Zašto posljednjih večeri svijetle zadnji katovi propale tvornice TEŽ u Zagrebu?

Foto: Goran Škofić/Juraj Vuglač/HDLU

U Zagrebu se posljednjih večeri na zgradi nekadašnjeg TEŽ-a u Folnegovićevoj ulici može vidjeti nesvakidašnji prizor. Na njoj se svake večeri prikazuje rad Dan za dan umjetnika Vladimira Novaka, u sklopu Zagrebačkog salona.

"Rad Dan za dan nastao je iz interesa za međuodnose prirodnih i urbanih ritmova – kako se svjetlo i zvuk, dan i noć, prirodni i tehnički svjetovi isprepliću u našem svakodnevnom iskustvu", objasnio je Novak za Index.

Polazište rada je svojevrsni eksperiment koji polazi od ideje vremenskog produljenja dana, kaže: "Što bi se dogodilo kada bismo dnevno svjetlo, koje prirodno traje samo određeni broj sati, produžili na cjelodnevni, 24-satni ciklus? Može li se u tom produženom vremenu promijeniti naš doživljaj grada i vlastitog ritma života?"

 

Kako rad funkcionira?

Tijekom dana mikrofoni postavljeni na tri lokacije, kod Meštrovićevog paviljona, u Muzeju suvremene umjetnosti i u Društvu arhitekata Zagreba. Oni bilježe zvučnu dinamiku grada. Kada sunce zađe, svi ti auditivni podaci pretvaraju se u svjetlosne impulse koji noću oživljavaju stari stakleni neboder Tvornice električnih žarulja TEŽ. Zvuk postaje posrednik svjetlosti, a svjetlost produžetak zvuka.

Gradska industrijska arhitektonska baština

Tvornica električnih žarulja TEŽ u Folnegovićevoj 10 građena je između 1947. i 1953., a neki objekti u tvorničkom krugu dograđivani su do 1965. godine, sve prema projektima Lavoslava Horvata.

Tvorničkim kompleksom dominira toranj, jednostavnog volumena, sa sjeverne i južne strane potpuno ostakljen, a služio je za isprobavanje žarulja. Proizvodna hala, uredska zgrada i trinaesterokatni probni toranj zaštićeno su kulturno dobro industrijske arhitekture i ostat će dio cjeline novog naselja.

"Sam neboder TEŽ-a, poseban objekt gradske industrijske arhitektonske baštine autora Lavoslava Horvata, izgrađen upravo za svjetlo, odnosno za testiranje žarulja nekadašnje tvornice, godinama u slici grada neprimjetan i zapušten, sada postaje svojevrsni gradski svjetionik - tiha vizualna refleksija dana koji je prošao", objašnjava umjetnik.

Svjetlost ne reproducira izravno zvuk, nego ga prevodi u apstraktne svjetlosne modulacije, u svjetlosnu partituru koja kroz noć pulsira i mijenja se, ovisno o dobu godine i promjenjivom trajanju dana i noći.

"Tehnološki sustav koji stoji iza instalacije vrlo je kompleksan, ali u konačnici on ostaje nevidljiv. Promatrač nailazi samo na fluktuacije svjetla, treperenja koja se mogu činiti slučajnima, gotovo pogrešnima. Svjetla osciliraju, ponekad suptilno, ponekad gotovo neprimjetno. I upravo u toj diskretnoj, gotovo pogrešnoj pojavnosti otvara se prostor za refleksiju i pitanje – gdje je granica između slučajnosti i umjetničkog čina, između svakodnevnog događaja i estetskog iskustva?", pojašnjava Novak.

"U ovom radu važno je to pomicanje percepcije - trenutak kada se nešto što izgleda banalno ili tehnički postaje prostor umjetničkog čina i refleksije. Grad je pritom i materijal i sugovornik. Njegov zvuk pretvara se u svjetlost, ali svjetlost ne služi samo da bi nešto osvijetlila, već da bi nas pozvala da zastanemo, da bi taj prijelazni trenutak, između svjetla i tame, između tehnologije i prirode, pretvorila u prostor osluškivanja, kontemplacije i ponovnog promišljanja ritma života u gradu", zaključuje.

Tko je Vladimir Novak?

Vladimir Novak (1987.) svoj rad temelji na propitivanju medija skulpture s fokusom na relaciju prostor-medij-iskustvo promatrača. Na razmeđu skulpture, tehnologije i znanosti, vidljivog i nevidljivog, ispitivanjem i igrom s pojmovima kao što su tijelo-masa, objekt-instalacija, predmet-skulptura, statičnost-pokret, svjetlo-sjena, iteracijama svojih radova nastoji razbiti očite granice među njima.

Diplomirao je kiparstvo na ALU-u u Zagrebu 2017. gdje je zaposlen kao asistent. Za svoj dosadašnji rad primio je nekoliko nagrada; Rektorovu nagradu (2015.), HPB Grand Prix (34. Salonu mladih – Panoptikon, 2018.), Nagradu Goranske kiparske radionice Lokve (XIII. Trijenale hrvatskog kiparstva, 2018.), te Nagradu Radoslav Putar (Institut za suvremenu umjetnost, 2025.).

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.