Hrvatska uskoro uvodi novi, potpuno digitalni sustav naplate cestarine pod nazivom Crolibertas, koji će vozačima omogućiti putovanje autocestama bez zaustavljanja na naplatnim kućicama. Implementacija sustava koji će se koristiti na svim autocestama pod upravljanjem Hrvatskih autocesta (HAC), Bina Istre i Autoceste Zagreb-Macelj, kreće već sutra, a prvi radovi započinju na autocesti A3, izvijestile su Hrvatske autoceste. Potpuna implementacija očekuje se do studenog 2026.
Već sutra, 4. studenog, na autocesti A3 između Popovače i Novske počinje postavljanje prvih sedam portala novog sustava. Tri portala bit će montirana na samoj trasi autoceste na dionicama Popovača - Kutina, Kutina - Lipovljani i Lipovljani - Novska, dok će preostala četiri biti postavljena na ulazima na autocestu, na mjestima sadašnjih naplatnih postaja Popovača, Kutina, Lipovljani i Novska.
Iz Hrvatskih autocesta upozoravaju vozače da će se radovi odvijati u više faza te da ih na navedenim dionicama očekuje privremena prometna regulacija. Ovisno o dinamici radova, za promet će biti zatvorena zaustavna, a po potrebi i vozna traka. U trenucima postavljanja poprečnih greda, promet će se kratkotrajno zaustavljati i preusmjeravati na obilazne pravce, no ti će se radovi izvoditi isključivo tijekom večernjih i noćnih sati kako bi se smanjile gužve. Vozači se mole za dodatan oprez i poštivanje privremene signalizacije.
"Uvođenje Crolibertasa iznimno je tehnički i infrastrukturno zahtjevan projekt. Uključuje postavljanje ukupno 212 portala diljem mreže autocesta, ugradnju napredne IT opreme te uspostavu centara za obradu podataka. Izvođač radova, slovačka tvrtka SkyToll, paralelno s postavljanjem portala provodit će i testiranja kako bi se osigurala potpuna funkcionalnost svakog dijela sustava. Dio opreme, uključujući portale i nadzorno vozilo, već je stigao u Hrvatsku i spreman je za montažu", objavili su iz HAC-a.
Podsjetimo, ugovor za ovaj projekt vrijedan je gotovo 80 milijuna eura (79.913.480,52 eura bez PDV-a), a Hrvatske autoceste potpisale su ga sa zajednicom ponuditelja koju čine SkyToll i češki TollNet. Sredstva su osigurana iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Nakon što krene novi sustav naplate, na snagu će stupiti i novi Zakon o naplati cestarine. Fizička naplata gotovinom ili karticom više neće biti moguća, a naplata će se odvijati automatski, u slobodnom toku prometa.
Postojat će dva glavna načina korištenja sustava:
Za korištenje sustava nužno je biti uključen u ESNC, što znači da se svaki vozač mora identificirati putem ENC-a, EENC-a ili registracije u APRP modelu. Vozači neće morati stati, već će prolaziti normalnim tokom, a sustav će sam bilježiti tko je i koliko autoceste koristio.
ENC ostaje u upotrebi. Zakon predviđa da će se postojeći ENC uređaji moći nastaviti koristiti i nakon uvođenja novog sustava, ali će morati biti usklađeni s novim pravilima. Za teška vozila (iznad 3.5 tona) ENC će biti obvezan. Za laka vozila korištenje ENC-a ostaje opcionalno – vozači mogu birati između ENC-a i modela naplate preko registarske oznake (APRP).
Novi zakon detaljno opisuje novi sustav nadzora. Na hrvatskim autocestama će kružiti bijeli automobili s plavim rotirkama i natpisom ESNC. Riječ je o službenim vozilima nadzornika, koji su posebno ovlaštene osobe zadužene za kontrolu korištenja sustava naplate.
Ti će automobili biti opremljeni:
Vozila će se kretati autocestama ili biti stacionirana uz njih, i moći će nasumično zaustavljati vozila radi kontrole. Nadzornici imaju ovlasti upozoriti vozače, predložiti registraciju u ESNC, naplatiti penal ili zatražiti da vozilo napusti autocestu.
Ako vozač koristi autocestu bez registracije u ESNC (čl. 16), mora platiti:
To proizlazi iz članka nacrta prijedloga zakona koji određuje da se naplata vrši po pravilima o stjecanju koristi bez osnove, a penal je dodatna posebna naknada.
Ako vozača uhvati nadzorno vozilo i utvrdi da nije registriran, nadzornik mu može:
Ako se iznos ne može naplatiti na licu mjesta, vozaču se izdaje pisana obavijest s podacima za plaćanje, koju mora podmiriti u roku od 15 dana. Ako ni tada ne plati, pokreće se prisilna naplata, uključujući i putem prekogranične razmjene podataka (EUCARIS sustav).
Osim zakonskog penala, novi Zakon predviđa niz prekršajnih kazni:
| Prekršaj | Vrsta korisnika | Iznos kazne |
|---|---|---|
| Korištenje autoceste bez uključenja u ESNC (ENC ili APRP) | Pravna osoba | 1.000 – 1.900 € |
| Korištenje autoceste bez uključenja u ESNC (ENC ili APRP) | Vozač fizička osoba | 300 – 600 € |
| Korištenje autoceste bez uključenja u ESNC (ENC ili APRP) | Obrtnik / samostalna djelatnost | 800 – 1.300 € |
| Korištenje uređaja koji ometa ENC/ESNC | Pravna osoba | 1.000 – 1.900 € |
| Korištenje uređaja koji ometa ENC/ESNC | Vozač / obrtnik / odgovorna osoba | 300 – 1.300 € (ovisno o statusu) |
| Nepostupanje prema nadzorniku ili inspektoru | Fizička osoba | 300 – 600 € |
| Nedavanje podataka o vozaču (leasing i sl.) | Pravna osoba | 1.000 – 1.900 € |
| Nedavanje podataka o vozaču (leasing i sl.) | Fizička osoba / obrtnik | 300 – 1.300 € |
| Nepravilni podaci pri registraciji ENC uređaja | Pravna osoba | 1.000 – 1.900 € |
| Nepravilni podaci pri registraciji ENC uređaja | Fizička osoba / obrtnik / odgovorna osoba | 300 – 1.300 € |
Strani vozači također su obvezni registrirati se u sustav. To moraju učiniti:
Zakon predviđa i mogućnost korištenja europskog ENC-a (EENC), ako je sustav kompatibilan i ako postoji dogovor s pružateljem usluge u stranoj zemlji.
Za one koji pokušaju izbjeći plaćanje, sustav koristi računalnu aplikaciju TOLL i EUCARIS bazu, što omogućuje razmjenu podataka između država EU-a, slanje obavijesti o neplaćenoj cestarini i postupke prisilne naplate.
Djelomično ili potpuno oslobođeni su:
Sva ta vozila moraju biti prethodno registrirana i označena u sustavu.
Zakon bi na snagu trebao stupiti 1. studenog 2026. godine, kada je i planirano uvođenje novog sustava naplate na sve hrvatske autoceste. Do tada, država mora uspostaviti potrebnu infrastrukturu, softver, mobilne jedinice i sustav informiranja građana. U prijelaznom razdoblju ENC i fizička naplata moći će se privremeno nastaviti, ali sustav će se postupno prebacivati u potpunosti na beskontaktni model.