Kada i kako naučiti dijete orijentaciji – desno i lijevo

Foto: 123rf
 
U KOJEM uzrastu dijete može razumjeti što je "lijevo" a što "desno" i na koji način roditelj može pomoći svom mališanu savladati ove pojmove?
 
Motorički razvoj, koji je preduvjet  za shvaćanje što je lijevo, a što desno podrazumijeva da dijete prohoda, ojača ručice, razumije i izgovara većinu riječi, i samo zna pokazati gdje se nalazi njegov nosić, a gdje uho. Mališani nemaju dovoljno razvijen mozak da bi shvatili pojmove „lijevo“ i „desno“ prije druge godine života. Kada dijete nauči  pronaći dijelove svog tijela, polako počinje razumjeti pojmove "gore-dolje", "naprijed-nazad" i ostale odlike prostorne orijentacije. Zato je uzrast od dvije godine otprilike pravo vrijeme da roditelji počnu razvijati djetetov osjećaj za lijevu i desnu stranu - kroz svakodnevnu igru, i tako utvrditi koja mu je ruka primarna. Ta činjenica je važan preduvjet za učenje pisanja i čitanja, kao i za opći uspjeh u školi. 

Od 1. do 2. godine
 
Sa sasvim malim djetetom, najbolje je učiti kroz njegove svakodnevne aktivnosti –kao na primer, tijekom oblačenja i svlačenja. Svaki put kada to činite, govorite naglas koja je noga ili ruka prva, a koja dolazi na red. Vremenom, uporno ponavljanje, dati će rezultate. Dijete će odjednom točno znati pokazati svoju lijevu i desnu ruku.
 
U drugoj godini života, dijete postaje spretnije sa rukama i rado sve opipava i razgledava. Zato iskoristite tu znatiželju i vježbajte njegove ručice kroz određene zadatke i igre. Na primjer, recite djetetu da lijevom rukom dohvati lopticu ili drugi predmet koji je vrlo blizu njegove lijeve ruke. Kada mu nešto zadajete, obavezno imenujte ruku kojom će obaviti zadatak. Tim vježbama potičete vezu „ruka-oko“, a s njom  kombinirate novo znanje o lijevoj i desnoj strani. 
 
Od 2. do 4. godine
 
Dobro vrijeme za učenje je period nakon druge godine pa nadalje. Dijete je sposobno duže zadržati koncentraciju i pokazuje sposobnost zaključivanja. Inače, mališani prvo uče prepoznati dijelove svoga tijela: oči, uši, nos... kao i gdje se na tijelu oni točno nalaze. U tom smislu, postavljajte pitalice: „Gdje je Anin nos, gdje su Anina usta, gdje je pupak?“. Kada to savlada, dijete će polako početi baratati i pojmovima „gore-dolje“, „naprijed-nazad“, „lijevo-desno“. Uključite te pojmove u igru: „Što se nalazi ispod Aninog nosa?“.
 
Često opisujte situacije. Govorite djetetu da je ruka kojom drži žlicu desna, što znači da je druga ruka lijeva. Stavite mu na ruku malu narukvicu. Ako je na desnoj ruci, tada je druga ruka lijeva. Alternativna varijanta su naljepnice s raznim likovima. Samo pazite da na jednu ruku ne stavite naljepnicu s cvijetićem, a na drugu sa autićem. To može zbuniti dijete. Zato stavite naljepnicu samo na jednu ruku. 
 
Moguće su i dinamične igrice: „Moja desna ruka je na boku, a gdje se nalazi moja lijeva ruka?“, i slične pitalice s dijelovima tijela. Kod tih igara je vrlo važno da se nalazite pored djeteta, posebno ako mu pokazujete na svom tijelu. Jer, ako ste nasuprot njega, pokazivati ćete mu sliku kao u ogledalu, što će mu otežati učenje.
 
 

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.