Godišnjica je tragedije trajekta. "Zašto Jadrolinija uporno želi prodati brod?"

DANAS u 15 sati navršit će se prva godina od jedne od najtežih nesreća u hrvatskom pomorstvu - na vezu u Malom Lošinju na trojicu članova posade pala je ukrcajna rampa s trajekta Lastovo.
Tko je stradao, a tko je odgovoran?
Poginuli su 58-godišnji Boško Kostović, vođa stroja iz Vinišća, 38-godišnji kormilar Marko Topić iz Solina i 54-godišnji kormilar Denis Šarić iz Zadra. Njihove će se obitelji, prijatelji i kolege pomorci danas okupiti kako bi ih se prisjetili.
Godinu dana kasnije, istraga još traje i nema odgovora na pitanje što je dovelo do pada rampe stare 55 godina. Nesreća je danima punila naslovnice, a na odgovornost su prozivani tadašnji ministar mora Oleg Butković, predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta i cijela Uprava.
Tek 14. veljače, na dan kada su Sopta i dva člana Uprave smijenjeni, Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci pokrenulo je istragu protiv trojice članova posade: zapovjednika Lastova Gorana Đolonge (36), prvog časnika palube Davora Zagorca (31) i vođe palube Predraga Vulića (49). Tereti ih se za kazneno djelo protiv opće sigurnosti.
Prema tužiteljstvu, njih trojica su na "Lastovu", tada privezanom u Malom Lošinju, postupali protivno propisima o sigurnosti, pravilima struke i naučenim postupcima upravljanja brodom. Zbog tih propusta, tvrdi tužiteljstvo, rampa je pala na članove posade koji su se nalazili ispod nje.
Rekonstrukcija nesreće na Lošinju
U međuvremenu je provedena i rekonstrukcija koja je za državno odvjetništvo najprije bila nevažan dokaz. No, tijekom višesatne analize utvrđeno je da Đolonga, sa svog zapovjednog mjesta na mostu, nije mogao vidjeti pomorce u blizini rampe.
Da nitko od osumnjičenih, niti ostalih članova posade nije kriv, tvrdi i Sindikat pomoraca Hrvatske čiji je glavni tajnik Neven Melvan za Index to i potvrdio. "Još smo više u to bili uvjereni nakon što smo pročitali mišljenje Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Agencije za istraživanje nesreća.
Mi smo zato kao sindikat podnijeli kaznenu prijavu protiv onih koje smatramo stvarno odgovornima - a to su ljudi iz Jadrolinije zaduženi za upravljanje sigurnošću i kadroviranje", rekao nam je Melvan ukazujući kako nema nikakve dokumentacije o rampi.
Detalji kaznene prijave sindikata
Kaznenom prijavom obuhvaćeni su David Sopta, koji je bio predsjednik Uprave Jadrolinije, Ana Klarić, izvršna direktorica ljudskih resursa, Ognjen Koludrović, rukovoditelj službe za upravljanje pomorskim kadrovima, te Ante Kosović, rukovoditelj službe pomorske sigurnosti.
U prijavi se tvrdi da oni nisu "postupili po propisima i tehničkim pravilima o zaštitnim mjerama čiji je cilj uspostavljanje, održavanje i provođenje sustava upravljanja sigurnošću na način propisan Uredbom o provedbi Međunarodnog Pravilnika upravljanja sigurnošću unutar Zajednice i o stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća, što je dovelo do vrlo ozbiljne pomorske nesreće RO-RO broda Lastovo dana 11. kolovoza 2024. u trajektnom pristaništu Mali Lošinj u kojoj je došlo do naglog i nekontroliranog pada pramčane rampe uslijed čega su smrtno stradala tri člana posade, a jedan je teško ozlijeđen".
Melvan, koji i danas upućuje izraze sućuti obiteljima stradalih, kaže kako DORH na njihovu prijavu još nije odgovorio. "Ova tragedija imala je puno više žrtava jer se mnogi još ne mogu oporaviti od toga što se dogodilo, ali i kaznenog postupka protiv ljudi koji ni za što nisu odgovorni", poručio je Melvan u izjavi za Index.
Zašto se odbijaju zahtjevi obrane?
U međuvremenu je umirovljeni profesor Pravnog fakulteta u Splitu, dr. sc. Dragan Bolanča, po narudžbi Jadrolinije izradio mišljenje prema kojem je posada odgovorna, a Uprava oslobođena odgovornosti. Za taj je posao plaćen 25.000 eura. Zbog okolnosti njegova angažiranja, tužiteljstvo vodi zasebne izvide.
Inače, kapetan Đolonga zapovijedanje Lastovom preuzeo je samo dva mjeseca prije nesreće. U obrani je opisao kako su tog 11. kolovoza isplovili iz Zadra u 9:30 sati. Primijetio je manju količinu vode kod pramčanog vizira i dogovorio s prvim časnikom i vođom palube da će brtvu pregledati i eventualno zamijeniti nakon iskrcaja putnika u Malom Lošinju.
"Ne bi stajali ispod rampe da su znali da može pasti kad se ugasi hidraulika"
Obrana postavlja pitanje zašto se u istrazi više ne spominje kvar na hidrauličnom sustavu, iako su ga istražitelji Ministarstva mora utvrdili dan nakon nesreće te zabranili daljnju plovidbu Lastovu. Braniteljice Marija Kosa i Mirela Alerić Puklin tražile su da se cijeli sustav izuzme radi vještačenja, no sudac istrage to je odbio.
Pomorci ističu kako ni stradali članovi posade ne bi stajali ispod rampe da su znali da ona može pasti kada se hidraulika ugasi. Kapetan kaže da mu prilikom preuzimanja broda nitko nije rekao da se hidraulika ne smije isključiti.
Mogu li važni dokazi nestati?
"Zašto je Lastovo vraćeno Jadroliniji još tijekom izvida? Kompanija ga sada uporno pokušava prodati, a ako taj brod postane trajno nedostupan, pitanje je hoće li se doći do svih potrebnih dokaza", upozorava odvjetnica Alerić Puklin.
Obrana traži i odgovore na pitanja zašto je direktor tvrtke MAG, koja je održavala Lastovo, dva dana nakon nesreće demontirao ventil hidrauličnog sustava te zašto nitko nije reagirao na ranije incidente – rampa je padala 2006. te dvaput 2012. godine – o čemu posada nikada nije bila obaviještena.
Tvrtka MAG godinama je servisirala Lastovo, a rampa mu je bila produžena i time postala teža, što je, smatra obrana, moglo utjecati na hidraulični sustav. Sudac istrage odbio je zahtjev da se sustav u cijelosti izuzme.
Obitelji dobile odštetu, ali...
Odvjetnik dr. Šime Savić potvrdio je Indexu da su zaključene nagodbe s Jadrolinijom za duševne boli članova obitelji stradalih pomoraca. No imovinsku štetu, odnosno izgubljeno uzdržavanje, Jadrolinija ne želi platiti pa su pokrenuti parnični postupci.
"Nije plaćena ni naknada štete za teško ozlijeđenog pomorca koji je preživio ovu nesreću, pa pozivam predstavnike Jadrolinije da čim prije pošalju prijedloge nagodbi", poručio je Savić.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati