Kako je "najobičnija tenisica u povijesti" ponovno zavladala svijetom
Foto: Press
AKO DANAS prošetate zagrebačkom, splitskom ili osječkom špicom, budite sigurni da ćete na nogama sugrađana vidjeti nevjerojatan broj običnih bijelih i naoko jeftinih tenisica koje kao da su se pojavile niotkuda i postale sveprisutne.
Naravno, sve je to samo na prvi pogled. Znalci vrlo dobro znaju da je riječ o legendarnom Adidasovom modelu Stan Smith koji je, uz njihov Superstar, ove godine u ubacio u petu i servirao apsolutni "overkill" postavši isto što i "bile starke" - na svakoj nozi, bez obzira na vaš modni izričaj, godine i spol.
I dok su superstarke oduvijek prisutne u određenoj mjeri, to nije slučaj s ovim modelom.
Zašto ih platiti 500 kad ih možete platiti 3000 kuna?
Rory Satran za i-D piše da je uobičajeno vidjeti ljude koji već imaju tenisice (koje inače vrijede 75 dolara) i plaćaju 455 dolara za limitirano svijetloplavo izdanje koje je dizajnirao Raf Simons.
I zaista, Stan Smith je nešto kao "univerzalka" - obična, jeftina i ni po čemu posebna tenisica. Štoviše, Stan Smith bez ikakve zadrške možemo nazvati "najobičnijom tenisicom u povijesti".
Kako je onda "najobičnija tenisica" postala ultimativni hit godine, podjednako omiljena među dizajnerima, umjetnicima, stilistima i zvijezdama?
Kako je sve počelo
Adidas je svoj prvi komad obuće za tenisače izbacio 1963. i već je tada nosila ime popularnog francuskog teniskog asa Roberta Hailleta, a nakon njegovog odlaska u mirovinu, preuzela je ime tadašnjeg svjetskog prvaka Stana Smitha (bizaran detalj je to što je veći dio sedamdesetih tenisica nosila Smithovo ime, a na jeziku imala njegovo lice iznad kojeg je pisalo Haillet).
Iako je bila izuzetno popularna i tijekom osamdesetih, modni fenomen postala je tek nedavno. Ipak se radi o jednoj od najpopularnijih tenisica svih vremena (ne samo po prodaji već i zbog utjecaja) pa nije iznenađenje da su je mnogi dizajneri i zbog toga prepoznali kao savršeno platno za svoja umjetnička djela.
Yohji Yamamoto i Jeremy Scott napravili su vlastite verzije (baš kao i već spomenuti Raf Simons), a čak je i Alexander Wang neke od svojih prošlogodišnjih kreacija stvorio inspiriran upravo ovim modelom. Otkad postoje stvoreno je više od stotinu limitiranih izdanja. Od kičastih kao što su one s temom Star Warsa, djetinjastih s Kermitom, pa sve do iznenađujuće kvalitetnih kao što je slučaj suradnje s reperom Method Manom. I Adidasova uzdanica Pharrell je prošle godine izbacio rukom obojenu kolekciju koja je istog trena rasprodana.
Naravno, reperi i adidas oduvijek su imali posebnu vezu pa ne iznenađuje ni reperska ljubav prema ovom modelu iako su "shelltoesice" bile i ostale broj jedan.
Izvrsno odrađen povratak na scenu
Modni svijet Stan Smith je prigrlio zahvaljujući Marcu Jacobsu koji je u javnosti promovirao stil "dizajnera koji je prezaposlen da bi razmišljao o odjeći". Njegova bivša kolegica Phoebe Philo preuzela je njegov "minimalistički chic".
No, čak i ako su vam modni dizajneri i to što nose apsolutno nebitni, vjerojatno se sjećate potpuno gole Gisele Bundchen koja je nosila samo čarape i ove tenisice, a i sam Sam Smith našalio da je sliku poslao svojim prijateljima koji, govori on, nisu ni primijetili što poznata manekenka nosi na nogama.
Gisele je samo jedna od medijski popraćenih pojava koje su pobudile interes javnosti u periodu kada je kompanija nakratko prestala proizvoditi legendarni model. Naravno, kao što to i obično biva, radilo se o smišljenom potezu i mnogi su već tada pisali da je cijela priča o prekidu proizvodnje samo medijska kampanja i stvaranje hypea za veliki povratak dvije godine kasnije. Što se na kraju i dogodilo u siječnju 2014. stvorivši pritom tzv. "Yeezy efekt" (izraz se odnosi na pompu koja nastaje oko precijenjenih modela iza kojih stoji reper/dizajner Kanye West).
Već je tada proglašena tenisicom godine, a bilo je samo pitanje vremena kad će "celebrity efekt" tenisicu pretvoriti u sveprisutnu pojavu u mainstreamu. Dobro odrađena medijska kampanja, celebovi, ljudi iz modnog svijeta i zvučne kolaboracije, uz postojeći legendarni status, poznatu su tenisicu učinile još poznatijom i Adidas je tako osigurao još jedan mega uspješni poslovni potez.
Prodaja je odlična, tržište su preplavile kopije i jeftinije tenisice sličnog dizajna, a i mnoge druge kompanije odlučile su oživjeti svoje stare modele i "običnu bijelu tenisicu" vratiti u velikom stilu.
Danas je neizbježna, a to je, kao i obično, očit znak da je došlo vrijeme za nešto novo.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati