Četvrtašima u školi dali knjižicu s izmišljotinama i lažima o Tesli
UČENICI 4. razreda nekih osnovnih škola nedavno su dobili pakete u izdanju Školske knjige u kojima se našla jedna knjižica koja, blago rečeno, na problematičan način predstavlja Nikolu Teslu i njegove doprinose tehnologiji i znanosti.
Svezak naziva Od svega ponešto, riječju i slikom dio je paketa naziva Priroda i društvo 4, radna bilježnica za istraživački rad koji sadrži različite materijale poput pročistača vode i sportskog sata te više knjižica.
Dvije vrlo sporne stvari
U spornoj knjižici jedna od tema je Deset Teslinih otkrića i izuma koji su promijenili svijet. Ona je, nažalost, problematična iz najmanje dva ključna razloga.
Prvi je to što se u njoj Tesli pripisuju zasluge za gotovo sve ključne suvremene tehnologije poput televizije, lasera, interneta, električnih automobila i robota, od kojih je tek s nekima imao neke izravnije veze.
Drugi i još važniji je taj što se među Teslinim zaslugama navode brojni koncepti koji se prije mogu smatrati pseudoznanstvenim mistifikacijama i teorijama zavjere nego znanošću (slike dolje).
Tesla i Kirlianova fotografija
Primjerice, uz ilustraciju koja prikazuje Kirlianovu fotografiju ljudske ruke (slika dolje desno) piše sljedeće:
"U području elektromagnetskoga i ionizirajućeg zračenja Tesla je otkrio gotovo sve – od primjene Kirlianove fotografije, koja može zabilježiti energetsko polje oko osoba i stvari (aura) a danas se upotrebljava u medicinskoj dijagnostici, do zračenja Zemlje i minerala."
U ovom se tekstu sve može okarakterizirati kao pseudoznanstveno buncanje. Naime, Kirlianova fotografija u stvarnosti je znanstveno objašnjiv fenomen poznat kao korona-efekt, a nikako nije dokaz za postojanje ljudskih energetskih polja i aura. Efekt nastaje kada se neki predmet, primjerice ljudska ruka, spoji na visoki napon i položi na fotografsku ploču ili film. Zbog visokog napona zrak oko ruke će se ionizirati i početi emitirati elektromagnetske valove koje je sovjetski znanstvenik Semyon Kirlian prvi put slučajno zabilježio na fotografskoj ploči 1939., dakle samo nekoliko godina prije Tesline smrti.
Kirlianova fotografija kasnije je postala predmetom parapsiholoških istraživanja, a o njoj su iznesene razne paranormalne tvrdnje koje je znanstvena zajednica odbacila. Suprotno gore navedenom napisu, ona se nije koristila u medicini, već samo u alternativnoj medicini koja je i sama pseudoznanost jer se ne temelji na znanstvenoj metodi.
Energija iz magneta
Drugi primjer igranja sa pseudoznanošću je dio teksta u kojem piše sljedeće:
"Zemlja je, kako kaže Tesla, magnet koji može proizvoditi struju (elektromagnetizam) koristeći se frekvencijama kao transmiterima, a sve što je za to potrebno jest primopredajnik – naprava slična radiju."
Ova tvrdnja (slika gore) također je na mnogo načina sporna. Naime, iako Zemlja ima magnetsko polje, ono ne može proizvoditi električnu struju na način na koji tekst sugerira. Električna struja ne nastaje jednostavno prisustvom magnetskog polja. Za njezino stvaranje potrebno je mehaničko kretanje ili rotiranje magneta, kakvo postoji u generatorima hidrocentrala ili termoelektrana. Drugim riječima, potreban je neki rad. Konačno, kada bi zaista bila dovoljna tek "naprava slična radiju", nejasno je zašto to do sada ne bi bilo iskorišteno.
Teslin toranj i besplatna energija
Na ovo problematično tumačenje nadovezuje se jedno slično, a još problematičnije, ilustrirano slikom Teslinog tornja Wardenclyffe na Long Islandu (slika gore), u kojem stoji sljedeće:
"Da je sagrađen do kraja, Teslin toranj služio bi za bežični prijenos posredovanjem slike i zvučne poruke i dokazao bi da je univerzum pun besplatne energije koja može pokretati mrežni sustav za povezivanje ljudi širom svijeta. Iz takvih je ideja nastao - internet."
Istina je da je svemir pun raznih "besplatnih" energija, no da bi se one pretvorile u praktično iskoristive oblike, potrebne su razne tehnologije koje nisu besplatne. Primjerice, energija Sunčevog zračenja može se smatrati besplatnom, no da bi se pretvorila u električnu struju, potrebne su solarne elektrane i fotonaponske ploče te sustavi za prijenos i pohranu električne energije koji ne mogu biti besplatni.
Laseri i zrake smrti
Osvrnimo se kratko još na ilustraciju koja prikazuje zraku lasera (slika gore), a ispod koje piše:
"Otkriće lasera pokazuje kako mnoga znanstvena otkrića mogu poslužiti za korisne, ali i štetne svrhe. Laser je ishodište za rad kirurških instrumenata i rad različitih digitalnih uređaja, ali i za rad smrtonosnog oružja."
Ovdje se nameće pitanje kakve veze taj komentar ima s Teslom. On se u tekstu ni ne spominje, a jedino što pada na pamet je da su autori možda aludirali na tzv. "zrake smrti" koje se pripisuju Tesli unatoč tome što ih je on samo zamišljao. Naime, Tesla nije imao nikakve izravne veze s laserima. Prvi laserski uređaj napravio je Theodor Maiman tek 1960., a njihova se tehnologija temelji na kvantnoj fizici kojom se Tesla nije bavio.
Google translate sumnjivih izvora
Svoju analizu mogli bismo nastaviti robotima i automatima koje su razvijali brojni znanstvenici davno prije Tesle, uključujući Leonarda da Vincija, tako da se začeci ideje nikako ne mogu pripisivati njemu (slika gore).
Po svemu sudeći, autori su nekritički s interneta preuzeli tekstove koji "impresioniraju" i preveli ih koristeći Google translate, pa tako za fluorescentne cijevi ispunjene plinom kažu: "savijajuće plinske tube".
Nameće se zaključak da su većinu iznesenih tvrdnji zapravo preuzeli s ove poveznice.
Propusti obrazovnog sustava
Ovdje se treba zapitati gdje je sve zakazao sustav praćenja i vrednovanja u obrazovanju koji je omogućio da se o Tesli plasiraju teze koje spadaju u pseudoznanost i teorije zavjere, a ne u znanost. To je pitanje osobito važno ako imamo na umu da živimo u svijetu lažnih vijesti i dezinformacija te da je potreban veliki trud da bi se istinite informacije razlikovale od raznih mitova i dezinformacija. Posebno to vrijedi kada je u pitanju Tesla, oko kojega je već ispredeno cijelo mnoštvo pseudoznanstvenih priča.
Ministarstvo: Pitajte AZOO
Na naš upit o tome resorno ministarstvo je kratko odgovorilo da ono "odobrava udžbenike, što knjižica Od svega ponešto nije" te da "druge obrazovne materijale za osnovnu školu odobrava Agencija za odgoj i obrazovanje". Poslali smo upit i AZOO-u, a odgovore ćemo objaviti kada ih dobijemo.
Školska knjiga: Knjižica bi se trebala koristiti uz vodstvo nastavnika!
Predstavnici Školske knjige u svojem su nam podužem odgovoru objasnili da je sporna knjižica u školama "neobvezni materijal" o čijem bi se korištenju nastavnici trebali informirati na ovoj poveznici.
"Sadržaj kutije nije namijenjen za samostalan rad učenika već za rad na nastavi uz vođenje učitelja/učiteljice."
"Učitelji/učiteljice trebaju uputiti učenike da izdvoje bitne informacije iz ponuđenih tekstova te da ih istraže i provjere na pouzdanim internetskim stranicama i u literaturi te na taj način prošire i prodube znanje. Tako se učenika podučava kako promišljati, a ne samo vjerovati napisanome te kako preispitivati istinitost i znanstvenu potkrijepljenost informacija", tumače u odgovoru iz Školske knjige.
Ipak, priznaju jednu grešku: "Zahvaljujemo na ukazanom propustu što uputu za korištenje sadržaja kutije i ove knjižice nismo jasno istaknuli u kutiji kako bi bila dostupna i roditeljima. U idućem izdanju kutije ćemo ispraviti propust i jasno istaknuti upute za korištenje sadržaja kutije."
Iz odgovora nije jasno zašto bi učenicima 4. razreda trebalo servirati pseudoznanstvene besmislice o Tesli da bi ih oni potom s nastavnicima raskrinkavali kao pseudoznanost. Također nije jasno može li se i treba li očekivati da su svi nastavnici razredne nastave prošli odgovarajući trening potreban da bi istinite informacije o Tesli razlikovali od cijelog mnoštva postojećih dezinformacija.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati