Pitali smo konobare kolika je napojnica ok i kako gledaju na goste koji je ne daju
NA NAŠIM prostorima je uobičajeno nagraditi konobara za pruženu uslugu, a kao nepisano pravilo najčešće se spominje 10% od računa. Ipak, ima i onih koji ne ostavljaju ništa jer su to što pojedu i popiju "već platili". Što je pristojna i korektna napojnica? Kada ostavljate previše, a kada će vas smatrati škrcem?
O ovoj temi razgovarao sam s konobarima i konobaricama koji su nam otkrili kakve su navike Hrvata i stranaca, kao i koliko im napojnica znači u poslu.
Ivo Dovođa certificirani je barmen, radio je i u inozemstvu, a trenutno konobari u koktel-baru na zagrebačkom Jarunu. Kako kaže, nije toliko važan iznos, koliko namjera u ostavljanju barem nekoliko kuna.
"Pristojno bi bilo ostaviti bar 3-4 kune po stolu. To stvarno nije puno - neće te obogatiti ni osiromašiti, a i nije da danas više išta možeš kupiti za to. S druge strane, kad ih ostaviš konobaru u znak dobre volje, idući put ćeš imati vrhunsku uslugu jer si bio korektan. Dakle, važna je samo gesta i znak dobre volje. Neka je i jedna kuna. Nitko ne očekuje da mu svaki gost ostavi 10-15 kuna, ali je lijep običaj", kaže Ivo.
Gesta je važnija od iznosa
Stranci su, kaže, uglavnom darežljiviji od domaćih, ali i to ovisi o tome iz koje zemlje dolaze.
"Iskreno, svaki konobar će biti malo pažljiviji oko stranaca jer zna da će ostaviti više napojnice - svi osim Talijana. Recimo, jučer su mi tu bili Kanađani, dobro sam ih uslužio i zaokružili su mi račun od 900 kuna na tisuću. Naši nisu baš takvi - ostavit će ti koju kunu ako baš plešeš oko njih. Uglavnom najviše ostavljaju Englezi i Nijemci ako znaš njemački - zbog toga sam naučio brojeve na njemačkom", smije se Ivo.
Ipak, kaže da ima i situacija u kojima su gosti pravi škrci, pa tako čak traže da im konobar oprosti koju kunu.
Ima nevjerojatnih škrtaca
"Prije nekoliko dana ovdje su bili stranci. Uzeli su malu butelju vina i još neka pića, čovjek dođe do mene da plati - račun je bio 101 kunu, a on je imao 100. Na kraju sam mu razmijenio veću novčanicu i vratio sve u lipu. Ostao mu je iPhone 12 na stolu. Kad se vratio po njega, iz zafrkancije sam ga pitao za bakšiš pa je rekao kako nema sitnog novca, a ja sam mu ga dao maloprije", u blagoj nevjerici objašnjava.
Kao ključ većih napojnica, kaže, trebalo bi uvesti mogućnost ostavljanja većeg iznosa pri kartičnom plaćanju. To je već uobičajeno u zapadnim zemljama pa su strani gosti navikli plaćati tako, ali kod nas se još uvijek napojnica može ostaviti isključivo u kešu.
Silvio Cebić radi kao konobar u poznatom zagrebačkom restoranu, a u ugostiteljstvu je već 25 godina. Iznos napojnice, kaže, ovisi o tome odakle su gosti, ali i o drugim faktorima.
Domaći su ok, Talijani i Francuzi najgori
"Domaći su u redu, ostave u prosjeku 10-15% - to također ovisi i o dobnoj skupini, stariji i imućniji će naravno ostaviti više. Od stranaca, Talijani i Francuzi su najgori, oni ne ostavljaju ništa. Puno ostavljaju Englezi, Škoti i Amerikanci. Mislim da je to stvar navike - recimo, u Americi je to službeni oblik plaće. Kod nas to ide više prešutno i kao lokalni običaj, a tamo je navedeno na papiru. Odnosno, u Hrvatskoj se ne mora, ali ljudi ipak daju, što je super."
Objašnjava da za uobičajeni iznos nema nekog pravila jer on ovisi o tipu objekta i usluge, ali u redu bi bilo platiti 5-10% više nego što je napisano na računu.
U redu je dati 5-10% više od iznosa računa
"Ako je račun 500 kuna, pristojno je ostaviti 20 ili 30 kuna. To ovisi i o konceptu restorana - recimo, u fine dining restoranima imaš 9 konobara na 50 ljudi, a u običnim restoranima je jedan konobar i jedan student na 120 ljudi. Naravno da je onda usluga drugačija pa su i naknade za nju znatno veće. I ovo je način usluge koji je u redu, ali ljudi budu zadovoljniji kad su usluženi odmah", kaže Silvio.
Sara Budimir radi u lancu fast food restorana, gdje su unatoč usluzi za stolom napojnice rijetke i male.
"U prosjeku svaki treći čovjek ostavi napojnicu, jako veliko iznenađenje je i kad netko ostavi 10 kuna, a kamoli 10% računa koliko je norma. Mislim da često ljudi i zaborave na to, previše su se navikli na uslugu i odlaze na mjesta za koja nemaju dovoljno novca pa onda nerado plate i osnovni iznos", kaže Sara. "Strani gosti u prosjeku ostavljaju više, pogotovo Englezi i Amerikanci."
I ona se požalila na Talijane, koji su među konobarima i konobaricama očito na zlu glasu zbog plaćanja točnog iznosa računa.
Kao i Ivo, navodi epizode u kojima su ljudi očekivali da im se oprosti nekoliko kuna ako ih nemaju pri ruci.
Talijani ne samo da ne daju napojnicu nego traže da im se oprosti koja kuna
"Znalo se desiti da je račun 52 kune, daju mi sto, ali nikako ne bi zaokružili na 55 - iako sam se trudila oko njih i usluga je bila dobra. Onda im ostavim te dvije kune jer mi se ne da natezati oko toga, očito misle da će im puno pomoći u životu", nezadovoljna je Sara ponašanjem određenih gostiju.
"Mislim da bi trebalo malo više educirati ljude o ostavljanju napojnice, kao i da su ugostitelji također ljudi koji žive od toga. I ne samo ugostitelji nego svi ljudi koji rade u uslužnim djelatnostima", zaključuje.
Svi s kojima sam razgovarao izričito su naveli Talijane kao goste koji ne ostavljaju napojnicu pa ih mnogi smatraju škrtima. Daniela Lima, Talijanka iz sela blizu Napulja koja se bavila ugostiteljstvom u nekoliko zemalja, objašnjava zašto je to tako.
"Ovdje nitko ne ostavlja napojnicu, pogotovo na jugu. U Rimu i sjevernije može se dogoditi da netko ostavi nešto, ali svakako nije uobičajeno niti je navika. Ako netko i ostavi napojnicu, to bude vrlo mali iznos. Dakle, ljudi nisu navikli ostavljati veći iznos, ali u Italiji konobari ni ne očekuju da će ga dobiti", kratko je razjasnila situaciju Daniela.
Nije stvar škrtosti, nego lokalnih običaja
Dakle, nije stvar škrtosti, nego lokalnih običaja. S druge strane, jasno je nezadovoljstvo konobara jer je iz pozicije stranca lijepo upoznati običaje zemlje u koju si došao. Odnosno - kad si u Rimu, ponašaj se kao Rimljanin pa onda tamo nemoj ostaviti napojnicu.
Svi se slažu u jednom - nije važan točan iznos i slijepo držanje pravila od 10%, nego dobra namjera. Konobarenje nije lagan posao i ljudi koji ga rade dobro vole vidjeti kad je njihov trud oko gostiju prepoznat.
Za kraj, kad ste u dilemi oko napojnice, evo okvirnih pravila na koja se možete osloniti:
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati