Čovjek sa samo osam uloga, par velikih klasika i vrlo tragičnom životnom pričom

JOHN Dall je jedan krajnje zanimljiv glumac kojeg mnogi znaju iz bar dva-tri filma, a u karijeri ih je imao svega osam ukupno.
Prije svega će ostati upamćen kao hladnokrvniji i zabavniji od dvojice ubojica nietzscheovskih shvaćanja iz Hitchcockovog Užeta, onda po manjoj ulozi u Spartacusu, a ljubiteljima noira uvijek će biti posebno dragi on i Peggy Cummins kao bjegunci od zakona u remek-djelu Josepha H. Lewisa Gun Crazy (Deadly Is the Female) (da ne prevodimo dvije ovako cool verzije naslova).
Uloga u Hitchcockovom filmu mu je najzapamćenija
Što se tiče Užeta, ne bi bilo pošteno istaknuti samo jednog od dvojice urotnika iz ovog filma jer i sve rade zajedno (možda i upražnjavaju seksualne odnose, naznačeno je), i jedan je ništa bez drugog. Brandon (Dall) je najbolji učenik spomenutog Friedricha, hladan kao gemišt, proračunat i otrovan u svakoj rečenici, dok Phillip (Farley Granger) možda ima želju da sve to bude, ali previše slabosti da bi i pomislio na tu mogućnost.
Srećom pa ima Brandona, a i za Brandona je sreća što ima njega, tj. osobu s kojom će se osjećati superiorno, i sve je spremno za ubojstvo njihovog trećeg prijatelja, a tako upravo i počinje film. Čitav je napravljen "u jednom kadru" i nervoza ovog dvojca samo više raste kako se ponovno James Stewart približava razrješenju klupka. Obojica su odlično odigrali svoje uloge i nezasluženo se rijetko pominju ne samo u hvalospjevima Hitchcockovih likova nego čak i likova ovog filma.
Kada govorimo o Gun Crazy/Deadly Is the Female (još jednom - kako cool nazivi), to čak i nije prvi značajan noir (a tek ne posljednji) s mladim zločincima u bijegu. Prvi bi bio Rayev Živjeli su noću s Cathy O'Donnell i baš Grangerom, ali su Peggy Cummins i Dall značajno opasniji, čak krvoločniji, a seksualna tenzija daleko, daleko veća i nekoliko igara pištoljima nešto je najbliže erotici što se moglo vidjeti u vrijeme kada je ovaj film izašao, a to je 1950. godina. Poslije njega John Dall se preselio na televiziju i kino ga nije ugledalo puno desetljeće sve do Spartacusa.
Težak život je imao
Možda valja spomenuti i debi The Corn Is Green (ipak je nominiran za Oscara za tu ulogu) i još jedan noir Čovjek koji je varao sebe. Tu je fantastično odigrao i dobricu nasuprot zločestom Leeju J. Cobbu, vrsni dokaz polivalentnosti. U svakom slučaju, na osnovu tih nekoliko izdanja možemo reći da je za nas prava mala tragedija što mu je kazalište manje-više bilo privilegija u životu, čak eto i televizija dugo vremena, a najmanje film.
Nije to bila jedina tragedija u vezi s njim, zapravo bila je beznačajna u odnosu na ostale, pošto mu se otac ubio dok je bio dječak, zatim je cijeli život proveo lažući i skrivajući svoju homoseksualnost, a i sam je skončao sa svega 50 godina od posljedica alkoholizma. Ovo posljednje dogodilo se 1971. godine i predstavlja tužan kraj čovjeka koji nikada nije bio daleko od tužnog ni u pet desetljeća koje je proveo među živima. Pomalo zaboravljen, ali svakako velik bio je John Dall Thompson, kako mu je glasilo puno ime, no uvijek je potpisivan i tako upisan u udžbenike američkog filma kao - John Dall.
Mala opomena: nemojte ga pomiješati sa sjajnim redateljem istog imena i sličnog prezimena (ne piše se isto, ali se potpuno isto čita: John Dall - John Dahl), koji je u posljednjih 30 godina snimio neke od najpotcjenjenijih trilera kao što su Last Seduction, Kill Me Again, Red Rock West, Rounders...

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati