Kako Google i Facebook nenamjerno pomažu ruskoj propagandi
NOVINARI neovisnih medija Bjelorusije koji su redom morali napustiti svoju domovinu zbog progona požalili su se Europskoj komisiji zbog logike internetskih tražilica kao što su Google i Meta (Facebook), prenosi DW. Problem je ozbiljan, internetske tražilice u pravilu ističu "ono što ide", a s obzirom na to da "znaju" i lokaciju onoga tko traži, prvo će mu ponuditi nešto iz njegove zemlje.
No to je u ovom slučaju politička stvar, mnogi oporbeni mediji više uopće ne mogu biti u Bjelorusiji ili Rusiji, a režimu skloni mediji ili jasne propagandne mašinerije gdje se šire neistine imaju i (državnih) sredstava i načina za krivotvorenje broja korisnika.
U konačnici, takve tražilice "postaju sredstvo pritiska totalitarnih i autoritativnih režima protiv civilnog društva", piše u žalbi EK. "Sve je jasnije koliku moć zapravo imaju tehnološke kompanije. U nekim stvarima su možda i moćnije od političkih čelnika", smatra bjeloruska oporbena aktivistica Svetlana Tihanovskaja. "Važno je da i takve kompanije stoje na strani dobrih i da se založe za promicanje demokratskih vrijednosti", rekla je.
Cenzurirane "mrtve" stranice
To je problem i za ruske medije koji ne pišu ono što želi Kremlj: "Nama je jasno zašto algoritmi najveće tražilice na svijetu kao što je Google nužno pridonose ruskoj državnoj propagandi. To se vidi i u rezultatima pretraga koje su stvorene za određene korisnike tako da dominiraju vijesti državnih medija i medija naklonjenih vlastima", kaže Sarkis Darbinjan iz organizacije Roskomsvoboda i stručnjak za digitalnu tehnologiju.
A tražilice osobito mrze "mrtve" stranice, što je, naravno, dobro u normalnim okolnostima da se uopće ne obaziru na stranice koje ne odgovaraju na poziv ili su "skinute" zbog zabranjenih sadržaja, ali ta sudbina onda čeka i stranice koje država cenzurira, na njih se tražilica više neće ni obazirati.
"Kad je razvijen taj algoritam, ideja je isprva bila dobra: stranice s ilegalnim sadržajima se ne trebaju pojaviti u rezultatima pretrage", kaže Darbinjan. Ali u ovom slučaju to je problem posve druge vrste.
Lev Geršenzon bio je na čelu internetske službe Yandex, najveće i najomiljenije tražilice u Rusiji, i osnivač je automatskog portala vijesti The True Story.
On ukazuje na još jedan problem: "Algoritmi Googlea ne uzimaju u obzir kolike goleme resurse koriste autoritativni režimi kako bi promovirali stranice koje im koriste i koje umjetno čine popularnijima nego što jesu." Previše se pažnje tu polaže na navodni broj "klikova", što uvelike koriste propagandne stranice s lažima i teorijama zavjere.
Nema želje u toj dilemi
Što uopće učiniti? Bez obzira na apele i upozorenja demokratskim institucijama, nije se daleko odmaklo. Prema Geršenzonu, "dosad nije bilo javne rasprave s takvim big-tech tvrtkama". Sarkis Darbinjan tvrdi i da Google "nije osobito zainteresiran da mijenja svoj algoritam zbog organizacija za ljudska prava", dok je Meta nešto otvorenija za taj problem.
Matthias Kettemann, profesor međunarodnog prava s Instituta Max Planck na odjelu koji se bavi upravo pravima na internetu, ukazuje na još jedan razlog zbog kojeg takve tražilice u državama kao što su Rusija, Bjelorusija ili Kina ne žure mijenjati način pretrage. Naime, one "sjede između čekića i nakovnja": ako i počnu tražiti i isticati takve režimu nepoželjne sadržaje, onda će i oni i njihovi suradnici u tim državama lako postati nepoželjni i zabranjeni.
"A to, pak, ima i drugih ozbiljnih posljedica: s jedne strane zbog prihoda koji se tamo može zaraditi, ali i za komunikacijski okoliš", tvrdi Kettemann.
Sarkis Darbinjan ima dojam da je Google već napustio nadu da će u Rusiji napuniti džepove: "Zbog problema s međunarodnim karticama kao što su Visa ili Mastercard, u Rusiji ionako više ne funkcioniraju proizvodi koji se moraju plaćati.
Google nije čak ni pokušao nekako obnoviti način plaćanja za svoje korisnike i vrednovanje stranica u toj zemlji kako bi podržao neovisne medije i blogere", žali se ruski aktivist.
Što EU uopće može?
No i on ističe da je za takve tražilice vrlo teško i vrlo skupo promijeniti svoje algoritme traženja sadržaja, a ni zapadni političari se osobito ne trude da se nešto promijeni. Službenici EU nemaju namjeru nešto poduzeti protiv tražilica zbog takve, makar i nehotične propagande diktatora. Profesor prava Kettemann sažima problem: "EK ni formalno nema velikih mogućnosti da utječe na jednu američku tvrtku zbog zbivanja u nekoj državi izvan EU."
Ona može donekle davati smjernice za njihovo ponašanje u Uniji i tako tek dati naputak kako da se te platforme ponašaju i izvan Unije.
Lev Geršenzon ne misli da politika i političari mogu nešto bitno učiniti jer ne razumiju osobitosti rada jednog koncerna kao što je Google. Najbolje bi bilo da takvi koncerni sami uoče taj problem i aktivno prihvate svoju odgovornost. "Ali tako nešto još nije na vidiku pa će se i borba protiv Fakes i propagande voditi samo usmenim putem", zaključio je.
Tražilice imaju jednostavnu logiku - daj onima koje se čita, čak i ako su brojke falsificirane, i uzmi od onih koji su zabranjeni, kao što su neovisni mediji u Rusiji i Bjelorusiji. Ima li lijeka?
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati