Preokret na tržištu: Prodaja plug-in hibrida nadmašila dizelaše
DOGODIO se povijesni trenutak na europskom tržištu automobila - po prvi put, prodaja plug-in hibrida nadmašila je prodaju dizelskih vozila. Nekada neprikosnoveni vladari europskih cesta, dizelaši, nastavljaju svoj pad i sada su pali na četvrto mjesto po popularnosti.
Vrhunac popularnosti dizelskih motora dogodio se u 2010-ima, kada su činili više od 50 posto prodaje novih automobila. No, skandal Volkswagen Grupe, poznatiji kao "Dieselgate", vjerojatno je označio početak kraja. Prodaja se nikada nije oporavila, a prekretnice su se nizale: 2017. godine benzinci su ponovno postali popularniji, 2021. prestigli su ih samopunjivi hibridi, a godinu kasnije i potpuno električna vozila.
Dizelaši pali na četvrto mjesto
Prema podacima za prvih deset mjeseci ove godine, plug-in hibridi sada drže tržišni udio od 9,4 posto. S druge strane, dizelaši su pali na svega 8 posto ukupne prodaje novih automobila u 27 zemalja Europske unije te Islandu, Lihtenštajnu, Norveškoj, Švicarskoj i Ujedinjenom Kraljevstvu. Ovaj preokret nije se dogodio iznenada; već krajem drugog kvartala 2025. godine PHEV vozila bila su traženija od dizelaša, a očekuje se da će se taj jaz do kraja godine samo povećavati.
Zašto dizel gubi utrku?
Nekoliko je ključnih faktora doprinijelo drastičnom padu dizelskih motora. Strogi propisi o emisijama štetnih plinova natjerali su proizvođače da se okrenu hibridnim, plug-in hibridnim i električnim pogonima. Taj je zaokret išao izravno na štetu dizelaša, koji su danas gotovo u potpunosti nestali iz segmenta malih gradskih automobila - sjetimo se samo vremena kada su Volkswagen Polo ili Renault Clio bili nezamislivi bez dizelske opcije.
Dodatni udarac zadali su i značajni državni poticaji za elektrificirana vozila, koji kupce motiviraju na prelazak na hibride i električne automobile. Niži porezi za ekološki prihvatljivija vozila također su odigrali važnu ulogu u nestanku nekada dominantnog dizela.
Ne treba zanemariti ni činjenicu da su benzinski motori postali znatno učinkovitiji, smanjujući time prednost koju su dizelaši nekada imali u potrošnji goriva. Cijelu situaciju dodatno je ubrzao spomenuti skandal s lažiranjem emisija, kao i stalni pritisak EU-a koji će kulminirati zabranom prodaje novih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem 2035. godine.
Hibridi uvjerljivo vode
U međuvremenu, hibridi su postali dominantna sila na tržištu. U prvih deset mjeseci ove godine činili su više od trećine svih novih registracija automobila u Europi. S tržišnim udjelom od čak 34,7 posto, hibridi su daleko ispred benzinaca (26,9 posto) i električnih vozila (18,3 posto).
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati