FOTO Ovako izgleda sanitetsko vozilo za prijevoz pacijenata
SANITETSKA vozila koja prevoze pacijente u Zadarskoj županiji prešla su velike kilometraže, imaju izlizane gume i prestara su. Tako tvrde njihovi vozači koji već godinama upozoravaju nadređene za probleme zbog kojih je svakodnevno ugrožen život pacijenata i radnika.
U Hrvatskoj se sanitetskim prijevozom dnevno preveze od dvije do tri tisuće pacijenata, a u zadarskoj ispostavi godišnje imaju više od 2 milijuna kilometara. Povjerenik sindikata Zajedno i vozač sanitetskog prijevoza u Zadru Ivan Gašpar kaže kako stanje nije dobro te da njihov problem traje duže od deset godina.
Vozač: Vozila nisu ispravna, jako nam je teško raditi
„Stanje vozila nam je prastaro, neredovito se mijenjaju gume, prešla su velike kilometraže pa čak i po 500 tisuća kilometara. Vozila nisu ispravna i dugo godina se nisu nabavljala nova. Sad se nešto počelo nabavljati, ali sve je to malo. Jako nam je teško raditi.
Bilo je dana kad bismo došli na posao i ne bismo imali vozilo za rad. Bilo je dana kad bi naše kolege zbog neispravnog rada saniteta sa svojim autima vozili pacijente na dijalizu kako bi ih ipak odveli na bitne preglede i terapije. Još su za to dobivali i opomene, iako bi napravili humanu gestu”, ispričao je za Index Gašpar i kazao kako ne dižu bunu, već žele svoj posao obavljati kvalitetno i sigurno.
"Svi se pozivaju na humanost, a kada treba nešto učiniti, ništa se ne dogodi"
S problemima su kažu upozoravali Zavod i županiju, no ono što su primijetili je da se samo ravnatelji mijenjaju, a uvjeti rada su sve lošiji i lošiji. Smatraju kako bi se trebalo krenuti s nabavom novih automobila koji zadovoljavaju europske standarde.
„Ova nova vozila koja su nabavili su nedostatna za cijelu županiju. Mi imamo dosta ispostava i godišnje pređemo oko 2 milijuna kilometara i sada pogledajte koliko guma nam treba za vozila. Svake godine bismo mi po standardu trebali imati novih 5 do 6 automobila kako bi se obnavljao vozni park. A mi smo znali godinama ne dobiti niti jedan auto. Svi se pozivaju na humanost, a kada treba nešto učiniti, ništa se ne dogodi”, govori nam Gašpar.
U Zavodu za hitnu medicinu Zadarske županije objedinjene su dvije mobilne medicinske službe: hitne medicine i sanitetskog prijevoza. Posebno je opterećena služba saniteta koja sa svojim timom svakodnevno prelazi stotine kilometara u osam različitih uspostava i mjesta.
Loše gume, veliki broj prijeđenih kilometara, a često ih sami popravljaju
Sigurnosni uvjeti rada i stanje vozila nisu u zavidnom stanju ni na otoku Pagu. Vozač saniteta Jurica Alavanja za Index je kazao kako vožnja s njihovim vozilima izgleda kao da skijaju na snijegu.
„Kada smo neki dan krenuli za Rijeku, na cesti je bilo krupe, a kod Bosiljeva smo čuli da snijeg počinje padati. Trebalo nam je četiri i pol sata do Rijeke do koje inače dođemo za dva i pol sata. Sve samo zbog toga što nisam mogao voziti brže od 70 kilometara na sat. Sanitet je u jako lošem stanju, često ga sami krpamo, a što se tiče guma, one su katastrofa”, rekao je Alavanja i dodao kako se nadređeni pokrenu tek kada problemi stignu do medija.
Gume su im u međuvremenu promijenili, no Alavanja kaže kako izgleda da su ih samo zamijenili s gumama s automobila iz 2019. godine.
„Promijenili su nam gume na ovom sanitetu za koje smo se žalili jer su na njima još uvijek bile ljetne gume. To vozilo je ispravno iako je prošlo oko 450 tisuća kilometara. Imamo još jedan sanitet iz 2010. godine i na kojem mjerač kilometara više ne radi, a brojka stoji na 400 tisuća. On nije u zavidnom stanju. Auto je dosta star, sjedala su zakrpana i zavarena i to smo sami popravljali”, ispričao nam je Alavanja.
Iz paške ispostave kaže kako kroz jutro prijeđe relaciju do Zadra nekoliko puta, a samo mu u jednom smjeru treba 50-ak kilometara. Dok se popodne uključuje i u vanjske prijevoze koji znaju biti i do Zagreba.
Ravnateljica Zavoda se pohvalila voznim parkom
Index je za stanje sanitetskog prijevoza upitao i Zavod za hitnu medicinu Zadarske županije, a ravnateljica Ivana Šimić tvrdi kako su vozila tehnička ispravna te da nedostatke otklanjaju u što kraćem roku.
„Svi prijavljeni nedostaci na vozilima se otklanjaju u što kraćem roku, a ako se dogodi slučaj da u određenom trenutku neko od naših vozila nije tehnički ispravno, naši vozači i voditelj voznog parka upoznati su s protokolom postupanja te takve eventualne greške ispravljaju promptno”, kazala je ravnateljica Šimić.
Ipak, fotografije sanitetskih vozila s Paga šalju pomalo drugačiju sliku javnosti od izjave ravnateljice Šimić. Na fotografijama se vidi kako u jednom sanitetu nedostaje sjedalica, dok drugoj nedostaje jedan naslon za ruku. Također, djelatnici su pokušali manjim popravcima osposobiti za rad ono što imaju jer kako kažu, ravnateljica Šimić za njih nema sluha.
No, ravnateljica Šimić tvrdi kako su jedna od županija koja najbrže obnavlja vozni park, a pohvalila je i županiju kao osnivača jer im daju značajnu podršku. Očekuju i isporuku 12 novih vozila od kojih je pola namijenjeno sanitetskom prijevozu, a do sada su dobili 4 vozila.
„Preostala 4 vozila, od čega su 2 vozila za HMP i 2 za sanitetski prijevoz će biti isporučena početkom 2024. godine. Isto tako, Zavod za hitnu medicinu Zadarske županije je pokrenuo novi postupak Okvirnog sporazuma o javnoj nabavi medicinskih vozila za potrebe izvanbolničke hitne medicine te sanitetskih vozila za nabavku novih 15 vozila, od čega je planirana nabava 8 vozila za HMP te 7 vozila za sanitetski prijevoz. U tijeku je rok za dostavu ponuda, a planirano vrijeme javnog otvaranja je 11. prosinca 2023. godine”, zaključila je ravnateljica.
Probleme imaju i vozači Hitne pomoći
Vozač saniteta Jurica Alavanja kaže kako ni jedno od isporučenih vozila nije stiglo u ispostavu na Pagu, jedno što se promijenilo je zamjena dotrajalih i izlizanih guma sa starim gumama s drugog sanitetskog prijevoza koje se već godinama nalazi na tzv. groblju zadarske hitne.
Stanje nije zadovoljavajuće ni s vozilima Hitne službe. Predsjednik udruge Hitna uživo 194 Tomislav Petrušić tvrdi da u cijeloj Hrvatskoj od skoro 700 vozila hitne i saniteta, samo 20 u potpunosti zadovoljava sve standarde EU. Osim Zadarske županije, govori nam kako su uvjeti kritični još u dvije županije.
„To je Vukovarsko-srijemska i Bjelovarsko-bilogorska gdje su uvjeti, pogotovo u sanitetskom prijevozu jako loši, gdje imate vozila koja su prešla od 500 tisuća do milijun kilometara. I to su vozila koja jednostavno više nisu sigurna za vožnju, a kamoli za raditi u njima”, rekao je za Index predsjednik udruge Petrušić.
"U prometnim nesrećama u dvije godine poginulo šest osoba"
Broj prometnih nesreća za vrijeme radnog vremena i broj smrtno stradalih pokazuje koliko je ugrožena sigurnost pacijenata i djelatnika tijekom korištenja neispravnih vozila, odnosno vozila koja ne zadovoljavaju EU standarde.
„Nama je u dvije godine poginulo šestero ljudi. Imali smo direktnu prometu nesreću sanitetskog vozila s kamionom kod Garešnice i tu je poginulo četvero ljudi. Vozač je ostao živ. Imali smo još jednu prometnu u kojoj je poginula naša kolegica koja je bila u pratnji pacijentica i pacijentica” rekao je Petrušić te dodao:
„U svakoj od tih prometnih nesreća vozač ostane živ jer naprijed imaju zračni jastuk, dok nazad oni nemaju ništa. Tada poginu ljudi jer nisu zaštićeni jer na našim ležajevima i opremi nemamo dinamičke testove. To znači da se ta vozila ne testiraju na udarce sa svom opremom. I prilikom sudara ta oprema ne ostaje na svom mjestu, već leti po autu."
"Automobili koji zadovoljavaju europske standarde trebaju biti testirana. Također, norma sadrži zahtjeve za prostor za pacijente u pogledu radnog okruženja, ergonomskog dizajna, sigurnosti posade i pacijenata. U Hrvatskoj ovu normu zadovoljava samo dvadesetak vozila. Kada su u pitanju firme u Hrvatskoj koje se bave preradom kombi vozila u sanitetska, niti jedna od njih ne ispunjava u cjelovitosti navedenu formu, što je opasno za pacijente, djelatnike te ostale sudionike u prometu”, zaključio je Petrušić.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati