PRIČA o napuštenim i ruševnim nekretninama kod zagrebačkog Mosta slobode malo je kome poznata. Pristanište i skladište koje se tamo nalazilo djelovalo je pod okriljem nekadašnjeg Saveznog sekretarijata za unutrašnje poslove, jugoslavenske policije do 1990. godine, dok se danas nalazi u državnom vlasništvu. Planirana je obnova tog objekta u sklopu projekta "Zelene plovidbe" Savom, ali nije poznato hoće li i kada on biti realiziran.
Na Savi u Zagrebu posljednjih godina nema ni jednog pristaništa koje je u upotrebi iako se na rijeci mogu vidjeti policijski čamci i jet ski vozila te kajakaši, veslači i manja plovila. Kajakaši se redovito mogu vidjeti na Savi između Brežica i Podsuseda, pa i dalje kroz Zagreb.
Pristaništa su izvan funkcije, ali "intenzivno se radi na projektima"
Savska pristaništa pod nadzorom su Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Da su operativna, njima bi upravljala Lučka uprava Sisak kao najbliže operativno tijelo koje obavlja poslove na plovnom toku rijeke Save.
"Trenutno pristaništa uz Savu u gradu Zagrebu nisu operativna, ali se intenzivno radi na projektima koji bi to promijenili u sljedećim godinama. U gradu Zagrebu nema redovne plovidbe s obzirom na to da rijeka Sava nije plovna u sigurnosnom smislu unutar grada zbog neujednačenog vodnog režima koji zahtijeva dodatna ulaganja za uređenje plovnog puta," rekli su Indexu u Ministarstvu mora, prometa i infrastruktura.
Dodaju da ostaci starog policijskog pristaništa nemaju korisnika odnosno lučkog operatera: "Riječ je o prostoru koji nije označen kao pristanište, bez stalnog korisnika."
Tajna baza jugo milicije kod Mosta slobode
Oskudni povijesni podaci o bivšem policijskom objektu kazuju kako je riječ o pristaništu i skladištu Saveznog sekretarijata za unutrašnje poslove (SUP-a) na Savi koje se nalazilo u blizini Mosta slobode na lijevoj obali Save. Kompleks je bio korišten tijekom razdoblja SFRJ kao baza i logistički centar za potrebe unutarnjih poslova, uključujući čamce, opremu i eventualno nadzor rijeke Save i pograničnih područja.
Pristanište je služilo za vezivanje i održavanje patrolnih čamaca i drugih plovila koji su bili u nadležnosti SUP-a. Rijeka Sava tada je imala veći sigurnosno-strateški značaj nego danas. Skladište se nalazilo uz pristanište, korišteno za skladištenje opreme, goriva, rezervnih dijelova i potencijalno naoružanja.
Tajna baza bila je ograđena i čuvana
Tajna, iako vidljiva policijska baza, bila je ograđena i čuvana, pod nadzorom, a njezini ulazi nisu bili otvoreni za javnost odnosno ulaz građana.
Nakon raspada Jugoslavije i reorganizacije policijskih struktura u samostalnoj Hrvatskoj, objekti su izgubili izvorni značaj. Savezni SUP, nekadašnja milicija pod nadzorom uprave u Beogradu, imao je zakonsko uporište nadzora nad savezno važnim objektima kao što su lučka skladišta, prometnice, komunikacijski čvorovi, vojne i strateške točke.
Kakva je trenutna situacija?
Pristanište na Savi u Zagrebu nekada korišteno za potrebe milicije spada u lučku infrastrukturu unutar sustava Lučkih uprava. Danas nije pod nadzorom Ministarstva unutarnjih poslova, iako policija i spasioci povremeno patroliraju Savom, što smo vidjeli i za nedavnog koncera Marka Perkovića Thompsona odnosno tijekom Savskog polumaratona.
MUP za takve poslove koristi specijalizirane jedinice Pomorske i riječne policije, odjela za vodeni promet, a povremeno Savom plove i čamci Crvenog križa, Civilne zaštite, vatrogasaca i HGSS-a. Policijska plovila imaju pristup takozvanim privremenim rampama ili pontonima kod Jaruna. Službena plovila na Savu redovito isplovljavaju prilikom nesreća i intervencija - potrage za osobama, nadzora imovine i zaštite kritičnih mostova i brana.
Kakvi su budući planovi za Savu?
O planovima grada Zagreba i državnih tijela za aktivnije korištenje Save i njenih resursa govori se već desetljećima. U te se planove uklapa i uređenje nekadašnjeg policijskog pristaništa koje čeka svoju sudbinu 35 godina.
"Postoje planovi, u tijeku je izrada projektne dokumentacije infrastrukture za promociju 'Zelene plovidbe' na Savi u Zagrebu. Radi se o multidisciplinarnom projektu koji predstavlja skup mjera kojima će se regulirati rijeka Sava i urediti plovni put prema zadanim parametrima iz AGN-a (Europskog ugovora o glavnim unutarnjim plovnim putovima od međunarodnog značaja) do I. klase plovnosti, uzvodno od mosta Mladosti do Arene - Laništa s pristaništima za manje električno plovilo kojim bi se dodatno povezale intermodalne točke gradskog prijevoza te zabavno-rekreacijskih zona od Bundeka do Jaruna," rekli su Indexu iz nadležnog ministarstva.
"Trenutno je u tijeku postupak izmjene i dopune prostorno planske dokumentacije grada Zagreba u koju bi trebao biti ugrađen opisni i grafički dio projekta Promocija 'Zelene plovidbe' na rijeci Savi u Zagrebu. Spomenuti projekt važan je za razvoj unutarnje plovidbe odnosno putničke plovidbe na području grada Zagreba sukladno ciljevima i mjerama u donesenoj Strategiji razvitka riječnog prometa u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2022. do 2032. i Srednjoročnom planu razvitka vodnih putova, luka i pristaništa za razdoblje od 2022. do 203", dodaju.
Spomenuti planovi uklapaju se u međunarodne projekte - Sava Commission i FASRB čija je namjena osiguranje plovnog puta kroz Zagreb, uređenje korita Save i podizanje razine usklađenosti plovidbe rijekom od Rugvice do Siska. Od Rugvice nizvodno Sava se tretira kao plovna rijeka.
Neostvarene ideje iz prošlosti
Političari su u posljednjih dvadesetak godina redovito najavljivali revitalizaciju Save kao zagrebačke prometnice. Postojale su ideje vodenog taksija na Savi, odnosno projekt "Sava Boats" kojim bi se Jarun i Borovje povezali vodenim putem uz pet usputnih vezova. Ideja nije uspjela jer na Savi nema mogućnosti pristanka i sigurne plovidbe.
Naširoko je bio najavljivan i projekt Zagreb na Savi, koji je odavno zaboravljen. Pojedini kandidati za gradonačelnika Zagreba najavljivali su i vodeni tramvaj između savskih mostova.
Kada će se ostvariti planovi za "Zelenu plovidbu" Savom i hoće li tada i staro policijsko pristanište oživjeti u javnu svrhu, danas nitko ne može sa sigurnošću odgovoriti.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati