Istraga kaže da nije kriva samo Jadrolinija, nego i HRB. Što je to uopće?
NACRT završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi za nesreću na brodu Lastovo, u kojoj je poginulo troje pomoraca, potpisan je od člana Upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova (HRB), koji u tom dokumentu predlaže da se upravo HRB-u zbog niza nepravilnosti oduzmu ovlasti. Naime, nacrt, koji je prvi objavio Index, naglašava kako su jednaki krivci za nesreću broda Lastovo uprava Jadrolinije te HRB.
>> Imamo dokument iz istrage. "Šef Jadrolinije je odgovoran za nesreću broda Lastovo"
Zaključeno je kako je HRB, inače javna ustanova osnovana temeljem posebnog Zakona o Hrvatskom registru brodova, kriv jer ne obavlja pregled broda i prosudbe ISM sustava prema svim pravilima.
Štoviše, u nacrtu izvješća o nesreći, dokumenta koji za sada nitko nije opovrgnuo, a ni potvrdio, osim što se naglašava da on nije konačan, zaključuje se kako je "potrebno razmotriti dodatne aktivnosti u nadzoru HRB-a, koje mogu uključivati i potpuno ili djelomično oduzimanje ovlasti za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata RH".
Traži se oduzimanje ovlasti HRB-u
Nacrt ovog dokumenta tako predlaže da se zbog ove nesreće HRB-u oduzmu ovlasti koje imaju na temelju zakona. Iz Jadrolinije su danas reagirali kako taj nacrt izvješća, osim što tereti njihova šefa, predstavlja i udar na HRB koji bi na međunarodnom brodarskom tržištu mogao ugroziti i otežati poslovanje svih hrvatskih brodara kojima je ISM dokumentaciju izdao HRB.
Kako smo napisali u uvodu, prema nacrtu izvješća koje je izašlo u medijima, izvještaj je napravio Zlatko Košta koji je potpisan u tom dokumentu kao "načelnik sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde".
U komisiji su bili još dva člana i to Vladimir Malnar, voditelj Službe sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Rijeka, te Emil Marinov, viši kontrolor Službe kontrole ispravnosti stranih brodova Lučke kapetanije Rijeka.
Dokument je izašao prije tri dana, no nitko od njih do sada nije opovrgnuo autontičnost dokumenta niti svoje potpise. Ako se Nacrt izvješća pokaže autentičnim, to će biti problem za sustav Hrvatskog registra brodova jer je Košta ujedno i član Upravnog vijeća HRB-a. Ako Košta zaista stoji iza dokumenta, on bi trebao biti izvrsno upoznat kako zapravo posluje ova javna ustanova.
Mandat Upravnom vijeću HRB-a ističe sljedeći mjesec
Košta je krajem studenog 2020. godine imenovan kao član Upravnog vijeća HRB-a od strane vlade. Uz njega su imenovani Siniša Orlić, koji je predsjednik Upravnog vijeća, te Miroslav Grgić i Helena Rukelj. Tu odluku o imenovanjima potpisuje Andrej Plenković. Četverogodišnji mandat im ističe upravo sljedećeg mjeseca. No, vratimo se HRB-u, do sada nepoznatoj instituciji široj hrvatskoj javnosti.
HRB je definiran kao javna ustanova, koja bi trebala biti neovisna. Riječ je o međunarodno priznatom klasifikacijskom društvu koje obavlja pregled i nadzor brodova te obavlja i klasifikaciju brodova. Djelovanje i ustroj definirano je posebnim Zakonom o Hrvatskom registru brodova koji se posljednji puta mijenjano prije četiri godine.
Glavna tijela HRB-a su Upravno vijeće, koje ima osam članova i predsjednika, te ravnatelj HRB-a. Četiri člana Upravnog vijeća bira vlada, tri biraju izravni korisnici uz suglasnost vlade te dva člana su predstavnici zaposlenika HRB-a.
Prihod HRB-a je 7.1 milijun eura, oko 4.7 milijuna eura izdvaja se za plaće
Ovo Vijeće bira ravnatelja na temelju raspisanog natječaja, a aktualni ravnatelj ove ustanove je Damir Roje koji je u HRB-u zaposlen još od 1993. godine. Proračun HRB-a za 2024. godinu iznosi gotovo 7.5 milijuna eura, od čega se najveći dio prihoda, i to 7.1 milijuna eura, odnosi na prihode od pružanja usluga.
Naime, HRB ubire prihode od upisa u registar pomorskih brodova, pregleda brodova, industrijskog nadzora za izdavanje ISO certifikacije i drugo. Iz HRB-a nam nisu odgovorili koliko imaju zaposlenih, no trebalo bi ih, prema dostupnim izvješćima, biti oko 90.
Za plaće se iz proračuna HRB-a izdvaja oko 4.7 milijuna eura godišnje, no tu treba dodati naknade troškova radnicima od 600 tisuća eura te naknade za sudjelovanja u predstavničkim tijelima i povjerenstvima u iznosu od 39 tisuća eura. Valja naglasiti da je u HRB-u za ovu godinu previđeno i znatno povećanje plaće.
U ovoj godini povećane plaće zaposlenicima HRB-a
"U 2024.g. planirano je povećanje rashoda za plaće za 7 posto zbog planiranog zapošljavanja novih radnika i planiranog povećanja vrijednosti boda za obračun plaće", stoji u financijskom planu HRB-a za ovu godinu. Oni su također najavili i da će za 7 posto podići naknade troškova radnicima i to zbog "viših troškova službenih putovanja".
Na službenim stranicama HRB-a ne mogu se naći osnovni podaci o članovima Upravnog vijeća, niti su nam danas dostavili imena, iako smo to zatražili od ove javne ustanove. Zatražili smo i kratke biografije tih ljudi koje također nismo dobili.
No, imamo imena onih koji su izabrani u Upravno vijeće od strane vlade, a kako smo objasnili u uvodu, jedno od tih imena je ono koje se spominje kao glavni autor Nacrta izvještaja o nesreći broda Lastovo, Zlatko Košta.
U tom izvješću izravno se navodi odgovornost HRB-a koje "ne obavlja pregled broda sukladno zahtjevima Pravila za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova iz domene Međunarodnog udruženja klasifikacijskih društava, a koja propisuje zahtjeve za pramčana vrata i rampe za ukrcaj i istovar vozila na RO-RO brodovima".
Ukidanje ovlasti i prekršajne prijave za HRB
Isto tako, izdane Svjedodžbe o sigurnosti putničkog broda i sposobnosti broda za plovidbu, izdane od HRB-a, u tom dokumentu Nacrta izvješća o nesreći na brodu Lastovo proglašene su nevaljanima.
"Pomorski zakonik ne predviđa prekršajne odredbe za neobavljanje poslova te je potrebno razmotriti dodatne aktivnosti u nadzoru HRB-a, koje mogu uključivati i potpuno ili djelomično oduzimanje ovlasti za statutarnu certifikaciju pomorskih objekata RH", stoji u nacrtu izvješća, odnosno predlaže se oduzimanje ovlasti HRB-u.
I za HRB, kao i za Jadroliniju, u slučaju da državno odvjetništvo ne donese odluku o provedbi kaznenog postupka, predlaže se pokretanje prekršajnog postupka. U slučaju HRB-a to bi značilo pokretanje postupka protiv ravnatelja Roje.
Evo što kaže ministar Butković
O samom nacrtu izvješća o nesreći broda Lastovo oglasio se i resorni ministar Oleg Butković, koji je rekao kako istraga o nesreći na trajektu Lastovo u kojoj su život izgubila tri mornara još traje. Također je rekao kako će eventualne mjere poduzeti po njezinom završetku.
"Tko god je pustio nacrt izvješća, nije time pomogao otkrivanju istine. Nemam uvid u nacrte niti u rad Povjerenstva koje vodi istragu. Kada dobijemo konačno izvješće, poduzet ćemo odgovarajuće korake", naglasio je Butković.
Jadrolinija se danas oglasila priopćenjem na tekst pod nazivom "Nacrt završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi u predmetu pomorske nesreće broda Lastovo". Oni naglašavaju da se u tom Nacrtu ne daje obrazloženje zašto je u upravnoj istrazi, i to kao voditelj, sudjelovao djelatnik Ministarstva, a ne djelatnik Lučke uprave, iako je to protivno odredbama Pravilnika o upravnoj istrazi. Taj član na kojeg misli Jadrolinija trebao bi biti Košta.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati