Liječnici bijesni na Beroša zbog nove naredbe: "Vili, ovako izgleda naš dan"
NEKI su pacijenti, kako doznajemo, nakon naredbe ministra Vilija Beroša da obiteljski liječnici moraju zvati sve starije od 65 koji se još nisu cijepili, da to učine, samoinicijativno zvali svoje liječnike i poručili im da ih ni slučajno - ne zovu.
Ministar Beroš u petak je donio odluku da su obiteljski liječnici obvezni u roku od 15 dana pozvati sve pacijente u dobi iznad 65 godina koji nisu cijepljeni da se dođu cijepiti. Ako to ne uspiju telefonski, imat će rok od 30 dana da s patronažnom sestrom obiđu pacijente u njihovim domovima i, ako pacijenti na to pristanu, cijepe ih.
Kako je danas prvi radni dan otkako je odluka stupila na snagu, razgovarali smo s nekoliko obiteljskih liječnika koji su poručili ministru Berošu da očito nije upoznat s načinom rada u ambulanti obiteljske medicine te upozoravaju ministra da ovakav zahtjev nije realan i da je gubitak vremena koje ionako - nemaju.
Svi pacijenti koji su se htjeli cijepiti to su, navode nam liječnici, i učinili, a oni koji to odbijaju, ustrajni su u tome.
Dr. Crnalić: Kolega Beroš ne poznaje načine rada u obiteljskoj medicini
Liječnik obiteljske medicine dr. Oskar Crnalić komentirao je ministrovu odluku riječima da "kolega Beroš ne poznaje načine rada u obiteljskoj medicini", ističući kako osim cijepljenja protiv covida, imaju i cijepljenje protiv gripe i pneumokoka.
"Otkako je počelo cijepljenje protiv covida, u svojoj sam ambulanti cijepio preko 75 posto starijih od 45 i preko 85 posto starijih od 75 godina. Dosad smo već uspjeli svakog kontaktirati. Prema ovim podacima vidljivo je da nemam puno problema s covidom, ali ponovno zvati one koji se nisu htjeli cijepiti je besmisleno. Nemamo vremena, no prilagodit ćemo se", rekao je za Index dr. Crnalić.
Naglasio je kako isto tako treba znati da zbog covida nisu stale ostale bolesti, pa imaju posla s pacijentima i oko niza drugih bolesti.
"Kolega (op.a. Beroš) ako ne razumije može doći u ambulantu i vidjeti kako radimo, uz to mentoriramo i pripravnike, u ambulanti imamo kaos i onda bismo još trebali nagovarati na cijepljenje, a istovremeno pacijentima oduzimati vozačke. Puno je problema, ne rješava ih se kako treba, radi se o nepoznavanju obima rada u obiteljskoj medicini. Pokušavamo u ovom rudniku da nam pacijenti imaju maksimalnu skrb radeći prekovremeno", kazao je dr. Crnalić.
Naglasio je kako je on izraziti pobornik cijepljenja te mu je želja da se svi cijepe, ali objasnio je i kako je teško da se onog koji je već odbio cijepljenje, nagovori da sad to učini.
"Cijepljenje jako puno znači, no teško je nekoga nagovoriti ako ne želi. To se može jedino da se donese odluka da je cijepljenje obvezno. Jedino se tako može sve procijepiti", naglasio je dr. Crnalić.
Dr. Balint: Pacijenti su me sami nazvali i rekli da se neće cijepiti
Razgovarali smo i s dr. Ines Balint, koja nam je rekla da je u roku samo par sati primila nekoliko poziva svojih pacijenata koji su stariji od 70 i nisu cijepljeni.
"Oni su me sami nazvali i eksplicitno rekli da ih ne zovemo i ne kontaktiramo jer se ne žele cijepiti. Tako su nam uštedjeli vrijeme zvanja, onaj koji se ne želi cijepiti, jednostavno ne želi. Svi su imali dovoljno informacija u ovih proteklih 10 mjeseci informirati se o cijepljenju. Mi i dalje cijepimo u kućnim posjetama", kazala nam je dr. Balint.
Detaljno nam je opisala svoj današnji radni dan u ambulanti, navodeći kako je više manje svaki dan takav.
"Dolaskom na posao dočekalo me 15 e-mailova koje su pacijenti poslali tijekom nedjelje i na dan Svih Svetih, na sve e-mailove trebam i odgovoriti. Tema e-mailova su obavijesti da im je potrebno napisati uputnice ili prepisati lijek jer su prošli tjedan bili na specijalističkom pregledu. Dio pacijenata mi javlja da imaju simptome slične covidu i pitaju koje je postupanje dalje. Uz to, sve pristigle nalaze moram skenirati u zdravstveni karton jer nisu došli elektronskim putem iako ih se trebalo poslati na taj način", istaknula je dr. Balint.
"Moju medicinsku sestru jutros je dočekalo 47 poziva na telefonskoj sekretarici"
Potom dodaje kako svim pacijentima koji su joj slali upit vezan uz simptome covida, trebaju otvoriti zdravstveni kartoni, napisati im uputnicu za testiranje, otvoriti im bolovanje te ih potom telefonski kontaktirati i pitati ih kako su.
"Moju medicinsku sestru prije dolaska na posao dočekalo je 47 poziva na telefonskoj sekretarici koja je otvorena 24 sata dnevno za pozive i služi oboljelima od kroničnih bolesti da naruče svoju terapiju. Ona prvo mora preslušati sve te poruke i pacijentima upisati naručenu terapiju, neka to traje samo minutu i pol to je već više o sat i pol vremena samo za te pozive. Neovisno o tome svi termini narudžbe su popunjeni od 13 do 19 sati. Ne moram ni reći koliko će biti poziva pacijenata koji nisu naručeni. Sestra mora odgovoriti na pozive, trijažirati ih i odlučiti koga i kad primiti na preglede, očekujući da možda neki pacijenti neće iskoristiti svojih 10 ili 15 minuta pa da mogu još nekoga naručiti u isto vrijeme", opisala je dr. Balint.
Potom, kaže, uz sve to skupa treba čekirati kartoteku i tražiti necijepljenje koji su već više puta dobili poziv na cijepljenje, ali su se odbijali cijepiti.
"Odvjetnik jedne obitelji čiji su roditelji korisnici doma poslao mi je obavijest"
Objašnjava kako oni svakodnevno svoje pacijente koji im dolaze pitaju jesu li cijepljeni i ako nisu pokušavaju ih motivirati. Većina i dalje ostaje pri svome i ne želi se cijepiti iz njima nepoznatih razloga.
"Kako cijepljenje nije još obavezno ne možemo pacijenta prisiljavati na cijepljenje jer je protivno Zakonu o liječništvu. Samo možemo iskoristiti autoritet i objasniti mu dobrobiti cijepljenja, a na pacijentu je da prihvati savjet. Ja sam kao obiteljski liječnik zabrinuta da u domovima za starije postoje korisnici koji su stariji, imaju brojne bolesti, a nisu se cijepili. Od odvjetnika jedne obitelji čiji su roditelji korisnici doma, primila sam obavijest da niti ne pokušam preporučiti cijepljenje za njihove roditelje. Što bih ja sad trebala?" pita se dr. Balint.
Posebno naglašava kako je kampanja Cijepi se neuspješna i da Stožer ima ulogu balansirati između ekonomije i zdravstva te donijeti adekvatne mjere kojima bi smanjio pritisak na bolnički sustav.
"Nemojte nas za pola godine opet pitati zašto imamo porast kasno otkrivenih karcinoma"
"80 posto oboljelih od covida se liječi u kućnim uvjetima, svaki ili svaki drugi dan smo u kontaktu s tim obiteljima kojima u slučaju potrebe organiziramo vađenje krvi, RTG pluća i srca kako bi se procijenilo njihovo zdravstveno stanje u slučaju blažih komplikacija, a sve to radimo zbog manjeg opterećenja bolničkog sustava kako ne bismo slali pacijenta na pregled u bolnicu", istaknula je dr. Balint.
Upozorila je zdravstvenu administraciju i na još jednu činjenicu, a to je da će ovakva ministrova odluka po kojoj će biti zauzeti telefoniranjem pacijentima, dovesti do smanjenja usluga i pregleda za sve pacijente koji trebaju zdravstvenu zaštitu koja nije vezana za covid.
"Imamo samo jednu telefonsku liniju i još ćemo manje biti dostupni na telefon, a da ne kažem da će nam još više promaknuti potreba za preglede oboljelima od kroničnih bolesti, koji već sad rjeđe obavljaju preglede. To kažem da se ne bi dogodilo da nas za pola godine netko opet proziva jer nam kontrola oboljelih od kroničnih bolesti nije adekvatna i da nas opet netko ne pita zašto imamo porast komplikacija kroničnih bolesti i porast kasno otkrivenih karcinoma. Zato što ste nas pretvorili u call centre i administratore", poručuje dr. Balint na kraju razgovora.
Dr. Amerl-Šakić: Od 7 ujutro do 12.30 sam već odradila 135 kontakata sa svojim pacijentima
Još jedna obiteljska liječnica dr. Vjekoslava Amerl-Šakić za Index je opisala svoj radni dan koji je između ostalog, ispunjen i psovkama koje primaju od pacijenata koje zovu na cijepljenje.
"Danas sam došla na posao i od 7 ujutro do 12.30 sam već odradila 135 kontakata sa svojim pacijentima. S tim da smo na dvije trećine posla, još ne znam koliko e-mailova i posla imam danas. Mi ne stignemo poslušati ni sve ostavljene poruke na sekretarici, a kamoli da zovemo i nazivamo naše pacijente koji su nam već odbili pozive da se dođu cijepiti", istaknula je dr. Amerl-Šakić za Index.
Navodi kako je ona procijepila pet šestina pacijenata starijih od 65 godina te da joj je ostalo još 40 koji nisu cijepljeni, a te su dobne skupine.
"Zovem ih da se cijepe pa zauzvrat dobivam pas mater"
"S tim da ih je od tog broja, njih 30 preboljelo covid. Imam samo 10 koji se tvrdoglavo neće cijepiti, niti su preboljeli. Oni mi kažu da ne izlaze iz kuće i neće se cijepiti. Nemam ih namjeru opet gnjaviti svojim zvanjima", kaže nam dr. Amerl-Šakić.
Smatra da bi odgovorni trebali davati decidiranije poruke ljudima putem medija te da bi ljudi drugačije reagirali.
"Ovako sami sebi svako malo skoče u usta, a glavno je da se na nas, liječnike obiteljske, navali. Mi nemamo vremena za zivkanja, nemamo administratora, nemamo dodatnu telefonsku liniju, jer je ova naša linija stalno zauzeta. E-mailove dobivamo čak i od starijih pacijenata, a da ne kažem da cijelo vrijeme otkako je krenulo cijepljenje nazivam i starije i mlađe, zovem ih da se cijepe pa zauzvrat dobivam 'pas mater', 'to nije sigurno cjepivo', uglavnom psuju me i napadaju. I sad da ih opet zovem, pa zašto?" pita se na kraju razgovora dr. Amerl-Šakić.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati