Koja je tajna uspjeha Škode?

DOK SU MARKE VW i Audi u 2024. godini imale pad dobiti veći od 30 posto, a na dnevnom redu su zatvaranje tvornica i ukidanje desetaka tisuća radnih mjesta, u češkoj Mladá Boleslav slavi se 130 godina proizvodnje automobila marke Škoda s najboljim rezultatom u povijesti tvrtke: povećanjem dobiti od 30 posto u odnosu na prethodnu godinu, piše Deutsche Welle.
Alexander Wendrich, vlasnik autosalona u Leipzigu, priča kako se Škoda razvila iz nekadašnje jeftine marke u ozbiljnu silu: "Ako se vratimo u devedesete, onda je Škoda bila marginalna pojava. Danas je sasvim drugačije: marka se etablirala. Imam dojam da je svako treće vozilo na ulici Škoda."
Kao poseban motiv za kupnju vidi i to što Škoda ide prema elektromobilnosti bez akcionizma, ne forsira kupce. "Još uvijek nude plin i dizel, kao i za vozače na dugim relacijama", kaže Wendrich. Dobro prolazi, posebno s obiteljima. "Ljudi se pitaju: Gdje mogu napuniti svoj automobil ako živim u centru? Ne može si svatko priuštiti drugo ili treće vozilo."
"Neprijatelj nije pogonska tehnologija, već CO2", kaže generalni direktor Škode Klaus Zellmer. "Budućnost je električna, ali moramo pažljivo kormilariti na putu do nje." Potražnja za isključivo električnim vozilima ne raste tako brzo kako se očekivalo. "Brzina transformacije značajno je usporena, to vidimo po broju novih registracija."
Škoda uspješno nastavlja ponudu vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem: modeli Fabia, Scala i Kamiq ostat će u ponudi barem do kraja ovog desetljeća, potvrđuje Zellmer. Paralelno, marka proširuje svoju ponudu električnih modela - s Enyaqom, Elroqom, nadolazećim Epiqom i planiranim SUV-om za sedam članova obitelji.
Koja je prednost Češke kao proizvodne lokacije?
Jedan od razloga Škodinog uspjeha leži u samoj lokaciji. Zellmer otvoreno govori o prednostima u Češkoj i o onome što bi želio vidjeti u Njemačkoj. "Naši su troškovi značajno niži – to se ne odnosi samo na plaće, već i na cijene energije i birokraciju", kaže te hvali mentalitet čeških radnika: "Ovdje postoji 'hands-on' duh, stav da se 'može', koji je rastao tijekom desetljeća."
Situacija je potpuno drugačija u mnogim njemačkim tvornicama koje trenutno imaju problema s viškom kapaciteta i strukturnim troškovima. Zellmer to pažljivo formulira, ali poruka je jasna: "Ono što nam treba je paneuropski pristup, u smislu subvencija, infrastrukture i cijena električne energije."
Zavist unutar Volkswagena?
Puno se priča o uspjehu Čeha unutar Volkswagena. Neslužbeno se može čuti da u Wolfsburgu, u sjedištu koncerna, neki s dozom zavisti gledaju na velikane iz Češke. Direktor Škode Klaus Zellmer ostaje diplomatski rezerviran. "Tema zavisti danas je puno manje prisutna nego prije", kaže u intervjuu za ARD.
Unutar takozvane "core group of brands", koju osim Škode čine i VW, Seat i Cupra, suradnja funkcionira dobro. "Fokusirali smo se na konkurenciju izvan koncerna, a ima je dovoljno." Zellmer naglašava: "Toliko smo uspješni i zato što Škoda ima koristi od skaliranih platformi unutar koncerna."
Škoda je oduvijek bila poznata po pristupačnim cijenama. I pristupačan električni automobil dobro bi se uklopio u ponudu. No taj prvi e-auto ispod 20.000 eura trebao bi proizvesti Volkswagen. U Češkoj na to gledaju ležerno, među ostalim i zato što tako jeftin e-auto jedva donosi profit.
Škoda se umjesto toga usredotočuje na vozila s većom maržom i zasad joj dobro ide. Umjesto zaoštravanja konkurencije unutar koncerna, žele zajedno osvojiti tržište, kaže direktor Škode: "Ne gazimo jedni druge."
Ciljevi zaštite okoliša EU kao problem za Škodu?
U prilog joj trenutno ide činjenica da Škoda nije u potpunosti prešla na elektromobilnost. Raznolikost u ponudi pogonskih sklopova odlično odgovara onome što kupci žele i donosi porast prodaje, dok se drugi bore s padom.
Međutim, ono što je danas prednost, sutra može postati problem. Ako EU doista zabrani motore s unutarnjim izgaranjem, Škoda će morati brže promijeniti smjer. No za sada ima mnogo naznaka da će Bruxelles popustiti kada je riječ o vremenskom okviru za transformaciju. Tako bi Škoda, češka kći tvrtke iz Wolfsburga, još neko vrijeme mogla profitirati od postojeće situacije.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati