Slovenska porezna odustala od chatbota prije 5 godina jer je star, naša ga sad radi
APIS je za potrebe izrade virtualnog asistenta (chatbota) Porezne uprave raspisao natječaj vrijedan 3,5 milijuna kuna, o čemu smo pisali više puta otvarajući pitanje je li riječ o (pre)skupom projektu. U prilog tezi da je ipak riječ o nepotrebnom trošenju našeg novca je i priča iz Slovenije. Naime, porezna uprava Slovenije imala je virtualnog asistenta, točnije asistenticu Vidu (Virtualno davčno asistentko), da bi je na kraju ukinuli jer je bila preskupa, nefunkcionalna te zastarjela.
>> >> Porezna će dobiti virtualnog asistenta, cijena 3,5 milijuna kuna
>> Koliko ćemo platiti virtualnog asistenta Porezne? Oni kažu 875.000 kuna, APIS ne zna
"Tijekom godina internet tehnologija i društvene mreže su jako napredovale. Dobivanje informacija postalo je lakše dostupno putem pretraživača i društvenih mreža", rekli su iz slovenske porezne uprave 2015. godine kada su nakon osam godina odlučili umiroviti Vidu. Hrvatska porezna uprava pet godina nakon tog objašnjenja misli da im treba upravo virtualni asistent od kojeg su Slovenci odustali prije pet godina.
Analiza pokazala da građani žele razgovarati s botom
Porezna uprava već je prije provela analizu odnosa s korisnicima koja je pokazala da moraju poboljšati elektroničke usluge građanima i poduzetnicima. Razvoj chatbota, odnosno virtualnog asistenta postavljen je kao jedan od prioritetnih projekata, a cilj je povećati učinkovitost podrške s definiranim setom pitanja vezanih za korisničke i tehničke probleme vezanih za korištenje sustava ePorezna. Uglavnom, Porezna se nada da će virtualnim asistentom rješavati pitanja korisnika o pristupu sustavu e-Porezna, slanju i pregledu obrazaca i slično.
"Aplikacija za zaprimanje upita tehničke i poslovne prirode bi se trebala izraditi za krajnje korisnike sustava, fizičke i pravne osobe, odnosno osobe ovlaštene za zastupanje poslovnog subjekta (direktori, prokuristi, članovi uprave itd.)", rekli su nam iz Porezne uprave objašnjavajući projekt "virtualni asistent", dodajući da će on biti razvijan u više faza. Sustav je potrebno, kažu nam iz Porezne, razviti, napuniti bazu znanja, integrirati u sustav ePorezna te osigurati visoku dostupnost i brzinu odgovara korisniku.
Porezna tvrdi da će nas chatbot koštati 875 tisuća kuna, APIS koji ga nabavlja to ne zna
Apis je za potrebe razvoja chatbota raspisao natječaj težak 3,5 milijuna kuna, a u odgovoru Indexa na pitanje nije li to malo preskupo za razvoj virtualnog asistenta, odgovorili su nam kako u tom natječaju nije samo razvoj chatbota.
Na konkretan upit kolika je ukupna cijena razvoja chatbota za potrebe Porezne uprave, rekli su da je postupak javne nabave u tijeku.
"U ovom trenutku ne možemo prejudicirati ukupnu cijenu razvoja", stajalo je u odgovoru APIS-a. Za razliku od APIS-a, Porezna uprava kaže kako je cijena za chatbot poznata te da ona iznosi 700 tisuća kuna bez PDV-a, odnosno 875 tisuća kuna s PDV-om.
"Predmetnim ugovorom ugovorena je isporuka kompleta specificiranog rješenja u iznosu 700.000,00 kuna bez PDV-a (875.000,00 kuna s PDV-om)", stoji u odgovoru Porezne uprave.
Održavanje je bilo preskupo
No, dio informatičara s kojima smo razgovarali kažu kako je i dalje riječ o previsokoj cijeni te se pitaju je li ovaj sustav uopće potreban Poreznoj upravi. Kako smo istražili, Porezna uprava susjedne Slovenije odustala je od tog projekta jer je bio preskup.
Virtualna asistentica Vida (virtualno davčno asistentko) krenula je s radom još 2008. godine, temeljem javnog natječaja koji je raspisan godinu dana prije. Slovenci su tada kupili gotovo rješenje iz Švedske koja je također u svojoj poreznoj upravi koristila virtualnog asistenta. Ukupni troškovi za pokretanje Vide stajali su tada, 2008. godine, 4,8 milijuna kuna.
No, to nije bilo sve. Troškovi održavanja, odnosno implementacija novih zakonskih odredbi i propisa, održavanje licenci i slično godišnje su iznosili oko 80 tisuća eura. Mijenjali su se propisi, nazivi institucija, formulari, obrasci pa je asistenta trebalo neprestano ažurirati.
Prije pet godina bio zastarjeli model komunikacije
"Tijekom godina internet tehnologija i društvene mreže su jako napredovale. Dobivanje informacija postalo je lakše dostupno putem pretraživača i društvenih mreža ", rekli su iz slovenske porezne uprave 2015. godine kada su nakon osam godina odlučili umiroviti Vidu. U međuvremenu to je isto napravila i Švedska koja je Slovencima prodala virtualnog asistenta. I Šveđani su odustali od virtualnog asistenta za vlastitu poreznu upravu.
I to sve događalo se pet godina prije nego što je nekome u Poreznoj upravi došlo na ideju da Poreznoj upravi treba baš virtualni asistent.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati