Auti su sve sigurniji, ali djeca i dalje umiru od toplinskog udara. Zašto?

Foto: Nissan, GM, 123rf, KidsAndcars

SVAKE godine, nažalost, svjedočimo nesretnim slučajevima u kojima stradavaju najbespomoćniji, i to gotovo uvijek zbog ljudske greške.

Upravo je nevjerojatno da danas, kada su auti nakrcani elektronikom i zračnim jastucima, a pojedinim proizvođačima su puna usta autonomne vožnje, gotovo nitko nije spreman ugraditi senzor kojim bi javljao vozaču da je ostavio nekoga ili "nešto" na stražnjem sjedalu. I da, vjerovali ili ne, događa se da u današnjem užurbanom stilu života zaboravljamo na ono najvažnije u životu - djecu.

Zašto?

Američke studije pokazale su da je u 55% slučajeva odgovorna osoba nenamjerno ostavila dijete zatvoreno u automobilu. Prevedemo li to u brojeve, crna statistika kaže da će u Americi svaki tjedan poginuti jedno dijete od toplinskog udara u automobilu, odnosno oko 50 godišnje, a barem pola je moglo biti spašeno. Dogodilo se to učiteljima, socijalnim radnicima, vojnicima, pa čak i doktorima znanosti. To se u određenim životnim okolnostima može svakome dogoditi, smatra struka.

Ima lijeka i jeftin je

Poznato je i kako to učinkovito spriječiti. Jednostavnim sustavom koji se zove Child Alert, Rear Door Alert ili Rear Seat Alarm, a svima je zajedničko da svjetlosnim i zvučnim signalom upozoravaju vozača ako je nakon zaključavanja automobila netko ostao na stražnjem sjedalu. Taj nimalo skup i još manje sofisticiran sustav nije obavezno ugrađivati u automobile, i to usprkos itekako zapaženim reakcijama javnosti.

Naravno, ne u Hrvatskoj, već u Americi gdje inicijativa Hot Cars već godinama pokušava uvesti ovu problematiku u zakonsku regulativu. Nimalo čudno s obzirom na to da je prema NHTSA od 1990. godine do 2018. godine od toplinskog udara u automobilima preminulo 889 djece. A pritom je tendencija još poraznija, pa je tako 1990. zabilježeno "tek" pet slučajeva, a prošle godine čak 52. 88% djece koja su umrla od toplinskog udara bilo je staro do tri godine, a 54% i mlađe od jedne godine. Vrlo je vjerojatno da će spomenuti sustav uskoro biti zakonski obavezan u svim osobnim automobilima na američkom tržištu.

 

U Americi su ovaj sustav odlučili ugrađivati pojedini proizvođači na svoju ruku. Među prvima su krenuli Nissan i General Motors, a ubrzo su im se pridružili Hyundai i neki drugi, o čemu smo već pisali. Također, sustav je moguće i naknadno ugraditi u svaki automobil.

Država je nijema

U Hrvatskoj, na sreću, toplinski udari u automobilima nisu učestali, barem dosad. Očito takve nesreće nisu bile dovoljno česte da njima bavi i država. Svjedočili kampanjama o opasnostima od alkohola i brzine kao presudnim čimbenicima sigurnosti, ali ne i o opasnostima koje donosi prekomjerno zagrijavanje kabine automobila. 

Nitko nije odlučio govoriti o ovoj temi i pojasniti što sve utječe na odvraćanje pozornosti, od stresa i hormonalnih poremećaja do same činjenice da nasuprotno postavljena sjedalica ili tzv. jaje isto izgledaju iz kuta vozača kad je u njima dijete ili kad je prazna. S druge strane, još je gore što se ne govori o tome da nije sigurno ostaviti dijete u autu čak ni minutu jer temperatura raste velikom brzinom, a time i opasnost po život.

Što kaže medicina?

Dijete zatvoreno u automobilu parkiranom na suncu doslovno će prokuhati, a pritom valja imati na umu sljedeće parametre:

- Porast temperature u kabini u prvih deset minuta penje se za 80%.

- Jedan razbijen prozor neće nužno spasiti život.

- I niže temperature su opasne po život.

- Dječje tijelo se zagrijava do pet puta brže nego tijelo odrasle osobe.

Recimo i kako uslijed umora dolazi do drugačijih procesa u mozgu. Bazalni gangliji potiskuju funkcioniranje prefrontalnog korteksa odgovornog za procesuiranje informacija pa se mozak počinje ponašati kao na autopilotu. Tako su u nekim slučajevima ostavljanja djece u automobilima roditelji znali izjaviti da su vidjeli svoje dijete u sjedalici u uredu, razgovarali s njim, pa čak i na vrijeme krenuli u vrtić po dijete ne znajući da je cijelo vrijeme bilo u autu.

Prevencija je prvi korak

Uz podizanje razine svijesti i ugradnju sustava upozorenja, postoji niz načina kojima se može smanjiti učestalost ovakvih slučajeva.

Tako američki KidsAndCars savjetuje uvođenje novih navika, kao što su otvaranje stražnjih vrata svaki put kad parkirate, definirano pravilo tko je od ukućana odgovoran za ostavljanje djeteta u vrtiću, stavljanje na stražnje sjedalo važne stvari poput računala i sl. koje će vozača natjerati da posegne na stražnje sjedalo. Dodatno, parkirano vozilo uvijek imajte zaključano, a posebno oprezni budite onda kada se mijenja dnevna rutina, primjerice tijekom praznika ili neočekivanih događaja.

I na kraju, pogledajte kako se odrasli nose s vrućinom u automobilu. Kapitulirali su puno brže nego što biste mislili. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.