Stižu stroža pravila za prodaju rabljenih auta. Neće biti moguća bez ovog papira
PRODAVATELJI rabljenih automobila od 2026. godine morat će dokazati da njihovo vozilo nije za otpad, što bi moglo dovesti do viših troškova. Ova velika promjena dio je nove uredbe Europske unije o otpadnim vozilima (ELV), o kojoj su ministri zaštite okoliša postigli zajedničko stajalište 17. lipnja ove godine, a temelji se na nacrtu koji je Europska komisija predstavila još u srpnju 2023., piše Auto, Motor und Sport.
Dokaz o ispravnosti pri svakoj prodaji
Srž novih pravila leži u članku 25. nacrta, koji propisuje da će se pri svakoj prodaji vozila, bilo unutar zemlje ili za izvoz, morati dokazati da ono nije otpadno vozilo. Za to će biti potrebna valjana potvrda o tehničkom pregledu ili stručno mišljenje neovisnog prometnog vještaka. Bez jednog od ta dva dokumenta, nadležna tijela za registraciju i carinu odbit će prijenos vlasništva ili izvoz.
Jedina iznimka odnosi se na isključivo privatnu prodaju bez korištenja internetskih platformi, pod uvjetom da se ne radi o komercijalnoj djelatnosti. Iako se raspravljalo o mogućnosti dokumentiranja stanja vozila videom, Europska komisija taj prijedlog nije prihvatila, pa će vrijediti isključivo pisani dokazi. Za komercijalne trgovce i platforme uvodi se i dvogodišnja obveza čuvanja dokaza, kako bi vlasti u svakom trenutku mogle provjeriti je li vozilo prodano ili zbrinuto u skladu s propisima.
Kada se automobil smatra otpadom?
Prema novoj uredbi, automobil će se smatrati otpadnim vozilom ako ima značajna i nepopravljiva oštećenja, primjerice na nosivim dijelovima karoserije ili ključnim sigurnosnim sustavima poput kočnica i zračnih jastuka.
U tu kategoriju spadaju i vozila bez valjanog broja šasije ili ona koja su bila parkirana dulje od dvije godine bez obavljenog tehničkog pregleda. Jednom kada se za vozilo izda potvrda o zbrinjavanju, njegova prodaja više nije moguća te se ono mora reciklirati.
Koga se tiču nova pravila?
Obveza dokazivanja ispravnosti pri prodaji u početku će se odnositi samo na osobne automobile i laka gospodarska vozila. Međutim, planira se i postupno proširenje propisa na motocikle, teretna vozila, autobuse i specijalna vozila.
Prema nacrtu Komisije, ove kategorije vozila trebale bi biti uključene u kasnijim fazama provedbe. Točni rokovi još nisu definirani, no jasno je da će i za njih srednjoročno postati obvezan dokaz o tehničkom stanju.
Što još donosi reforma?
Osim obveznog dokaza o ispravnosti, reforma donosi i druge važne promjene.
Uvode se obvezne kvote za reciklirane materijale. Nova vozila će šest godina nakon stupanja uredbe na snagu morati sadržavati najmanje 15 % reciklirane plastike, a taj će udio postupno rasti na 20 % nakon osam godina i 25 % nakon deset godina.
Proširuje se i odgovornost proizvođača, koji će morati preuzimati i zbrinjavati vozila čak i za marke koje više ne postoje na tržištu, a obveza se širi i na druga vozila poput motocikala.
Svako vozilo dobit će digitalnu putovnicu koja će bilježiti njegov čitav životni vijek, od proizvodnje do recikliranja, i bit će zaštićena od krivotvorenja.
Prije uništavanja vozila bit će obvezno demontirati vrijedne komponente poput zračnih jastuka, upravljačkih jedinica, baterija i magnetskih materijala iz elektromotora.
Postrožuju se i izvozne kontrole. Vozila bez valjanog tehničkog dokaza više neće smjeti napustiti EU, a carinska tijela provodit će provjere kako bi spriječila ilegalni izvoz.