Prva zračna bitka s ljudskim žrtvama

PRVA zračna bitka s ljudskim žrtvama u povijesti, koja je označila početak rata u zraku tijekom Prvog svjetskog rata, dogodila se 5. listopada 1914. godine iznad sela Jonchery, blizu Reimsa u Francuskoj.
U ovom sukobu između francuskog Voisin III bombardera i njemačkog Aviatik B.II izviđača, Francuzi su ostvarili prvu potvrđenu pobjedu u zračnom boju, ubivši njemačkog pilota i otvorivši eru modernog zračnog ratovanja. Ovaj događaj, iako skroman u usporedbi s kasnijim bitkama, bio je ključan za razvoj taktika, oružja i uloge zrakoplovstva u ratu, pretvarajući nebesa u novo bojište.
Pozadina zračnog rata 1914.
Početkom Prvog svjetskog rata zrakoplovstvo je bilo u povojima. Letjelice su se koristile uglavnom za izviđanje i bombardiranje, a ne za direktne sukobe. Britanski i njemački piloti počeli su 23. kolovoza 1914. pucati jedni na druge iz pištolja i pušaka, ali bez žrtava.
Francuska vojska, suočena s njemačkom invazijom na zapadnoj fronti, imala je prednost u broju letjelica - oko 140 protiv njemačkih 100. Međutim, oružje za zračne sukobe još nije bilo razvijeno; piloti su koristili ručne mitraljeze ili bacali projektile.
Bitka kod Reimsa dogodila se u kontekstu Bitke za Marnu, gdje su savezničke snage zaustavile njemački napredak, a zrakoplovstvo igralo ključnu ulogu u prikupljanju obavještajnih podataka.
Tijek bitke i susret u zraku
Francuski Voisin III, dvosed iz Escadrille VB 24 pod vodstvom narednika Josepha Franzta i kaplara Louisa Quénaulta, obavljao je izviđanje iznad njemačkih linija. U 16:20 sati letjelica je primijećena od njemačkog Aviatika B.II iz Feldflieger-Abteilung 18, koji su vodili poručnik Fritz von Zangen i narednik Wilhelm Schlichting.
Sukob je započeo kada je njemački avion prešao francuski i pokušao ga zaustaviti, ali Francuzi su otvorili vatru iz Hotchkiss M1909 mitraljeza.
Bitka je trajala oko 10 minuta, na visini od oko 1000 metara. Quénault, kao mitraljezac, pucao je više od 100 metaka, dok je njemački avion uzvratio vatrom. Nakon što je francuski avion oštetio njemački, Aviatik je počeo gubiti visinu i srušio se kod Joncheryja.
Von Zangen i Schlichting poginuli su u padu, čineći ih prvim žrtvama zračnog sukoba. Francuski avion, iako oštećen, uspješno se vratio na bazu. Ovaj incident bio je prvi slučaj gdje je zračno oružje uzrokovalo smrt, a ne samo oštećenje.
Posljedice i utjecaj na ratovanje
Pobjeda je podigla moral francuskih snaga i potaknula razvoj zračnog oružja. Quénault je nagrađen Vojnom medaljom, ali ubrzo poginuo u drugoj misiji. Bitka je pokazala ograničenja tadašnjih letjelica - spore, krhke i loše naoružane - što je dovelo do inovacija poput mitraljeza fiksiranih na propelere (kao kod Rolanda Garrosa 1915.). Do kraja 1914. zračni sukobi postali su češći, a do 1918. zrakoplovstvo je uzrokovalo tisuće žrtava.
Ovaj sukob označio je prijelaz od izviđanja k pravoj zračnoj borbi, utječući na taktike poput "dogfighta" i formiranja specijaliziranih jedinica. Danas se smatra početkom zračne ere, podsjećajući na to kako je tehnologija brzo transformirala ratovanje.
Nasljeđe prve zračne bitke
Prva zračna bitka s žrtvama ostaje simbol inovacija u ratu. Spomenuta u memoarima i povijesnim radovima, inspirirala je filmove i knjige o zračnim asovima. U muzeju u Reimsu čuvaju se relikvije, a događaj se slavi kao ključni trenutak u povijesti zrakoplovstva, gdje su nebesa postala poprište smrti i slave.
