"Teško da će tijela žrtava biti izvučena". Objavljeni mailovi poginulog šefa Titana
PETERO ljudi na nestaloj podmornici Titan poginulo je u katastrofalnoj imploziji, rekao je jučer dužnosnik Obalne straže, čime je okončana golema potraga za plovilom izgubljenim tijekom putovanja do Titanica.
Bespilotni podmorski robot poslan s kanadskog broda otkrio je olupinu podmornice jučer ujutro na oko 488 metara od pramca stoljetne olupine, 2-1/2 milje (4 km) ispod površine, rekao je kontraadmiral američke Obalne straže John Mauger na konferenciji za novinare. Krhotine su u skladu s posljedicama katastrofalnog gubitka tlačne komore, kazao je Mauger.
John Kirby, glasnogovornik američkog ministarstva obrane, govorio je o cijelom slučaju u sobi za brifing u Bijeloj kući. Novinar ga je upitao o zvuku implozije koji je otkrila američka mornarica.
"Mornarica je proslijedila zapovjedniku incidenta akustične podatke koje su primili. Također su brzo razjasnili da ne mogu biti definitivni o tome što ti podaci znače. I nisu mogli biti jasni da su ti podaci povezani s podmornicom", potvrdio je Kirby.
Kazao je da je informacija proslijeđena zapovjedniku incidenta zaduženom za potragu za Titanom te da je vjerojatno na neki način uračunata u plan potrage. Upitan postoji li zabrinutost da su resursi potrošeni u potrazi, Kirby je odgovorio negativno.
Trošak potrage za nestalom podmornicom lako će se popeti na milijune dolara samo za Obalnu stražu SAD-a, prema izračunima novinske agencije AP. Kanadska obalna straža, američka mornarica i druge agencije te privatni subjekti također su požurili pružiti resurse i stručnost. Sami zrakoplovi su skupi za upravljanje.
Pentagon je procijenio cijenu sata na desetke tisuća dolara za turboprop P-3 Orion i lovce na podmornice P-8 Poseidon na mlazni pogon, zajedno s C-130 Hercules, koji su svi korišteni u potrazi.
Oceanski znanstvenik koji je bio prijatelj sa Stocktonom Rushom kaže da je mislio da je Titan unutar prihvatljivog raspona rizika i da bi se osjećao ugodno ući u podmornicu prije incidenta. Greg Stone rekao je za Sky News da ga je izvršni direktor OceanGatea, kojeg poznaje osam godina, pozvao na putovanja. Stone je rekao da bi otišao, ali nije znao da će to rezultirati implozijom. Govoreći o sigurnosnim problemima oko Titana, Stone je kazao da smatra da je podmornica u granicama onoga što bi mu odgovaralo.
"Nije kao da je Stockton gradio nešto u garaži i onda to stavljao u ocean i isprobavao prvi put s nekim početnicima. To je bilo dobro osmišljeno područje", rekao je Stone. On smatra da su ključni sigurnosni dijelovi podmornice bili prilično čvrsti, dodavši da je Rush potrošio mnogo novca na važne dijelove podmornice, uključujući materijal i njen uzgon.
"On nikada ne bi doveo nekoga u situaciju i lažno je predstavio. Svi su potpisali dokument, pročitali su ga, objasnio im je da postoje neke inherentne opasnosti. Ovo je nova tehnologija, ali je pala u granicama sigurnosti za mene", zaključio je Stone.
BIVŠI američki časnik američke ratne mornarice, koji je služio na nuklearnoj podmornici, opisao je koliko brzo dolazi do urušavanja trupa podmornice u slučaju implozije.
Dave Corley rekao je da se trup podmornice u tom slučaju kreće brzinom od 2414 km/h odnosno 671 metar u sekundi. Vrijeme potrebno za potpuni kolaps je oko jedne milisekunde, odnosno jedne tisućinke sekunde.
Corley podsjeća da je brzina instinktivnog odgovora ljudskog mozga na podražaj oko 25 milisekundi. Vrijeme racionalnog odgovora, odnosno vrijeme koje protekne od osjeta do racionalne reakcije, procjenjuje se, u najboljem slučaju, na oko 150 milisekundi.
Bivši američki časnik ističe i da zrak u podmornicama obično sadrži visoku koncentraciju ugljikovodičnih para. Zbog toga se, dodao je, kad dođe do kolapsa trupa, zrak u podmornici zapali sam od sebe te inicijalnu munjevitu imploziju prati eksplozija.
Stockton Rush, izvršni direktor kompanije OceanGate, koji je izgubio život na podmornici Titan, uporno je ignorirao upozorenja o sigurnosti podmornice, otkrivaju e-mailovi razmijenjeni između Rusha i stručnjaka za dubinska istraživanja.
Prema porukama koje je pregledao BBC, Rush je kritike o Titanovim sigurnosnim mjerama opisao kao "neosnovane laži aktera industrije" koji su "nastojali onemogućiti novopridošlice u ulasku na njihovo malo tržište".
Komunikacija putem e-maila između Rusha i Roba McCalluma, priznatog stručnjaka za dubinska istraživanja, prekinuta je nakon što su odvjetnici OceanGatea zaprijetili pravnom tužbom, rekao je McCallum. U jednom od e-mailova, poslanom u ožujku 2018., McCallum upozorava Rusha: "Stječem dojam da sebe i svoje klijente dovodite u opasnu situaciju. U svojoj utrci prema Titanicu, ponavljate tu poznatu izreku: 'On je nepotopiv'".
McCallum je za BBC izjavio da je OceanGate više puta pozivao da osigura certifikat za Titan prije korištenja za komercijalne ture. Podmornica nije bila registrirana kod međunarodnih agencija niti je bila klasificirana od strane industrijske skupine koja postavlja osnovne inženjerske standarde.
McCallum se nalazi među više od trideset lidera industrije koji su 2018. potpisali pismo upozorenja Rushu o mogućim "katastrofalnim" problemima s razvojem Titana.
U jednom e-mailu, McCallum piše Rushu: "Molim vas da prilikom testiranja i morskih iskušavanja plovila budete iznimno oprezni."
No, Rush je odgovarao odajući frustraciju, napisavši u jednom e-mailu: "Prečesto smo čuli neosnovane optužbe 'netko će poginuti'. To smatram ozbiljnom osobnom uvredom."
Suosnivač OceanGatea branio je "inovativan pristup" svoje tvrtke, "orijentiran prema inženjerstvu", koji, kako je naveo, "ide protiv uobičajenih pravila podmorničarstva", te je istaknuo da je sam "dobro kvalificiran da razumije rizike i probleme povezane s podvodnim istraživanjem novog vozila".
Rođakinja i kumče Hamisha Hardinga, biznismena i avanturista koji je poginuo u imploziji podmornice Titan, pozvala je na "punu istragu" kako bi se utvrdilo što je dovelo do tragedije.
U razgovoru za BBC, Lucy Cosnett zapitala se kakve su sigurnosne mjere bile na snazi prije spuštanja prema olupini Titanica. "Ovo treba potpuno istražiti kako bismo vidjeli što je pošlo po krivu, zašto se to dogodilo, zašto nisu preživjeli", rekla je Cosnett.
"On (Harding) je sutra trebao proslaviti rođendan, imao bi 59 godina. Poslala bih mu poruku ili bih ga pokušala nazvati da mu zaželim sretan rođendan", dodala je.
Govoreći o posljednjih nekoliko dana, Cosnett je rekla: "Kad sam pročitala da su čuli lupanje, ponadala sam se da ti zvukovi možda dolaze iz podmornice. Ali jučerašnji dan je bio najgori kad sam čula da nisu uspjeli, da su svi umrli."
Harding je bio britanski poslovni čovjek, pilot, istraživač, avanturist i svemirski turist. Bio je osnivač tvrtke Action Group i predsjednik tvrtke Action Aviation, međunarodne tvrtke za posredovanje u prodaji zrakoplova s glavnim sjedištem u Dubaiju. Kao avanturist, bio je član Explorers Cluba, posjetio je Južni pol nekoliko puta, sišao u Marijansku brazdu te putovao u svemir.
Harding je bio poznat po svojim ekspedicijama i postignućima. Između 9. i 11. srpnja 2019., bio je direktor misije i pilot posade misije One More Orbit, koja je postavila svjetski brzinski rekord za najbrži obilazak Zemlje zrakoplovom preko oba geografska pola. Također, 2017. godine radio je s turističkom tvrtkom za VIP goste na Antarktici, White Desert, kako bi uveo prvu redovitu uslugu poslovnih mlažnjaka za Antarktik koristeći Gulfstream G550, kojim je sletio na ledenu pistu Wolfs Fang.
Hamish Harding je također bio poznat po svom radu u očuvanju prirode. U rujnu 2022. godine njegova aviokompanija Action Aviation isporučila je prilagođeni Boeing 747-400 za prijevoz osam divljih geparda iz Namibije u Indiju kako bi pokrenula projekt povratka geparda u Indiju. Gepardi su izumrli u Indiji nakon neovisnosti 1947. godine.
Kad su novinari danas pitali američku Obalnu stražu kakve su šanse da se izvuku tijela petero muškaraca koji su poginuli u imploziji podmornice Titan, rečeno im je da "na morskom dnu vladaju nevjerojatno teški uvjeti". BBC javlja kako eksperti navode da ekstremna sila implozije znači da će biti gotovo nemoguće izvući tijela poginulih.
Na podmornici je pritisak ekvivalentan težini Eiffelovog tornja, rekao je Blair Thornton, profesor pomorskih znanosti. "Struktura podmornice je ono što je štitilo posadu od oceana. A sad zamislite da ovo što vas štiti od enormne sile izvana nestane u trenutku", dodao je Thornton.
"U takvom udaru oceanske vode sila bi bila enormna. To je kao da na strukturu bacite 10.000 tona", rekao je profesor. Denise Court, profesorica forenzičke genetike, kaže kako će "biti vrlo teško doći do tog područja dovoljno brzo da se izvuku tijela".
"Silovita implozija male podmornice znači da je izuzetno mala šansa da će tijela žrtava biti vraćena obiteljima", dodala je.
MEĐU petero članova posade podmornice Titan, koja je implodirala prilikom spuštanja do olupine čuvenog Titanica, bili su i otac i sin Shahzad i Suleman Dawood.
>> Opširnije
TURIZAM u dubokom moru treba pauzirati, kaže znanstvenik koji je došao u opasnu situaciju kad je 2000. u podmornici zaronio do olupine Titanica.
>> Opširnije
RMS Titanic Inc., organizacija posvećena očuvanju sjećanja na Titanic, objavila je poruke prijatelja i obožavatelja "istinskog istraživača" Paul-Henrija Nargeoleta - jednog od pet ljudi poginulih na podmornici Titan.
Poznat po nadimcima PH i "gospodin Titanic", pojavio se u nekoliko dokumentaraca o brodu i vodio desetke ekspedicija do olupine.
"PH je bio legendarna figura u svijetu Titanica", piše Rebecca i dodaje: "Njegov rad je inspirirao toliko mnogo ljudi, uključujući i mene, i omogućio nam da steknemo nove perspektive katastrofe."
Susan je napisala: "Počivaj u miru, gospodine Nargeolet - neka otkriješ duljine, širine i dubine koje nudi nebo. Nedostajat ćeš nam."
Nekoliko ljudi koji su osobno poznavali Nargeoleta također je podijelilo svoje misli. "Toplina i ljubaznost koju je širio bila je jednaka samo njegovoj ozbiljnosti i poštovanju prema svom radu", piše Hans.
David iz Brazila dodaje: "Bez riječi sam, slomljena srca. Počivajte u miru, naši znanstvenici i istraživači."
Investitor i milijarder Jay Bloom tvrdi da mu je ponuđena ulaznica za putovanje podmornicom Titan do olupine Titanica i to po sniženoj cijeni, ali je odbio ponudu jer mu se put nije uklopio u raspored.
U objavi na Facebooku milijarder Jay Bloom podijelio je screenshotove poruka koje je razmjenjivao sa šefom uprave OceanGatea Stocktonom Rushom, koji je tvrdio da će putovanje "biti sigurnije od ronjenja".
Bloom kaže da je odbio karte koje je OceanGate ponudio njemu i njegovom sinu po sniženoj cijeni od 150.000 dolara jer mu se put nije uklapao u raspored, a navodi i da je njegov sin bio zabrinut zbog sigurnosti.
U jednoj od poruka Rusha, koji je poginuo kad je Titan implodirao na putu prema olupini Titanica, stoji: "Iako očito postoji rizik, ovo je puno sigurnije od leta helikopterom ili ronjenja s bocama. Nije bilo problema u 35 godina korištenja podmornica koje nisu vojne".
Bloom navodi kako je Rush "vjerovao u ono što je govorio, ali je bio potpuno u krivu". Dodaje kako je šefa OceanGatea posljednji put vidio u ožujku kad je, tvrdi Bloom, "Rush bio apsolutno uvjeren da je zaron do Titanica bio sigurniji od prelaska ulice".
"Rekao sam mu da zbog svog rasporeda ne možemo ići do sljedeće godine", napisao je Bloom. U ranijoj objavi, prije nego što su pronađeni ostaci Titana, Bloom je na Facebooku napisao: "Ovo je ludo... Bio sam pozvan da idem na ovaj zaron. Da sam prihvatio, bio bih jedan od ljudi koji su sad u podmornici".
Bivši zapovjednik podmornice izjavio je da vjeruje kako će se tržište turizma u dubokom moru nastaviti unatoč incidentu s Titanom.
Frank Owen, umirovljeni australski mornarički časnik, za Sky News je rekao da je Titan, podmornica tvrtke OceanGate, "bila neuobičajena u toliko mnogo pogleda", dodavši da će oni koji žele poduzeti dubokomorska putovanja sada sigurno poduzeti mjere predostrožnosti.
Rekao je da na svijetu postoje samo četiri podmornice, uključujući Titan, sposobne za odlazak na ekstremne dubine. "Tri od njih su potpuno neovisno certificirale agencije kao što su Američki brodarski ured ili Lloyd", dodao je Owen.
"Svaka od tih organizacija pruža jasan put za razumijevanje rizika kako bi se osiguralo da su sve lekcije koje su naučili iz godina certificiranja i evaluiranja uključene u pravila", rekao je.
Rekao je da će se turističko tržište "vjerojatno samoregulirati" jer će putnici tražiti da je brod na kojem se nalaze provjeren prije nego što krenu na bilo koje putovanje.
Predsjednik Međunarodne udruge Titanic Charles Haas danas je rekao kako je vrijeme da se "ozbiljno razmotri" treba li okončati sa zaronima do čuvene olupine "u ime sigurnosti" nakon gubitka podmornice Titan i njezine posade.
U priopćenju za javnost, Charles Haas rekao je da su članovi udruge "duboko potreseni i slomljenih srdaca" zbog smrti svih pet osoba na Titanu. Pozvao je na "opsežnu" istragu američke obalne straže i drugih istražnih tijela "kako bi detaljno istražili dizajn, strukturu, komunikacijske i sigurnosne sustave podmornice, politike vlasnika te pripreme i procedure za hitne slučajeve".
Haas u priopćenju navodi kako je "potaknuo članove udruge da kontaktiraju zakonodavce kako bi osigurali pokretanje ove istrage".
"Baš kao što je Titanic svijetu naučio lekcije o sigurnosti, tako bi i gubitak Titana trebao", rekao je, pa dodao: "Titanic je svijetu također naučio o opasnostima od oholosti i prevelikog oslanjanja na tehnologiju. Tragičan završetak ove ekspedicije pokazao je da te lekcije još uvijek treba naučiti."
Predsjednik udruge je izrazio sućut obiteljima poginulih putnika i rekao da se nada da će njihov gubitak "ponovno potaknuti svijet da osigura sigurnost onih koji su u opasnosti na moru".
"Vrijeme je da ozbiljno razmotrimo trebaju li ljudska putovanja do olupine Titanica završiti u ime sigurnosti, s obzirom na činjenicu da još relativno malo možemo naučiti o olupini", dodao je.
Suosnivač OceanGatea Guillermo Sohnlein izjavio je da je tvrtka "slijedila protokole" tijekom njegova mandata te da je glavni izvršni direktor Stockton Rush bio "potpuno svjestan rizika" povezanih s dubokomorskim ronjenjima.
Sohnlein je napustio tvrtku 2013. godine, a za Sky News je rekao da je Rush - koji je preminuo u imploziji Titana - bio "talentirani inženjer" i "pažljivi upravitelj rizicima". Na pitanje o sigurnosnim zabrinutostima koje su ranije iznijeli bivši zaposlenici te bi li, prema njegovom znanju o tvrtki, one bile uzete u obzir, rekao je da je Rush "uvijek bio spreman slušati mišljenja drugih ljudi i procijeniti ih".
"Ako ste ga mogli uvjeriti, bio je spreman promijeniti mišljenje - što je vrlo rijetko u ovakvoj vrsti posla", rekao je.
Sohnlein je rekao da je izvršni direktor OceanGatea "stvarno gurao dvije stvari - širenje mogućnosti dubokomorskog istraživanja i obavljanje toga što je sigurnije moguće".
Istaknuo je da će upravni odbor tvrtke "razmatrati" može li tvrtka preživjeti nakon incidenta, ali da je trenutni prioritet "utješiti obitelji poginulih članova posade".
"Ekipa koja se četiri dana nadala da će pronaći svoje kolege i spasiti ih, sigurno prolazi teško razdoblje. Siguran sam da će provesti sljedeće dane, tjedne, mjeseci oporavljajući se od ovog", rekao je.
BIVŠI kapetan podmornice britanske Kraljevske mornarice, Ryan Ramsey, upozorio je na "ogromne rizike" koje sa sobom donosi nepoštivanje regulativa, posebno kada je u pitanju izrada podmornica. U slučaju tragične sudbine podmornice Titan, ta nepažnja rezultirala je smrću pet osoba.
Ramsey vjeruje da se dogodila jedna od dvije stvari: ili je poklopac s vijcima koji je korišten za zatvaranje posade izvana pretrpio kvar koji je doveo do kolapsa trupa podmornice; ili je trup podmornice imao defekt koji je pod pritiskom pukao, uzrokujući isti rezultat.
Upitan je li "neobičan" dizajn Titana bio nepromišljen, Ramsey je za Sky News izjavio: "Ne bih išao tako daleko da kažem nepromišljen. No, ignoriranje standardnih načina izrade ovih tipova podmornica u potrazi za inovacijama donosi ogromne rizike, a u ovom slučaju taj rizik rezultirao je gubitkom života."
Ramsey, koji je bio kapetan nuklearne podmornice HMS Turbulent, smatra da će industrija vjerojatno pooštriti regulativu i zatvoriti moguće "pravne rupe" koje su postojale u slučaju Titana. Naglasio je da se moraju izvući pouke iz ovog slučaja, posebno kada je u pitanju sigurnost podmornica.
Bivši mornarički časnik predviđa da će se turizam u dubokom moru ponovno evaluirati nakon gubitka Titana. "Sva pomorska aktivnost nosi rizike jer je more nepredvidljivo. Podmornice djeluju na mjestima manje istraženima od svemira, u nečemu što je složenije od svemirskog broda. Ovaj oblik ekstremnog turizma vjerojatno će biti ograničen u ovom konkretnom području," izjavio je Ramsey.
Ramsey je izrazio sućut obiteljima muškaraca koji su preminuli u ovoj tragediji i apelirao da se prekine s posjetima olupini Titanica. "To je grob i trebalo bi ga ostaviti na miru," zaključio je.
NAKON što su na morskom dnu pronađeni ostaci podmornice Titan, fokus spasilačkih operacija sada se preusmjerava na pokušaj razumijevanja što je uzrokovalo nesreću.
>> Opširnije
Sigurnosne mjere na podmornici Titan u vlasništvu kompanije OceanGate posljednjih su dana na meti kritika nakon što je podmornica nestala te implodirala, pri čemu je poginulo pet ljudi.
William Kohnen, predsjednik Odbora za podvodna vozila s posadom u Los Angelesu, još je jedan ekspert iz te industrije koji je kritizirao manjak regulacije. Kohnen, koji je prije nesreće pisao OceanGateu te izrazio zabrinutost o sigurnosti Titana, rekao je za BBC da se katastrofa "očito mogla spriječiti".
U razgovoru za BBC je istaknuo da je sigurnost podvodnih vozila značajno poboljšanja u posljednjim desetljećima, dodajući kako od 1960-ih nije bilo većih katastrofa. Istaknuo je kako takva vrsta podmornice s turistima ne bi bila dozvoljena u američkim, britanskim ili kanadskim teritorijalnim vodama bez odgovarajućih certifikata.
Stockton Rush, pilot podmornice Titan i osnivač tvrtke koja ju je stvorila, jednom je u intervjuu za BBC-jev dokumentarac opisao svoju ljubav prema oceanu.
"Svaki put kad ronim, vidim nešto što nikad prije nisam vidio, što nijedan čovjek vjerojatno nije nikada prije vidio", rekao je.
Rush je želio da OceanGate bude posao koji bi ljudima omogućio da istražuju ocean i otkrivaju što ima u morskim dubinama i oko Titanica.
"Ljudi su toliko oduševljeni Titanicom. To je zaron za koji se živi.
Pročitao sam članak koji kaže da postoje tri riječi u engleskom jeziku koje su poznate cijelom planetu. A to su Coca-Cola, Bog i Titanic", rekao je Stockton Rush.
Bivši kapetan podmornice Kraljevske mornarice Ryan Ramsey ispričao je što se moglo dogoditi podmornici pri spuštanju do olupine Titanica te što je moglo dovesti do implozije.
"Što se tiče kvara, dogodila se vjerojatno jedna od dvije stvari.
Ili je došlo do kvara na otvoru sa 17 vijaka, što je zatim uzrokovalo kolaps trupa pod tlakom ili je trup imao kvar kada su isplovili i to je puklo od tlaka te izazvalo isti rezultat.
Jedina pozitivna stvar u tome je što je bilo trenutno i ništa nisu znali", rekao je.
Guillermo Söhnlein, suosnivač tvrtke OceanGate, odbacio je kritike upućene tvrtki u vezi sa sigurnošću.
Söhnlein je napustio tvrtku prije 10 godina, ali još uvijek ima manjinski udio u njoj.
Govoreći u emisiji BBC Radio 4 Today, rekao je da oni koji komentiraju sigurnost Titana, uključujući redatelja Jamesa Camerona, ne znaju sve informacije.
"Ljudi i dalje poistovjećuju certificiranje sa sigurnošću i ignoriraju 14 godina razvoja podmornice Titan", kaže on.
"Svaki stručnjak koji razmišlja o ovome, uključujući Jamesa Camerona, mora priznati da nije bio tamo zbog dizajna podmornice, zbog inženjeringa podmornice, zbog izgradnje podmornice, a pogotovo ne zbog rigoroznog programa testiranja podmornice", dodao je.
Söhnlein je rekao da je ovo što se dogodilo tragičan gubitak za zajednicu istraživanja oceana, ali svatko tko radi u dubokim oceanima svjestan je rizika pod takvim pritiskom i da u bilo kojem trenutku riskira ovu vrstu implozije.
PETERO ljudi na nestaloj podmornici Titan poginulo je u "katastrofalnoj imploziji", rekao je dužnosnik Obalne straže jučer, čime je okončana golema potraga za plovilom izgubljenim tijekom putovanja do Titanica.
>> Opširnije
OBITELJ britanskog milijardera Hamisha Hardinga, pustolova koji je poginuo u imploziji podmornice Titana s još četvero putnika, odala je počast svom "posvećenom ocu".
>> Opširnije
PETERO ljudi na nestaloj podmornici Titan poginulo je u "katastrofalnoj imploziji", rekao je dužnosnik Obalne straže jučer, čime je okončana golema potraga za plovilom izgubljenim tijekom putovanja do Titanica.
>> Opširnije
Oni koji su bili u podmornici umrli su odmah u imploziji, rekao je bivši liječnik američke mornarice.
Dale Mole je rekao da putnici ne bi ni znali da postoji problem prije nego dođe do implozije.
Dodao je da bi ostanak u podmornici bio daleko gora alternativa.
"Možete samo zamisliti kako bi to bilo... hladno je, ponestaje ti kisika.
Ako ih već nismo mogli spasiti, ovo je najbolji mogući scenarij", rekao je.
Stručnjaci kažu da je malo vjerojatno da će bilo koje tijelo biti nađeno, ali je američka obalna straža rekla da će nastaviti potragu u nastojanju da izvuče ono što može.
Osim potrage za putnicima, vlasti će također nastaviti pretraživati morsko dno u nadi da će otkriti više informacija o tome što je dovelo do implozije.
Trebat će vremena da se sastavi vremenski raspored događaja, rekla je jučer američka obalna straža, nazvavši podvodni okoliš "nevjerojatno složenim".
MEĐU putnicima je bio i 19-godišnji Suleman.
>> Opširnije
Mornarica je analizirala zvukove koji su se čuli nakon što je prijavljen nestanak podmornice.
Kako je rekao mornarički dužnosnik, taj zvuk je bio u skladu s implozijom ili eksplozijom u blizini mjesta gdje je podmornica Titan bila kada je komunikacija izgubljena, bilo je to samo nekoliko sati nakon zarona. Mornarički dužnosnik želio je ostati anoniman, no otkrio je još da je mornarica zatim proslijedila informacije Obalnoj straži koja je nastavila potragu.
BBC piše kako nije jasno zašto ta informacija nije ranije objavljena. No vjeruje se da je zvuk implozije uhvatio mornarički tajnoviti dugodometni sonarni sustav za slušanje koji potječe iz hladnog rata.
Sustav zvučnog nadzora stvoren je 1950-ih za osluškivanje sovjetskih podmornica u udaljenim dubinama Atlantskog oceana.
Nakon što je u imploziji minipodmornice u vodama sjevernog Atlantika živote izgubilo petero ljudi, jutros su objavljene informacije koje impliciraju mogući tehnički nemar američke kompanije OceanGate Expeditions koja je upravljala podmornicom Titan.
>> Opširnije
Američka obalna straža objavila je da su pronađene krhotine blizu mjesta gdje je nestala podmornica Titan te da su svi članovi posade poginuli.
>> Opširnije
U podmornici su bili kapetan i četiri putnika. OceanGate Expedition Titanom je nudio posjet slavnom potonulom brodu za 250 tisuća dolara po mjestu, stoji na službenim stranicama.
Jedan od putnika nestale podmornice je bio britanski biznismen Hamish Harding čija je zrakoplovna tvrtka na svojim društvenim mrežama objavila informaciju o njegovoj ekspediciji.
Harding, 58-godišnji avijatičar i svemirski turist, čelnik Action Aviationa, u nedjelju je na svom Instagramu objavio da se s ponosom pridružuje misiji OceanGatea.
U podmornici su bili i pakistanski biznismen Šahzada Dawood i njegov sin Suleman.
Dawood je bio potpredsjednik pakistanskog konglomerata Engro, tvrtke sa sjedištem u Karačiju s portfeljom u energetici, poljoprivredi, petrokemiji i telekomunikacijama.
Među putnicima su i bili francuski oceanograf Paul-Henry Nargeolet, stručnjak za Titanic, te Stockton Rush, osnivač OceanGatea, suprug potomka jedne od žrtava Titanica.
Spasilački timovi iz nekoliko zemalja proveli su dane pretražujući tisuće četvornih milja otvorenog mora zrakoplovima i brodovima u potrazi za bilo kakvim tragom 6.7 metara dugog Titana, kojim je upravljao OceanGate Expeditions sa sjedištem u SAD-u.
Otkrivanje podvodnih zvukova u utorak i srijedu korištenjem sonarskih plutača spuštenih s kanadskih zrakoplova privremeno je pružilo nadu da su ljudi u podmornici živi i da pokušavaju komunicirati udarajući po trupu.
No dužnosnici su upozorili da analiza zvuka nije dala uvjerljiv zaključak i da zvukovi možda uopće nisu dolazili s Titana.
Čak i da je Titan bio netaknut, zaliha zraka na brodu procijenjena je na 96 sati od kada je ušao u vodu u nedjelju ujutro, što znači da bi putnici vjerojatno ostali bez kisika do četvrtka ujutro.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati