Saab 9-5 SportWagon: karavan koji nikada nije dobio priliku

I DOK svjedočimo odlasku posljednjeg velikog karavana iz Švedske, Volva V90, prisjećamo se njegovog domaćeg rivala, pomalo ekscentričnog Saaba i modela 9-5 u karavanskom izdanju.
Saab i Volvo su desetljećima bili ozbiljni rivali. I dok je Volvo bio poznat po konzervativnijem dizajnu, čvrstoj konstrukciji i naglasku na sigurnosti, Saab je bio percipiran kao inovativniji, ekscentričniji i "drugačiji" brend. I ništa manje siguran. Ako ne znate o čemu govorimo, dovoljno je da pitate čovjeka zvanog Uwe.
Njihovom rivalstvu dolazi kraj početkom prošlog desetljeća, i prije nego što su snage odmjerili njihovi karavani. Upravo Saab 9-5 SportWagon iz 2011. simbolizira kraj jedne ere u povijesti marke, ali i njen konačni kraj.
Planovi za nasljednika prve generacije modela Saab 9-5 sežu u rane 2000-e. General Motors je tada želio razviti novu premium platformu koja bi se koristila unutar cijelog koncerna, između ostalog i za Saab, manji Cadillac te sestrinski model za Buick. Saabu to naravno nije pasalo, jer Saab može i mora bolje.
U sklopu zajedničkog projekta između GM-a i Fiata, tehnička je realizacija te platforme dodijeljena Fiatu, točnije Alfa Romeu. Tamo je nastala osnova koja je kasnije korištena u modelima Alfa Romeo 159, Brera i Spider. Ta je platforma trebala poslužiti kao temelj za novu generaciju Saaba 9-5. Međutim, GM je iz troškovnih razloga odustao od projekta, kao i od planiranih izvedbi za Cadillac i Buick. Na kraju je neslavni Cadillac BLS ipak nastao na osnovi Saaba 9-3.
Ova odluka iz 2002. godine značajno je usporila razvoj novog modela Saab 9-5. Umjesto potpuno novog automobila, prva je generacija, predstavljena još 1997., morala biti dvaput redizajnirana, 2001. i 2005. godine, a sve kako bi se koliko-toliko održala na tržištu. Tek je u srpnju 2009. Saab objavio prve slike novog 9-5. Službena prezentacija uslijedila je 27. kolovoza 2009. na internetskoj stranici tvrtke, a javnosti je automobil prvi put prikazan u rujnu iste godine na sajmu automobila u Frankfurtu.
Početak prodaje limuzine odgođen je zbog financijskih problema Saaba, s jeseni 2009. na sredinu 2010. godine. Cijene su tada iznosile od 33.700 eura za osnovni 1.6T Linear do oko 70.000 eura za vrhunsku verziju 2.8T Aero. No, teška financijska situacija dovela je 2011. do čestih prekida proizvodnje, jer su brojni dobavljači odbijali isporučivati dijelove zbog neplaćenih računa.
Proizvodnja modela 9-5 SportWagon, koji se na nekim tržištima nazivao i SportCombi, trebala je započeti u kasno ljeto 2011., ali je kasnije odgođena za početak 2012. godine. Do toga, međutim, nikada nije došlo. Saab je u prosincu 2011. proglasio stečaj, a General Motors odbio je novom vlasniku dati licence potrebne za nastavak proizvodnje. Kao rezultat toga, proizvedeno je samo 33 predserijska primjerka, koji su krajem 2012. prodani na aukciji u Švedskoj.
Ukupno je proizvedeno samo 11.280 primjeraka druge generacije Saaba 9-5, što je tek mali dio onoga što je izvorno planirano. Model 9-5 SportWagon tako je ostao jedan od najrjeđih Saabovih automobila ikada. On utjelovljuje ambicije marke koja je pala pod teretom korporativne politike, ekonomskih ograničenja i stalnih odgađanja.
Bio je to automobil koji je obećavao mnogo, ali nikada nije dobio priliku ispuniti to obećanje.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati