MALO je nedostajalo da pogreška mladih medicinskih sestara u covid-centru KBC-a Split završi fatalnim ishodom za pacijenta u šezdesetim godinama kad su mu greškom ubrizgale inhalacijsku otopinu u venu umjesto lijeka koji je trebao primiti. Bilo je to koncem travnja prošle godine.
Dobro upućeni izvor smatra da je do pogreške došlo jer se na odjel za liječenje od koronavirusa stavljalo osobe bez dovoljno znanja i prakse.
"Sestre se nisu držale osnovnih pravila o primjeni lijeka"
"Stavili su u covid centar neiskusne medicinske sestre, cure u ranim dvadesetima, tek iz škola. Nisu se držale ni osnovnih pravila o primjeni lijekova. Svaki put se prije davanja medikamenata mora provjeriti najprije naziv lijeka i način njegove primjene, vrijeme u koje se lijek daje, rok valjanosti, je li to pravi pacijent i koja je prava doza. To sestra evidentno nije napravila i bolnica sada pogrešku opravdava samo zato što navodno nije završilo smrtnim ishodom", poručuje naš sugovornik.
"Dobio je otopinu, lijek koji ide u neku vrstu inhalatora"
Na pitanje o kakvom je lijeku riječ i što je pacijent zapravo dobio, odgovara:
"Aplicirana je otopina za atomizator, lijek Cipla, specifičan za liječenje covida. Široj publici je možda najlakše opisati da je to tekućina koja ide u neku vrstu inhalatora. Lijek je bio za primjenu udisanjem pare, ali sestre su ga izvukle iz bočice i dale ga pacijentu direktno u venu, kroz braunilu. Recimo, ako date kalij venozno, možete izazvati zastoj srca. Tako da, ovdje se pukom srećom dogodilo da čovjek nije umro iako se po bolnici mjesecima pričalo da je pacijent završio na respiratoru i da je ishod bio smrtni slučaj", odgovara.
U uputstvu za navedeni lijek, punog naziva Ipratropijev bromid/salbutamol Cipla otopina za atomizator, jasno piše: "Koristite ga s uređajem za atomizaciju. On mijenja Vaš lijek u maglicu koju udišete (...) Ipratropijev bromid/salbutamol Cipla se koristi za inhalaciju. Nemojte progutati ili primijeniti ovaj lijek putem injekcije. Nikad nemojte uzeti više lijeka nego Vam je preporučio liječnik", navodi se podebljanim slovima.
Bolnica odbija reći je li na bilo koji način sankcionirala sestre
Od KBC-a Split zatražili smo očitovanje. Pitali smo ih jesu li na bilo koji način sankcionirali medicinske sestre. Pogreška je vrlo lako mogla biti kobna. Na to pitanje uopće nisu odgovorili, što dovodi do zaključka da nisu učinili ništa.
Iz dobro upućenih izvora doznajemo da je sestra koja je pacijentu ubrizgala otopinu nećakinja uglednog kirurga zaposlenog u istoj bolnici. Nakon što iz KBC-a Split nisu odgovorili na pitanje o sankcioniranju, upozorili smo ih da su to pitanje preskočili i ponovno ih upitali isto, no odgovor do objave članka nije stigao.
KBC Split: Neželjeni događaj smo zabilježili
Sve što smo dobili je ova potvrda da se incident zaista dogodio:
"Pacijent nije bio na respiratoru i nije preminuo. Zbog neželjenog događaja postupak je slijedio po pravilima: obavijest nadređenima, razgovor s bolesnikom, pregled i nadzor do potvrde stanja bez tegoba, obavijest i razgovor s obitelji te zabilježba u medicinsku dokumentaciju kao neželjenog događaja. Pacijent je u dobrom kliničkom stanju otpušten iz bolnice", odgovorila je dr. Slavica Dajak, pomoćnica ravnatelja Julija Meštrovića zadužena za kvalitetu zdravstvene zaštite i nadzor u KBC-u Split.
Iz Beroševa ministarstva nema suvislog odgovora
Upit smo poslali Ministarstvu zdravstva. Zanimalo nas je jesu li dobili obavijest KBC-a Split o ovom događaju i što su poduzeli. Šest dana smo komunicirali s glasnovorništvom Ministarstva. Poslali smo upit e-mailom 25. listopada u kojem smo tražili da nam kažu je li Ministarstvo upoznato sa slučajem, je li KBC Split prijavio pogrešku i je li ona mogla uzrokovati smrtni ishod. Pitali smo još i je li učinjeno išta da se ovakav slučaj ne ponovi?
Kako odgovor nije stizao, kontaktirali smo Beroševu osobu za kontakte s medijima. Objasnili smo da imamo odgovor KBC-a i da tražimo odgovore Ministarstva, što je sasvim jasno i iz samih pitanja. Rekli su da im je to jasno i obećali dostaviti odgovor. Budući da odgovor nije stizao, mailom smo na adresu Ministarstva zdravstva nekoliko dana kasnije upitali kad bi ga mogli očekivati, a onda smo se opet čuli s njima. Dani su prolazili.
Na naše pitanje je li Ministarstvo obaviješteno, na koncu smo dobili odgovor u kojem piše:
"Poštovana, s obzirom da je riječ o upitu koji se direktno odnosi na pružanje zdravstvene skrbi u KBC-u Split, molimo da pošaljete spomenuti upit u navedenu zdravstvenu ustanovu. S poštovanjem, Ministarstvo zdravstva", poručili su iz Beroševa ureda.