Rimcu smo platili za petu razinu autonomije robotaksija. On kupuje četvrtu
TVRTKA Mate Rimca Project 3 Mobility dobila je bespovratno više od 180 milijuna eura za razvoj autonomnog vozila pete razine, a iz dijela odgovora koji smo dobili od izraelske tvrtke Mobileye, koja se dogovorila da će Rimčevi robotaksiji koristiti njezinu naprednu tehnologiju za autonomna vozila, proizlazi da je riječ o tehnologiji koja podržava četvrtu razinu autonomije.
>> Izraelski softver, korejski auti... Za ovo je EU Rimcu dala 180 milijuna eura
Na naš upit izraelskoj tvrtki o tome što su zapravo dogovorili s tvrtkom Mate Rimca iz Mobileyea su nam poslali video u kojem je prezentiran njihov robotaksi u probnoj vožnji Jeruzalemom te linkove na testiranja Volkswagen vozila koja koriste njihovu tehnologiju. Jasno i nedvosmisleno, na službenim stranicama, piše kako je riječ o razini četiri autonomije.
>> Registar afera: Afera Robotaxi
Također, Johann Jungwirth, jedan od čelnih ljudi tvrtke Mobileye, kaže kako je riječ o njihovoj najnaprednijoj tehnologiji i autonomnom vozilu razine četiri.
Lansiranje robotaksija najavljeno za 2026. godinu
Prošlog tjedna objavljeno je kako se P3M s izraelskom tvrtkom Mobileye dogovorio da će Rimčevi robotaksiji koristiti "naprednu Mobileye tehnologiju za autonomna vozila - Mobileye Drive" te da je lansiranje usluge planirano 2026. godine u Zagrebu, a prve faze testiranja Mobileyeve tehnologije na ulicama hrvatskog glavnog grada počinju ove godine.
Dio javnosti tek je tada postao svjestan da u vladinom planu doslovno piše da Rimac ne razvija tehnologiju kojom će se vozilo kretati bez vozača, nego samo razvija automobil u koji će implementirati tehnologiju koju će netko drugi izmisliti. Isto tako, dio stručne javnosti, o čemu je pisao i Index, problematizirao je tehnologiju te izraelske tvrtke, tvrdeći kako nije riječ o petoj razini autonomije, odnosno da ta tehnologija ne odgovara zahtjevima u Nacionalnom planu oporavka i otpornosti (NPOO), odnosno isporučenom novcu.
Odlučili smo to detaljno istražiti.
Pitali smo tvrtku P3M jesu li možda odustali od autonomnog električnog vozila pete razine autonomije i što konkretno znači suradnja s tvrtkom Mobileye. Rekli su nam kako ne žele odgovoriti na taj upit. Pitali smo i Mobileye kakvu tehnologiju isporučuju i, kako se čini, ne radi se o petoj razini autonomije.
Europska unija prihvatila je SAE kategorizaciju autonomnih vozila
Tvrtka Mobileye od veljače prošle godine u prezentiranju vlastitih proizvoda ne koristi uobičajenu klasifikaciju za autonomna vozila, već koristi svoju. Naime, postoji više načina kategorizacije razina automatizacije vozila, no velika većina koristi onu internacionalne udruge automobilskih inženjera Society of Automotive Engineers International (SAE).
Europska unija, koja je financirala Rimčeve robotaksije, od 2016. godine koristi upravo SAE kategorizaciju, i to s ciljem, kako objašnjavaju u službenom dokumentu - "jednostavnije komunikacije i bolje suradnje unutar tehničkih i političkih područja".
Prema SAE klasifikaciji, najmanja razina ili nulta je ona gdje je vozač zadužen za sve vozačke aktivnosti, dok je peta, zadnja razina potpuno automatizirana, a jedini čovjekov zadatak je određivanje odredišta.
Značajna razlika između 4. i 5. razine autonomije
Razlika između četvrte i pete razine autonomije je znatna. Naime, vozila četvrtog nivoa autonomije mogu voziti potpuno samostalno na unaprijed utvrđenom području i u posebnim okolnostima. Tu spadaju "lokalni taksiji bez vozača", a automobili mogu, a i ne moraju imati volan i papučice. Četvrta razina podrazumijeva da automobili voze u ograničenim uvjetima i ne mogu biti u funkciji ako nisu ispunjeni svi uvjeti za vožnju.
Peta razina ima sve što i četvrta, no ne postoje nikakva ograničenja u vezi s okolnostima i ti automobili mogu voziti u svim uvjetima i svugdje. Ukratko, peta razina, ona za koju je Rimac dobio europski novac, podrazumijeva da se vozilo kreće po svim područjima i u svim uvjetima bez vozača. Vozač treba samo upisati odredište.
Mobileye je razvio svoju klasifikaciju autonomnih vozila
Mobileye koristi vlastitu kategorizaciju autonomije vozila koja ima četiri razine koje se nazivaju Eyes-on/Hands-on, Eyes-on/Hands-off, Eyes-off/Hands-off i No driver.
Prva je Eyes-on/Hands-on, koja bi, kako piše na službenim stranicama Mobileyea, odgovarala SAE razini 1 do 2. Druga razina je Eyes-on/Hands-off, koja podrazumijeva da vozačeve ruke ne moraju biti na volanu, već sistem preuzima veći dio vožnje, što bi odgovaralo, kako piše na službenim stranicama Mobileyea, SAE razinama 3 do 4.
Treća razina je Eyes-off/Hands-off, gdje nema vozača koji bi nadzirao vožnju. Sustav kontrolira funkciju vožnje unutar određenog mapiranog područja, npr. autoceste s izlazima ili uključivanjem, bez potrebe da ljudski vozač nadzire vožnju. Nakon što izađe iz određenog područja, vozilo se može sa sigurnošću zaustaviti na rubu ceste.
"Ova se kategorija može klasificirati ili kao razina 3 ili kao razina 4 prema SAE-u", stoji na službenim stranicama tvrtke Mobileye. Ta, treća razina Mobileye taksonomije podrazumijeva vozača koji preuzima kontrolu nakon što vozilo izađe iz određenog područja.
Četvrta razina Mobileyea nema usporedbu sa SAE-om
Četvrta, posljednja razina po klasifikaciji Mobileyea zove se No Driver, odnosno bez vozača. Jedino u toj kategoriji nema usporedbe sa SAE klasifikacijom.
"No driver: Kada nema ljudskog vozača, recimo u robotaksiju, ulogu ljudskog vozača zamjenjuje teleoperater koji može intervenirati kako bi riješio situacije koje nisu povezane sa sigurnošću kao što su gore navedene", stoji u objašnjenju na službenim stranicama izraelske tvrtke.
Pitali smo Izraelce imaju li razinu 5 autonomije
Izraelsku tvrtku pitali smo što je zapravo dobila tvrtka Mate Rimca i odgovara li ta tehnologija međunarodno priznatoj petoj razini autonomije prema SAE klasifikaciji. Iz te tvrtke nisu izravno odgovorili radi li se o razini pet, koja je potrebna da bi se opravdao EU novac.
"Mobileye Drive sveobuhvatan je sustav za samostalnu vožnju koji omogućuje potpuno autonomno upravljanje, što znači bez vozača. Prema našoj taksonomiji, to predstavlja najviši stupanj autonomije 'bez vozača (robotaksi)'. Što to znači u pogledu sposobnosti vozila, već danas možete vidjeti u stvarnim uvjetima na cesti u npr. Jeruzalemu, Münchenu i Austinu", stajalo je u odgovoru Fabiana Fruhmanna, zaduženog za odnose s javnošću, koji nam je napisao da mu se slobodno javimo povratno ako budemo imali dodatnih pitanja vezanih za tehnologiju Mobileyea.
Iz tog odgovora nije jasno jesu li robotaksiji četvrta ili peta razina po SAE klasifikaciji koju priznaje Europska unija. Iz te tvrtke dostavili su nam i video na kojem se vidi kako se njihova tehnologija ponaša u Jeruzalemu.
Na tom videu, koji je objavljen na službenom kanalu tvrtke, može se vidjeti jedan od čelnih ljudi te tvrtke Johann Jungwirth na testnoj vožnji ulicama Jeruzalema, gdje sjeda u automobil koji je opremljen Mobileye tehnologijom.
Jeruzalemom je vozio robotaksi koji je četvrta razina
"A sada ću vas prvi put odvesti na vožnju našim robotaksijem i sada vam prvi put pokazujemo sustav Mobileye Drive u akciji, naš sustav autonomne razine 4", kaže se na početku videa koji su nam poslali iz tvrtke Mobileye kao dio odgovora na naš upit.
Ako je i postojala dvojba je li Jungwirth mislio na četvrtu razinu po Mobileye klasifikaciji ili na četvrtu razinu međunarodno priznate SAE klasifikacije, ona je otklonjena u ostalim linkovima koje nam je dostavio Mobileye u odgovoru na upit. Naime, poslali su nam linkove na vijesti o testiranju svoje tehnologije na Volkswagen automobilima u SAD-u i Njemačkoj.
Ondje, na službenim stranicama, vrlo jasno piše kako je riječ o četvrtoj razini autonomije vozila po SAE klasifikaciji. Ta četvrta razina nedovoljna je da bi Rimac ispunio uvjete ugovora.
Iako je Fruhmann, zadužen za odnose s javnošću u tvrtki Mobileye, ostavio mogućnost dodatnih upita, na naš dodatni upit imaju li razinu pet po SAE klasifikaciji nije odgovarao. Upit smo poslali i tvrtki Mate Rimca, no nisu nam htjeli odgovoriti na pitanja. Kažu nam kako su nam iz Izraela već odgovorili na sva pitanja.
>> Sve korupcijske afere pratite na adresi: www.index.hr/afere. Da niti jedna afera više nikad ne padne u zaborav.
Istraživačko novinarstvo je najskuplje i financijski potpuno neisplativo novinarstvo. Ako vam je stalo do borbe za transparentnost, podržite Index Istrage donacijom. Sav novac prikupljen kroz Index Istrage bit će utrošen jedino i isključivo na najbolje istraživačke novinare i 100% neovisno i odvažno istraživačko novinarstvo.
Opširnije: https://www.istrage.hr/doniraj
Originalno objavljeno na Index Istrage
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati