Rumunjska auto-idustrija: Daewoo odlazi, tko dolazi?
NAKON što je Daewoo propao njegove istočno-europske tvornice ostavljene su u nemilosti da se snalaze kako same znaju. Nekadašnji korejski gigant otkupio je brojne (propale) tvornice u nekadašnjem Istočnom Bloku, pa tako i rumunjsku u Craiovi. Sadašnji vlasnik je država, a budući?
Kao što je i najavljeno tijekom lipnja Rumunjska je od Daewoo-a otkupila tvornicu u Craiovi, vratila ju pod svoje okrilje i tako na neodređeno vrijeme sačuvala golemi kompleks od propasti. Za otkup 51 posto (pretpostavka) udjela Rumunjska je platila 51 milijun USD i ugovorom se obvezala da će podmiriti oko 10 milijuna USD dugovanja tvornice. Čini se kao dobar posao ako se uzme u obzir da je Daewoo na modernizaciju tvornice izgrađene 1970-tih potrošio preko 850 milijuna USD.
Podsjetimo, radi se o tvornici koja je tijekom 1980-tih proizvodila Oltcit, odnosno rumunjsku verziju Citrenove Vise. Početkom 1990-tih Daewoo otkupljuje tvornicu i ulaže značajna financijska sredstva u modernizaciju proizvodnje kako bi se mogla ostvariti kompatibilnost s tada aktualnim modelima.
Prvo se krenulo s Nexiom (Cielo), a potom je gama proširena Matizom, Nubirom i Tacumom. Ti modeli su i danas u ponudi, no proizvodnja je pamtila i bolje dane. Tijekom srpnja s poizvodnih traka sišlo je oko 4.000 automobila, a godišnji plan je 24.000 automobila, 142.000 motora i 192.000 mjenjača. Relativno malo za pogon čiji je godišnji kapacitet 100.000 automobila i 300.000 motora.
Daewoo Cielo, u nas poznatiji pod imenom Nexia
Rumunjska vlast trenutno traži novog vlasnika. Tvornica je na prodaju, a kao najveći kandidat se spominje Dacia odnosno Renault. Naime, zbog odlične prodaje Logana javila se potreba za daljnjim povećanjem proizvodnih kapaciteta, a tvornica u Craiovi se svojim tehnološkim i količinskim mogućnostima čini kao idealno rješenje.
Niti drugi ne miruju. Jeftina radna snaga i relativno dobra tehnologičnost tvornice privlačni su mnogima. Kao potencijalni nasljednici spominju se General Motors, Ford, pa čak i kineski Cherry. Potonjem je to posebno zanimljivo jer bi Rumunjska ulaskom u EU 2008. godine otvorila vrata Europe jeftinim kineskim automobilima.
U mjesecima koji dolaze vodit će se brojni razgovori, a sudbina tvornice trebala bi biti poznata dogodine. Do tada će se zadržati kakva takva proizvodnja postojećih modela. Pitanje je samo hoće li licenca koja vrijedi do 2008. godine isteći prije no što stigne novi vlasnik. To bi značilo obustavljanje proizvodnje i značajan pad vrijednosti tvornice na tržištu.
I za kraj riječ dvije o trenutnom asortimanu. Sva četiri modela zadovoljavaju Euro III normu, a cijene se kreću od 5.299 eura koliko stoji Matiz, pa sve do 14.999 eura koliko je potrebno izdvojiti za monovolumen Tacumu.
M.N.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati