Znanstvenici otkrili zašto vas u električnim vozilima češće hvata mučnina
ZNANSTVENICI su otkrili zašto putnici u električnim vozilima često osjećaju mučninu, iako godinama nisu imali takve probleme u klasičnim automobilima. Glavni uzroci su regenerativno kočenje i nedostatak vibracija i zvukova na koje su naši mozgovi naviknuti.
Električna vozila su tiša, glađa i profinjenija od benzinskih automobila te su, pod uvjetom da pokazuju dovoljno preostale kilometraže, daleko opuštenija za osobu za volanom. No, za suvozače ili putnike na stražnjim sjedalima situacija može biti posve drugačija, što potvrđuju brojne objave na društvenim mrežama u kojima putnici pitaju je li normalno osjećati veću mučninu u električnom vozilu.
Prema znanstvenicima koji su razgovarali za The Guardian, ti putnici zelenih lica ne umišljaju. Ljudi bi doista mogli doživjeti mučninu u električnom vozilu čak i kad se ne koristi puna snaga, unatoč tome što su desetljećima putovali u automobilima s motorima s unutarnjim izgaranjem bez ikakvih problema.
Električna vozila mijenjaju doživljaj kretanja
Postoji nekoliko potencijalnih razloga za ovo, od kojih su neki povezani s načinom na koji vozač upravlja kontrolama električnih vozila, a drugi s time kako naš mozak obrađuje signale koje prima tijekom prijevoza.
Prvo, pogledajmo vozača. Ako ste ikada vozili električno vozilo, znate da, za razliku od konvencionalnih automobila, ona proizvode sav svoj okretni moment trenutno, što im daje toliko energije pri kretanju i pri malim brzinama.
Neki rani električni automobili imali su užasno naglo reagiranje na papučicu gasa, a iako je većina proizvođača sada usavršila kalibraciju odziva papučice kako bi ubrzanje bilo glađe, vozač koji je tek nedavno prešao s benzinskog automobila možda se još uvijek bori s glatkim pritiskom na gas. Najbolje je da uključi Eco način rada, koji uvijek ima blaži odziv papučice.
Regenerativno kočenje je skriveni krivac
Slična je priča sa usporavanjem zbog regenerativnog kočenja električnih vozila, posebno ako je vozač postavio visoku razinu regeneracije ili koristi način vožnje s jednom papučicom. Čim podigne nogu s gasa, automobil počinje primjetno usporavati, što znači da moraju biti vrlo odmjereni s pokretima stopala kako bi spriječili mučninu kod putnika.
Čak i tada, kontinuirano usporavanje – koje je vrlo različito od kratkog, ali agresivnijeg usporavanja na koje smo navikli u konvencionalnim automobilima – i dalje može izazvati mučninu.
Dio problema je također u tome što su naši mozgovi naviknuti primati signale od zvuka, vibracija i pokreta koje proizvode automobili s benzinskim motorima. To je nešto što smo godinama podsvjesno učili. No, električna vozila ne odašilju iste signale.
Naši mozgovi nisu stvoreni za tihu brzinu
"Veća mučnina u električnim vozilima može se pripisati nedostatku prethodnog iskustva, kako vozača tako i putnika, gdje mozak nema točnost u procjeni sila kretanja jer se oslanja na prethodno iskustvo u drugim vrstama automobila," rekao je William Emond, doktorski student koji istražuje mučninu u automobilima za The Guardian.
"Kada otkriva novo okruženje kretanja, mozak se mora prilagoditi jer nema znanja o prethodnom iskustvu u takvom kontekstu. To je, primjerice, razlog zašto gotovo svi postaju bolesni u okruženjima nulte gravitacije," objasnio je.
Neki stručnjaci su predložili da bi proizvođači automobila mogli pomoći u smanjenju mučnine putnika ugradnjom vizualnih signala unutar kabine, poput promjena u ambijentalnom osvjetljenju, kako bi pomogli našim mozgovima predvidjeti što će se dogoditi.
Osjećate li mučninu u električnim vozilima ili ste samo siti priče o njima općenito? U svakom slučaju, želimo čuti vaše mišljenje. Javite nam u komentarima: je li to mučnina zbog kretanja ili samo zasićenost električnim vozilima?

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati