Izraelski softver, korejski auti... Za ovo je EU Rimcu dala 180 milijuna eura
PROJECT 3 Mobility, tvrtka Mate Rimca zadužena za robotaksije, objavila je jučer posebno priopćenje u kojem stoji da su s izraelskom tvrtkom Mobileye dogovorili da će Rimčevi robotaksiji koristiti "naprednu Mobileye tehnologiju za autonomna vozila - Mobileye Drive".
>> Rimac uzima gotov izraelski sustav za robotaksije
"Lansiranje usluge planirano je 2026. godine u Zagrebu, a prve faze testiranja Mobileyeve tehnologije na ulicama hrvatskog glavnog grada počinju ove godine", stoji u tom priopćenju. To je izazvalo lavinu komentara kako je riječ o prevari jer Rimac tim poslom kupuje gotovo rješenje za autonomnu vožnju od drugoga, no takva upozorenja ili kritike ne stoje iz dva razloga.
>> Registar afera: Afera Robotaxi
"Mobileye ne može isporučiti sustav najvišeg nivoa autonomije"
Prvi je da izraelska tvrtka Mobileye za sada ne proizvodi ono što Rimcu treba da bi opravdao isplaćeni EU novac, kako kažu naši sugovornici, informatički stručnjaci Lucijan Carić i Marko Rakar, a to je vozilo koje ne zahtijeva prisutnost vozača.
Naime, po projektu koji je prihvatila HDZ-ova vlada, a EU isplatila novac, tvrtka Project 3 Mobility dužna je isporučiti vozila pete razine, odnosno vozila kojim potpuno upravlja umjetna inteligencija, dok vozač apsolutno ništa ne radi.
Izraelska tvrtka, koja je potpisala ugovor s Rimčevom tvrtkom, radi na razvoju vozila četvrte razine gdje je autonomna vožnja podržana samo u posebnim okolnostima, a izvan tih područja vozilo mora samo prekinuti autonomnu vožnju i prebaciti je vozaču.
"Mobileye, ali niti jedna druga tvrtka ne može P3M isporučiti obećani sustav najvišeg nivoa autonomije, nivoa pet. Ne samo da ga ne može isporučiti danas, već ga neće moći isporučiti ni 2026. godine. U tom smislu unaprijed je jasno kako P3M ne može isporučiti ni testirati vozilo obećanog nivoa autonomije, niti za njega dobiti potrebna regulatorna odobrenja", uvjeren je Carić u razgovoru za Index.
Na temelju čega se ovakav projekt proglasio primjerenim za javno financiranje?
Drugi je razlog što u vladinom planu, na temelju kojeg je Rimac kao jedina privatna tvrtka dobio bespovratno preko 180 milijuna eura i to bez raspisanog natječaja, doslovno piše da Rimac ne razvija tehnologiju kojom će se vozilo kretati bez vozača nego samo razvija automobil koji će implementirati tehnologiju koju će netko drugi izmisliti.
"Razvoj autonomnog sustava vožnje, odnosno umjetne inteligencije, nije predmet ovog projekta, već razvijamo potpuno autonomno vozilo koje koristi već postojeću umjetnu inteligenciju", citat je iz službenog vladinog dokumenta. Kako se rješenja, ali i hardware te software trenutno nabavljaju izvan EU, informatički stručnjak Marko Rakar se u razgovoru za Index otvoreno pita čija je to bila ideja.
"Sasvim je legitimno postaviti pitanje koji je točno javni interes ovakvih investicija ili još bolje tko je i na temelju čega ovakav projekt proglasio primjerenim za javno financiranje?", ističe Rakar. No, krenimo redom.
Nije bilo natječaja, a Rimčeva tvrtka bila je jedina privatna koja je ušla u nacionalni plan
U ožujku 2021. godine vlada Andreja Plenkovića predstavila je nacrt projekta Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) koji je zamišljen da se provodi u razdoblju od 2021. do 2026. godine. Rimčeva sestrinska tvrtka Project 3 Mobility jedina je privatna tvrtka u Hrvatskoj koja je izravni korisnik NPOO-a.
Bitno je naglasiti da vlada u slučaju NPOO-a nije provodila natječaj niti je bilo poziva poduzetnicima da se prijave na projekte kako bi konkurirali za bespovratne iznose od ukupno 6.3 milijarde eura. Predstavnicima vlade iz Rimčeve tvrtke su rekli kako mogu stvoriti funkcionalno autonomno vozilo i cjelokupnu infrastrukturu za njegovo korištenje u svega par godina. Obećali su autonomno vozilo pete razine - vozilo kojim potpuno upravlja umjetna inteligencija dok vozač apsolutno ništa ne radi.
Prikazali auto na daljinski
Kao "dokaz" da to mogu napraviti, prezentiran je inicijalni prototip odnosno vozilo na električni pogon koje nije imalo volan ni papučice gasa. Vozilo nije bilo autonomno već se kretalo uz navođenje daljinskog upravljača.
"Za sam autonomni sustav vožnje, odnosno umjetnu inteligenciju koja upravlja vozilima putem senzora i kamera, odabrali smo tvrtku koja je među 3 vodeće u svijetu u tom području te na taj osigurali maksimalnu sigurnost u prometu u trenutku izlaska flote vozila na ulice", stajalo je u programu koji je prihvatila vlada Andreja Plenkovića, a platila Europska unija. Naime, tvrtka P3 Mobility uvjerila je vladu kako samostalan razvoj sličnog sustava nije potreban budući da bi "iziskivao dugogodišnji razvojni proces i višestruke razvojne troškove od cijene ovog projekta, a na tržištu već postoji razvijeno nekoliko kvalitetnih rješenja".
Mobileye Drive sustav za autonomnu vožnju
Kada je jučer objavljeno priopćenje Rimčeve tvrtke da će tehnologija tvrtke Mobileye biti u potpunosti integrirana u vozilo koje će koristiti Mobileye Drive sustav za autonomnu vožnju, mnogi su shvatili kako je Rimac nadomak cilja opravdanja EU sredstava.
"Više od 170 milijuna vozila diljem svijeta danas ima integriranu Mobileye tehnologiju. Velike prednosti Mobileye Drive sustava su što se može implementirati na mnogim geografskim lokacijama, na različitim vrstama prometnica, što može voziti u različitim vremenskim uvjetima i prilagoditi se lokalnim stilovima vožnje", stajalo je u tom priopćenju tvrtke P3 Mobilitaly.
Da smo sada blizu da u Zagrebu voze potpuno autonomna vozila, odnosno robotaksiji, ne slažu se naši sugovornici.
Carić: To može eventualno biti sustav na razini nivoa četiri
"Mobileye eventualno može isporučiti neki sustav koji će nazivno biti ekvivalentan autonomiji nivoa četiri. Kažem nazivno, zato što proizvođači sličnih sustava često tako deklariraju svoje proizvode, ali najčešće za to nemaju regulatornu potvrdu niti odobrenje za iole masovnije korištenje", ističe Carić u razgovoru za Index, uvjeren da tvrtka P3M ne može isporučiti ni testirati vozilo obećanog nivoa autonomije, niti za njega dobiti potrebna regulatorna odobrenja.
"Većina nazivno visoko autonomnih sustava zapravo su razne vrste eksperimentalnih rješenja, često u pravnom vakuumu, na granici ili čak izvan granica legislative. Notoran je Teslin Full Self Drive, prema PR pričama proizvođača pravo čudo, a u naravi službeno deklariran kao sustav drugog nivoa autonomije", navodi Carić dodajući kako je jasan razlog jer se na taj način odgovornost prebacuje na vozača, dok tvrtka pilatovski pere ruke od posljedica takvog notornog eksperimentiranja na grbači javnosti.
Podatak o tome da je Mobileye isporučio 170 milijuna sustava autonomije Carić smatra "ekspandiranim izričajem".
Rakar: Sljedećih nekoliko mjeseci nećemo vidjeti nikakav robotaksi, pa ni u pokušaju
"Naime, sama tvrtka navodi isporuku 125 milijuna sustava. Pored toga, siguran sam kako niti jedan isporučeni sustav nije onaj petog nivoa autonomije. Sustavi ekvivalentni četvrtom i trećem nivou autonomije možda su nešto brojniji, dok se većina isporuka vjerojatno odnosi na sustave naprednog drugog nivoa autonomije te na stare isporuke sustava drugog i prvog nivoa autonomije", ističe Carić dodajući da je naišao na podatak da na svijetu postoji oko 1.5 milijarde vozila, što bi onda značilo kako Mobileye pokriva više od deset posto tog tržišta.
Rakar ističe da za sada ni jedno vozilo trenutno na tržištu ne nudi takvu autonomiju koja je navedena u vladinom dokumentu, odnosno vozilo pete razine koje nema vozača.
"Gotovo da postoji konsenzus automobilske industrije da vozila pete razine nećemo vidjeti u ovome desetljeću, ako će ih ikada uopće biti. Mobileye, dakle, ne može isporučiti takav sustav u očekivanom roku i štogod budemo vidjeli u sljedećih nekoliko mjeseci, to neće biti nikakav robotaksi, pa ni u pokušaju", ističe Rakar.
EU novcem financiraju se izraelske, korejske ili britanske kompanije
Kako dodaje Rakar, ako bismo kojim slučajem odlučili vjerovati podacima, onda bi se buduće autonomno vozilo trebalo bazirati na Mobileye sustavu pete razine koji se proizvodi u Izraelu, koji će biti ugrađen na južnokorejska KIA ili Hyundai vozila, a navodni razvojni centar je smješten u Velikoj Britaniji.
"Sve to Europska unija, a posljedično i domaći porezni obveznici, financiraju s više od 150 milijuna eura", ističe Rakar koji se pita gdje je bio javni interes kada se za ovaj Rimčev projekt dodjeljivao javni novac.
"Nije sporno da je potrebno, i dapače nužno, poticati razvoj visoke tehnologije, no ne vidim razlog da bi se javnim novcem koji je alociran za Hrvatsku financirale izraelske, korejske ili britanske kompanije, čak i ignorirajući izvjesnost da takav projekt jednostavno nije realan", ističe Rakar.
"Novac ionako ide u Britaniju"
S tim se slaže Carić koji, kako kaže, nalazi ironičnim što se novcem europskih poreznih obveznika financira kupovina i razvoj tehnologija u zemljama koje nisu članice EU.
"Nije to iznenađenje jer EU zapravo nema previše proizvođača koji bi bili u stanju ponuditi rješenje visokog stupanja autonomije. Napomenuo bih i kako P3M znatna sredstva isplaćuje svojoj sestrinskoj tvrtki u Ujedinjenom Kraljevstvu te tvrtki Rimac Technology, dok su svojevremeno isticali vlastite stručne i kadrovske kapacitete", zaključuje Carić.
>> Sve korupcijske afere pratite na adresi: www.index.hr/afere. Da niti jedna afera više nikad ne padne u zaborav.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati