Zagrepčanka i Beograđanin imaju super biznis u Pragu: Napravili originalan izum
ZAGREPČANKA Ivana Preiss i Beograđanin Filip Vasić koji žive i rade u Pragu osmislili su i napravili prvu klupu za dojenje na svijetu koju su nazvali Heer. Nedavno su je prvi put predstavili javnosti, i to na sajmu dizajna u Londonu, a već imaju 135 zahtjeva za klupom u raznim gradovima Europe.
Razgovarali smo s Ivanom Preiss o životu u Češkoj, tamošnjim uvjetima rada te njihovom proizvodu, koji je, kako nam je otkrila, tek prvi u nizu, a navodi da imaju koncept i za sljedeća tri.
"Filip i ja već skoro 15 godina živimo u Pragu. Tijekom tih 15 godina radili smo u raznim digitalnim i reklamnim agencijama, Filip kao copywriter i kreativni direktor, ja kao dizajner i dizajn direktor. Kad smo shvatili da puno stvari možemo bolje od agencija u kojima smo radili i da želimo tržištu ponuditi nešto novo, osnovali smo svoj boutique studio 52hours koji je zaslužan za ideju i concept design, produkt design i brend strategiju, istraživanje i plasman brenda Heer - prve klupe za dojenje. Industrijski dizajn potpisuje Nikola Knežević, nagrađivani industrijski dizajner iz Beograda", rekla je za Index Ivana Preiss.
Prvi klijent im je bila najveća banka u Češkoj
52hours se inače u Pragu bavi dizajnom i razvojem proizvoda i usluga i trenutačno radi i na globalnom projektu digitalne transformacije CEMEX-a.
"Naš prvi klijent bila je najveća češka banka kojoj smo pristupili na način koji ne bi bio moguć kod nas: nas dvoje stranaca iz bivše Jugoslavije napravilo je koncept, nazvalo glavne direktore banke, ovi su se zainteresirali, ponudili nam sastanak i kupili projekt. Kad sam sličnu stvar htjela napraviti u Zagrebu, prijatelj mi je savjetovao da to ne radim, jer se kod nas te stvari rade drugačije. Naime, trebaš nekog tko će te predstaviti ovome do kojeg želiš doći, a i trebaš iza sebe imati zaleđe velike agencije, itd. Zbog rasta i razvoja koji mi je omogućila, Češkoj sam izuzetno zahvalna. U Češkoj je ugodno živjeti. Oni koji se bave tehnologijom, dizajnom, marketingom, itd., naći će dobro plaćen posao bez problema", kaže Preiss.
Navodi kako je u Pragu nezaposlenost manja od 2 posto, u Češkoj je manja od 3 posto. Ističe kako se Česi neprestano trude suzbiti birokratski aparat i da je ondje vrlo jednostavno otvoriti i zatvoriti firmu. Zato se, kaže, u posljednjih nekoliko godina pojavio velik broj novih agencija i startupa.
"Njih koje mahom vode 'neki novi klinci', i to je super za vidjeti. Većina će možda i propasti, ali to nije bitno, jer se stvara jedna pozitivna ekonomska konjunktura. Mladi Česi sve više pokazuju želju za eksperimentiranjem, rano odlaze od roditelja, ne pada im na pamet da očekuju da im netko prvo kupi stan kako bi se odselili od kuće. Kod njih ne vrijedi ono naše očekivanje da vam svijet nešto duguje. To konstantno očekivanje da će ti država nešto srediti, omogućiti, pokloniti je glavni razlog da smo tu gdje jesmo, da još nismo razvili neku građansku svijest, odgovornost za svoj život. A dok god smo takvi, nama će vladati malograđani, kriminalci i beskičmenjaci. No, bez obzira na sve, vratila bih se doma odmah da ovdje imam iste uvjete za rad kao u Češkoj. S obzirom da nemam, a i zbog drugih stvari koje nisu tema ove priče - ne pada mi na pamet", rekla nam je Ivana Preiss.
"To je originalan izum"
Klupa za dojenje koju su nazvali Heer prva je u nizu proizvoda koje planiraju napraviti, a navodi kako je to originalan izum na kojem su radili četiri godine.
"Želimo od Heer stvoriti brend koji će stvarati urbana rješenja za mame i tate, kao i pametan namještaj. Već imamo koncepte za tri sljedeća proizvoda. Što se tiče klupe za dojenje, to je naš originalan izum. Dosad je bilo pokušaja da se neke normalne klupe u parku označe kao klupe za dojenje, ali ovo je prvi put da je rješenje pronađeno kroz dobar i promišljen dizajn u čijem središtu su potrebe majki", rekla nam je Ivana, koja je na ideju za klupu došla kad su ona i Filip prisustvovali sramoćenju jedne mlade mame koja je dojila na javnom mjestu.
Ideja im je, kaže, doslovno pala s neba - "Ajmo napraviti klupicu za dojenje!" Prvo su proučavali blogove, forume, Facebook grupe i googlanjem otkrili da stvarno postoji globalni "problem" dojenja na javnom mjestu, da gomila žena ima neugodna iskustva i to iz više razloga, od kulturoloških, socijalnih, ali i zdravstvenih. Ključan problem je, kaže, što zapravo ne postoji dovoljno infrastrukture prilagođene potrebama majki.
"Nakon tog saznanja napravili smo upitnik o iskustvima žena koje doje i poslali ga u nekoliko zemalja i rezultati su bili stvarno konzistentni. Tad smo shvatili da smo naišli na nešto stvarno dobro, da se isplati probati i odlučili smo krenuti s dizajnom i proizvodnjom prototipa. Pozvali smo našeg bliskog prijatelja, industrijskog dizajnera Nikolu Kneževića, i on se oduševljen primio zadatka", rekla nam je Ivana.
Četiri godine radili na projektu
S razvojem projekta započeli su prije četiri godine.
"Nakon ideje uslijedila je validacija kroz globalno testiranje te kreiranje prvih skica i prvog prototipa. Prvi prototip bio je izgrađen od medijapana i sastojao se samo od stolice koju smo onda testirali s petnaestak mama u Beogradu. Cilj prvog testiranja bio je utvrditi precizne ergonometrijske parametre koji su potrebni da bi namještaj bio ne samo ugodan, već i zadovoljavao međunarodne ergonometrijske standarde. Nakon tog testiranja uslijedila je revizija dizajna i plan izrade složenog funkcionalnog prototipa. Njegova izrada trajala je pola godine i kulminirala prvim milestoneom u svibnju ove godine kad smo ga opet testirali, ovaj put s petnaest mama u Zagrebu. Cilj tog testiranja bio je potvrđivanje ergonometrije, ali i sam proof of concept. U isto smo vrijeme snimili i video koji opisuje sam proces razvoja, predstavlja tim i ideju. U snimanju su sudjelovale i dvije mame, Diana Kopačević i Maja Radić Mehmedbašić, koje prije tog nisu vidjele klupu. Reakcije su bile fenomenalne i iznad svih očekivanja", ispričala nam je Ivana Preiss.
Klupu su prvi put javno predstavili na 100% Design sajmu u Londonu prije više od mjesec dana. Prije toga, u svibnju ove godine, Heer je vidjelo oko 20 mama koje su sudjelovale u ergonomskom testiranju. Reakcije su, kaže, bile izuzetno pozitivne, što im je najvažnije.
"O našem proizvodu se najviše pričalo u Londonu"
"Čitav ovaj četverogodišnji razvoj prate mame s kojima smo razgovarali, koje su nam dale prve impresije, sugestije, koje su dvaput sudjelovale na ergonomskim testiranjima. Prvi put kad je Heer bila prototip koji se sastojao samo od stolice koja je bila položena na kantu. Zamislite si taj prizor. Ali, svejedno su mame shvatile koncept i oduševljeno nas podržale. To prvo testiranje služilo nam je da ustanovimo ergonometrijske parametre, a ovo drugo testiranje - da ih potvrdimo. Klupica je sad stvarno ugodna za sjedenje. Bit će potrebne još male korekcije dizajna, ali to će biti sitnica", kaže nam Ivana.
Dodaje kako su izuzetno pozitivne reakcije bile i na sajmu u Londonu.
"Heer je proizvod o kojem se najviše pričalo na sajmu dizajna u Londonu, a glavni urednik jednog od najprestižnijih design magazina na svijetu nazvao ju je 'izuzetno provokativnim proizvodom', drugi ju je pak oduševljeno promovirao kao 'rješenje koje je pravovremeno došlo da uzdrma industriju namještaja kojom dominiraju muškarci i muške teme'. Mame s malom djecom koje su posjetile sajam dolazile su na naš štand isključivo da doje bebu. To je bila još jedna sjajna potvrda koncepta. Primili smo upite s raznih strana, najznačajnija od njih je globalna robna kuća i jedan glavni grad iz regije koji bi htio biti prvi koji će uključiti Heer u svoju urbanu infrastrukturu. Tek smo prije desetak dana pokrenuli kampanju i predstavili Heer u Londonu i već imamo 135 zahtjeva za klupicom u raznim gradovima Europe. Svatko tko bi želio imati klupicu u svom gradu neka ode na naš web i glasa: www.inviteheer.com. Još nismo krenuli s prodajom, a što se cijene tiče, bit će povoljna", rekla je na kraju Ivana Preiss te dodala kako uskoro kreću s predstavljanjem i na sajmovima u regiji te u Hrvatskoj.
Ciljaju na zapad
No, osim pozitivnih komentara, bilo je i onih negativnih.
"Čim smo pokrenuli kampanju pojavili su se komentari o tome kako je tužno da se treba raditi ovakav namještaj specifično za dojenje i kako takav namještaj samo pogoduje da dojenje u javnosti i dalje bude tabu. Očekivali smo i takve reakcije jer je to reagiranje na "prvu loptu". Mi ne riješavamo pitanje trebaju li majke dojiti na javnim mjestima. Naravno da trebaju. Svaka majka ima pravo dojiti gdje hoće i kako hoće. Ali ima jako puno majki kojima je jednostavno neugodno dojiti na javnom mjestu, koje preferiraju malo privatnosti, kojima je dojenje bolno i komplicirano. Majkama želimo dati još jednu mogućnost izbora. A sama kulturna stigma oko dojenja u javnosti je nešto što se ne mijenja preko noći. Smatramo da je Heer rješenje na pola puta i da može pomoći u razbijanju te kulture stigme. Svaka debata oko Heer je dobrodošla jer govori o tome koliko je bitan problem koji pokušavamo riješiti, a i zato što podiže svjesnost ne samo o njemu, već i o našem brendu", rekla nam je Ivana.
Na pitanje na koje tržište ciljaju, rekla je da za sada ciljaju na zapadne zemlje, a potencijalno na cijeli svijet.
"Naši klijenti su poslovni subjekti, ali i javni. Heer bi se savršeno uklopio na aerodromima, u shopping centrima, autobusnim, željezničkim stanicama, robnim kućama, javnim ustanovama, poslovnim središtima, čak i parkovima. Jednom rječju, ondje gdje se mame kreću", rekla nam je na kraju Ivana.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati