smješteni su u apartmanima, kampovima, turističkim naseljima. To je znatno više nego lani kad ih je bilo prijavljeno 20.
"Ukidanje gotovo svih epidemioloških mjera u Hrvatskoj i mnogim drugim europskim državama, kao i kasniji Uskrs, vraća nas na godine prije pandemije te smo sve bliže rezultatima iz 2019. godine. Ako ne dođe do još veće eskalacije i širenja agresije u Ukrajini, možemo očekivati odličnu turističku sezonu. Nakon dvije zahtjevne pandemijske godine, unatoč ratu u Ukrajini, veliki dio ljudi više nego ikad želi putovati, a Zadarska županija gostima ima štošta za ponuditi", poručuju iz Turističke zajednice.
Tko je zaslužan? "Pad broja zaraženih, Uskrs, rani letovi, ali i promo aktivnosti TZ-a"
Na pitanje tko je zaslužan za ovakav početak sezone i koliku su ulogu imale njihove aktivnosti, odgovaraju:
"Niz je čimbenika koji su zaslužni za odličan početak turističke sezone u Zadarskoj županiji. Između ostalog, prvenstveno pad broja zaraženih, zatim ukidanje gotovo svih epidemioloških mjera u Hrvatskoj, ali i u mnogim drugim europskim državama, činjenica da je Uskrs ove godine pao kasnije, a što redovito donosi bolje rezultate. Pored toga, za Zadarsku županiju je iznimno važna i zrakoplovna povezanost s brojnim europskim gradovima, a letovi na Zračnu luku Zadar su u velikom broju krenuli već krajem ožujka.
Svakako su i brojne trajne promotivne aktivnosti TZ Zadarske županije imale snažan učinak na dolazak turista u Zadarsku županiju jer se provode s ciljem privlačenja turista da svoj odmor u 2022. godini provedu upravo u Zadarskoj županiji te daljnji rast prepoznatljivosti Zadarske županije kao atraktivne i kvalitetne turističke destinacije bogate ponude", dodaju.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati