Kako je Taylor Swift postala prevelika da bi propala
KADA je Taylor Swift 19. travnja prošle godine objavila svoj 11. studijski album, The Tortured Poets Department, bio je to emocionalni izljev. Kroz čak 31 pjesmu o slomljenom srcu i čežnji, pjevačica je secirala svoje propale romanse s rokerom Mattyjem Healyjem i glumcem Joeom Alwynom, istovremeno se obračunavajući s internetskim kritičarima i pritiscima slave, piše BBC.
No, recenzije su bile, u najboljem slučaju, osrednje. Glazbeni časopis NME ocijenio ga je kao "rijedak promašaj" s nekim "neugodnim" stihovima, dok ga je The New York Times opisao kao "izoliranog" i "samozadovoljnog". I dok su neki, poput Rolling Stonea koji ga je nazvao "veličanstveno kaotičnim", bili pohvalniji, opći dojam nije bio ni blizu univerzalnog odobravanja koje su dobivali njezini raniji radovi.
Ipak, mlake recenzije pokazale su se potpuno nevažnima. Album je na Spotifyju postao najslušaniji u jednom danu, a u Ujedinjenom Kraljevstvu ostvario je najveću prodaju u prvom tjednu u posljednjih sedam godina. Čini se da u ovom trenutku ništa ne može naštetiti Taylor Swift.
Unatoč kritikama, TTPD je debitirao s gotovo dva milijuna prodanih primjeraka, postavši njezino najuspješnije lansiranje do sada, potaknuto rekordnom turnejom Eras i golemim interesom za njezinu glazbu.
Već sutra izlazi njezin najnoviji album, The Life of a Showgirl, i teško je zamisliti da neće postići fenomenalan uspjeh. Više od pet milijuna obožavatelja unaprijed ga je spremilo na Spotifyju, a posebna vinilna izdanja rasprodana su u manje od sat vremena.
Swift (35) postala je prevelika da bi propala, a njezino mjesto među najvećima je osigurano. No, može li se njezin pobjednički niz nastaviti dok se ukus publike mijenja?
Beskompromisna kontrola imidža
Više od bilo kojeg drugog glazbenika današnjice, Swift je prerasla okvire pop glazbe. Nije stvar samo u prodaji - zvijezde poput Michaela Jacksona i Madonne prodale su više ploča, doduše prije ere streaminga. Ono što Swift izdvaja jest činjenica da je pobjegla iz okvira glazbene industrije i izgradila vlastiti svemir.
Mukotrpnim pregovorima stekla je vlasništvo nad svojim kreativnim pravima, što znači da ne ovisi o diskografskim kućama. Uz to, kultivirala je vojsku ultra-lojalnih swiftieja - desetke milijuna obožavatelja koji će gotovo sigurno konzumirati sve što objavi, bez obzira na kritike.
"Izgradila je carstvo oko sebe gdje joj nitko ne može reći što da radi osim same Taylor", kaže Tatiana Cirisano, glazbena analitičarka u konzultantskoj kući MIDiA.
U srži njezina uspjeha je beskompromisna kontrola nad javnim imidžem. Detaljan intervju nije dala od 2023. godine, kada ju je časopis Time proglasio Osobom godine. To znači da sve što fanovi saznaju o njoj dolazi izravno od nje - putem društvenih mreža ili stihova.
Nedavne zaruke s igračem američkog nogometa Travisom Kelceom objavila je na Instagramu, a novi album promovirala je gostujući u njegovom podcastu, gdje je vjerojatno imala uredničku kontrolu.
"Vrlo je karakteristično za nju da ove objave daje izravno - ne filtrirane kroz nikoga drugoga", kaže Annie Zaleski, glazbena povjesničarka. Taj stil komunikacije seže još u njezine tinejdžerske dane na MySpaceu.
"Od vrlo mlade dobi, kultivirala je zaista pristupačnu online personu." Moguće je da Swift slijedi put koji je utrla Beyoncé, koja se povukla iz medija i preuzela potpunu kontrolu nad vlastitim narativom.
Borba za glazbena prava
Swift je preuzela kontrolu i nad svojim glazbenim pravima, što je i danas iznenađujuće rijetko. 2019. javno se sukobila sa svojom starom izdavačkom kućom Big Machine Records, nakon što su prava na njezinih prvih šest albuma prodali glazbenom menadžeru Scooteru Braunu, kojeg je optužila za zlostavljanje. Braun je te optužbe negirao.
Njezin odgovor bio je radikalan: odlučila je ponovno snimiti svih šest albuma pod nazivom "Taylor's Version". Pritom se oslonila na specifičnost u zakonu - iako je diskografska kuća posjedovala master snimke, ona je zadržala izdavačka prava na melodiju i tekstove. To joj je omogućilo da uskrati dopuštenje za korištenje originalnih verzija, usmjeravajući sve na nove snimke koje su u njezinom vlasništvu.
Ova razina dominacije na ljestvicama bila je bez presedana. Godine 2022. postala je prva umjetnica koja je zauzela svih top 10 mjesta na Billboard Hot 100 ljestvici, da bi 2024. nadmašila samu sebe, zauzevši prvih 14 mjesta. U svibnju ove godine dovršila je sagu otkupivši i master prava. "Sva glazba koju sam ikada stvorila sada pripada meni", napisala je.
Eamonn Forde, komentator glazbene industrije, smatra da ovo nije jednostavna priča o "Davidu protiv Golijata", već da je u njezinoj odluci bilo i elementa "prkosnosti", ega i novca.
Budućnost fenomena i odanost obožavatelja
Swift je izgradila toliko dominantnu poziciju da se rijetki pitaju kada bi mogla biti svrgnuta. Ipak, tiho se postavljaju neka pitanja. Neki se pitaju hoće li njezino nadolazeće vjenčanje značiti kraj pjesama o slomljenom srcu s kojima su se obožavatelji poistovjećivali. "Sada kada Swift ulazi u svoju 'svadbenu eru', je li ovo kraj velikog broja pjesama o slomljenom srcu?", pita se ABC News.
Analitičari ističu da njezini obožavatelji, sada obuhvaćaju više generacija, što je štiti. Njezini tekstovi su evoluirali, a sposobnost transformacije, slično kao kod Madonne, pomaže joj da ostane relevantna. Ipak, i sama Swift zna da nitko ne može zauvijek diktirati pop kulturu.
Mijenjaju li se glazbeni trendovi?
Najveći izazov za svaku pop zvijezdu je promjena glazbenog ukusa. Trenutno, nova generacija pjevačica preferira nesavršenost umjesto uglađene perfekcije kakvu nudi Swift. Analitičarka Cirisano spominje novo raspoloženje apatije i nihilizma, koje je uspješno iskoristila Charli XCX s prošlogodišnjim albumom Brat.
"Savršeno se uklopilo u taj postpandemijski osjećaj da se ljudi opet žele zaprljati, žele pušiti, žele se zabavljati", kaže Cirisano. Tu su i Olivia Rodrigo (22) i Lola Young (24), koje pjevaju o svojim manama i lošim odlukama. Swift, koja u prosincu puni 36 godina, ne uklapa se u taj kalup.
Ona je oduvijek bila američka kraljica maturalne večeri koja, čak i kad pjeva o problemima, izlazi kao pobjednica. "Poklapaju li se Taylorina estetika i vibra s onim što se trenutno događa u kulturi? Morat ćemo vidjeti", pita se Cirisano.
Što je veća slava, veće su i kritike
Sama veličina Swiftinog uspjeha mogla bi biti njezin pad. "Što si veći, to više ljudi preispituje kako si tamo dospio i zaslužuješ li to?", kaže Cirisano.
Kritike dolaze sa svih strana: od ekološki osviještenih kritičara zbog korištenja privatnog zrakoplova, do obožavatelja koji su se žalili na visoke cijene ulaznica za njezinu turneju. Novinarka Shannon Palus opisala ju je kao "kapitalističku Taylor".
Prošle godine kritizirana je jer je predugo čekala s podrškom na američkim predsjedničkim izborima. Kada je podržala demokratkinju Kamalu Harris, izazvala je bijes republikanaca, uključujući i Donalda Trumpa, koji je napisao: "MRZIM TAYLOR SWIFT!"
"Kruna je teška na glavi. Što si veći, to više očiju je uprto u tebe", zaključuje Cirisano. Ipak, analitičari se slažu da je njezin pad, ako ikada dođe, još daleko. Za sada, barem, svi živimo u svemiru Taylor Swift.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati