Osnivači Infobipa pozvali novinare na brifing. Prešutjeli da su omogućavali SMS-spam
SILVIO KUTIĆ, suosnivač i izvršni direktor Infobipa, prošlog je tjedna pozvao novinare na poseban brifing kako bi sa svojim suradnicima predstavio projekt globalne komunikacijske platforme iduće generacije IPCEI (Important Project for Common European Interest) Europske unije, za koji je isključivo odlukom HDZ-ove vlade bespovratno dobio 35 milijuna eura, zbog čega je proteklih tjedana došao u središte zanimanja hrvatske javnosti.
>> Plenković im dao 35 milijuna državnih eura. Infobip: Poslujemo normalno i stabilno
Samo u jednom mjesecu poslali 75 tisuća poruka za kampanju HDZ-a
Kutić je briefing s novinarima iskoristio i da predstavi svoj dosadašnji profesionalni rad, pa je u uvodnih 15 minuta pričao o povijesti tvrtke Infobip, tvrtki Infobiiip, koja je poslovala od 2003. do 2006. godine.
Ono što na brifingu nije spomenuo je da se njegova prva tvrtka bavila SMS-spamovima, odnosno omogućavala ih je, što je posebno zanimljivo jer je kasnije Infobip dobivao međunarodne nagrade za antispam rješenja. Kako doznaju Index Istrage, preko njegove tvrtke neželjene poruke je slao HDZ, i to za potrebe predsjedničke kampanje Jadranke Kosor 2005. godine.
U jednom od mailova, koji su u posjedu Indexa, Kutić se hvali kako je u samo jednom mjesecu odaslano 75 tisuća poruka za potrebe predsjedničke kampanje HDZ-a. Naglasimo kako je te godine GONG upozoravao na kršenje izborne šutnje jer se više građana diljem Hrvatske žalilo na SMS-ove u kojima ih se pozivalo da izađu i glasaju za Kosor.
>> GONG: HDZ sustavno i organizirano krši Zakon
"Mi se nikada nismo bavili SPAM porukama, nikada nismo slali SPAM poruke i od prvog dana osnivanja kompanije se borimo protiv SPAM-ova i protiv svake zlouporabe naše tehnologije", stoji u službenom odgovoru Infobipa na naš upit.
Infobip: Mi smo osiguravali strukturu, nismo se bavili spamom
Naime, kako su pojasnili, oni su zapravo osiguravali infrastrukturu koju koristi niz organizacija koje komuniciraju SMS-om. Isto tako naglašavaju kako oni nemaju nikakve veze sa sadržajem, vremenom slanja ni listom korisnika kojima se šalje jer time upravljaju njihovi klijenti. Na kraju priznaju da su, osim HDZ-a, kasnije radili za SDP i IDS.
U mailu koji posjedujemo, koji je Kutić poslao djelatnicima tvrtke Infobiiip, koja je preteča današnjeg Infobipa, jasno stoji da je primarni cilj te tvrtke upravo spam SMS-ovima.
"Kao primarni cilj nastavka (ili početka tek) određen je SMS SPAM ili malo ljepše rečeno SMS promocija", stoji u Kutićevoj poruci djelatnicima te tvrtke.
No, krenimo redom.
Prvi hrvatski jednorog
Infobip se smatra prvim hrvatskim jednorogom jer je ta tvrtka 2020. godine prešla vrijednost od milijardu dolara. Tvrtka je počela kao mali start-up iz Vodnjana u Istri, a suosnivači i vlasnici kompanije su Silvio Kutić, Roberto Kutić i Izabel Jelenić.
Prvotno sjedište tvrtke bilo je u poreznoj oazi Isle of Man, no danas Infobip, krovna tvrtka, posluje iz Londona. Sjedište tvrtke tako je u Londonu, odnosno ondje je krovna tvrtka Infobip Limited, u sklopu koje posluje tvrtka u Hrvatskoj, sa sjedištem u Vodnjanu. No, vratimo se na same početke.
Tijekom brifinga s novinarima Kutić je rekao kako krajem 2003. godine kreće s projektom Infobiiip, odnosno s "web aplikacijom za kreiranje jednosmjerne i dvosmjerne komunikacije". Kaže i da su za tu web aplikaciju našli nekoliko klijenata kao što su klubovi, restorani, kafići i drugi, no plaćanje je bilo "slabo i zakašnjelo".
"Nismo uspijevali rasti s tim modelom. Priča nam se razvodnila, neki ljudi su se zaposlili u drugim firmama", zaključio je Kutić. No u priči o Infobiiipu nisu spomenuti SMS-ovi ni SMS-spam, a još manje političke kampanje.
Konkretno, riječ je o predsjedničkoj kampanji za izbore 2005. godine. Prvi krug izbora održan je 2. siječnja 2005. godine, a u drugi krug ušli su Stjepan Mesić kao nezavisni kandidat te Jadranka Kosor kao kandidatkinja HDZ-a. Drugi krug održan je 16. siječnja te godine.
Infobip: Nismo radili samo za HDZ
U jednom od mailova spominje se kako je HDZ samo u prosincu "uzeo i poslao oko 75 tisuća poruka". U prvih deset dana siječnja HDZ je poslao 40 tisuća takvih poruka. Isto tako, čini se da je posao s SMS-ovima prošao dobro jer Kutić u jednom od tih mailova svojim zaposlenicima kaže da je kontaktirao i druge stranke te da misli "da su zagrizle" što se tiče informiranja svojih članova, ali i za lokalne izbore u travnju 2005. godine.
Iz današnjeg Infobipa ne opovrgavaju da su radili za HDZ te dodaju da su radili i za druge političke stranke, kao SDP i IDS, od kojih je, kako kažu, SDP bio najveći korisnik. Isto tako danas tvrde kako se nisu bavili spam-porukama, odnosno sadržajem poruka.
"Infobip je tehnološka platforma koja među ostalim osigurava tehnologiju za slanje sms-ova. Mi, kao i npr. telekomi, smo infrastruktura koju koristi niz organizacija koje koriste sms za komunikaciju. U Hrvatskoj, kao i svugdje u svijetu, usluge naše tehnološke platforme koristi niz privatnih i javnih kompanija, kao i sve velike političke stranke koje žele komunicirati sa svojim korisnicima", stoji u odgovoru.
Infobip: Mi nemamo nikakve veze sa sadržajem
Kako pojašnjavaju, oni kao tehnološka platforma nemaju nikakve veze sa sadržajem, s vremenom slanja, kao ni listom korisnika kojima se šalje jer time upravljaju njihovi klijenti. Ističu u više navrata kako se nikada nisu bavili spam-porukama niti su ih slali, već se bore protiv spama.
"Trenutno 1.2 milijarde korisnika i više od 100 operatora koristi naše anti spam rješenje", stoji u odgovoru. Iz mailova koje posjedujemo te iz odgovora koje smo dobili iz Infobipa razvidno je kako su znali, odnosno morali su znati da njihovi klijenti koriste SMS-spam te da su to koristili za razvoj tvrtke.
Znali su da njihovi klijenti koriste spam i to su nudili drugima
Valja naglasiti kako tijekom istraživanja nismo za sada našli dokaz koji bi upućivao na to - niti su nam to rekli iz Infobipa - da su svoje klijente upozoravali da SMS-spam nije dozvoljen te da su zbog toga raskidali suradnju. Štoviše, Kutić je nakon HDZ-a nudio svoje usluge i drugim strankama za lokalne izbore.
Na kraju, spomenimo još kako na upit o bivšoj tvrtki Infobiiip, iz Infobipa kažu da nisu imali nikakav dug prema radnicima koji su radili u toj tvrtki. "Kao što je poznato, prije formiranja Infobipa u razdoblju od 2001. do 2006. imali smo nekoliko projekata namijenjenih samo hrvatskom tržištu, koji nisu uspjeli, što je normalan razvojni put svakog tko se upusti u startup svijet", naglašavaju iz Infobipa u odgovoru.
*********
Istraživačko novinarstvo je najskuplje i financijski potpuno neisplativo novinarstvo. Ako vam je stalo do borbe za transparentnost, podržite Index Istrage donacijom. Sav novac prikupljen kroz Index Istrage bit će utrošen jedino i isključivo na najbolje istraživačke novinare i 100% neovisno i odvažno istraživačko novinarstvo.
Opširnije: https://www.istrage.hr/doniraj
Originalno objavljeno na Index Istrage
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati