Europske zračne luke kupuju nove skenere. EU ukinula limit od 100 ml tekućine

EUROPSKA komisija je u utorak objavila da će ponovno dopustiti upotrebu sofisticiranih C3 skenera na aerodromima kako bi se putnicima omogućilo da kroz sigurnosne provjere unesu do dvije litre tekućine, umjesto dosadašnjeg ograničenja od 100 mililitara.
Ova odluka poništava zabranu korištenja EDS CB C3 tehnologije pregleda iz rujna prošle godine, kojom je putnicima bilo omogućeno nošenje većih količina tekućine. No promjena stajališta Komisije izaziva kontroverzu jer se ponovno mogu koristiti samo skeneri koje proizvodi jedna tvrtka - britanska Smiths Detection.
Skupi skeneri stoje neiskorišteni
To ostavlja aerodrome koji su kupili skupe skenere konkurentskih tvrtki poput Nuctecha i Rapiscana u nezavidnoj poziciji. Ti se skeneri ne mogu ponovno koristiti dok ih ne recertificira Europska konferencija civilnog zrakoplovstva, organizacija zadužena za usklađivanje sigurnosnih pravila u europskom zračnom prometu te dok Komisija ne izda svoje konačno odobrenje.
Novo odobrenje EU-a odnosi se na "700 skenera koji se nalaze u 21 članici", izjavila je u utorak glasnogovornica Komisije za promet Anna-Kaisa Itkonen, dodavši da se mnogi od njih nalaze u "velikim zračnim čvorištima".
"Odluka se odnosi na prvu konfiguraciju određene vrste skenera, a postoje i druge vrste", rekla je Itkonen, naglasivši da je svaka zračna luka odgovorna za informiranje putnika o pravilima koja se kod njih primjenjuju: "Oni će morati u potpunosti informirati putnike koriste li najnoviju tehnologiju. To ne znači da sada svi putnici u cijelom EU-u mogu nositi veće spremnike tekućine sa sobom."
Ista zračna luka - različita pravila
To dovodi do vrlo različitih sigurnosnih pravila unutar EU-a, ponekad čak i unutar istog grada ili istog aerodromskog čvorišta. Putnici koji polaze iz Milana, primjerice, sada smiju unijeti do dvije litre tekućine kroz sigurnosnu kontrolu ako polaze s aerodroma Linate ili iz Terminala 1 na Malpensi, dok u Terminalu 2 na Malpensi još uvijek moraju poštivati staro pravilo od 100 ml.
Zračna luka Milano Bergamo najavila je da će zadržati pravilo od 100 ml do 28. studenog, kada se očekuje postavljanje novih skenera na sigurnosnim točkama. Amsterdamska zračna luka Schiphol i druge nizozemske zračne luke navodno posjeduju tehnologiju koja omogućuje zaobilaženje ograničenja od 100 ml, ali su najavile da će se staro pravilo zasad i dalje primjenjivati.
Djelomična recertifikacija C3 skenera izazvala je podijeljene reakcije u udruženju zračnih luka ACI Europe. "Ovo je vrlo dobra vijest za putnike, zračne luke i sigurnost općenito", rekao je Olivier Jankovec, glavni direktor udruženja. No, ovo je samo djelomično rješenje koje ostavlja druge proizvođače i zračne luke s njihovom opremom u vakuumu.
Nuctech je proces EU-a nazvao "dugotrajnim i rascjepkanim", ali je dodao da njegovi uređaji "ne nailaze na tehničke zapreke" za recertifikaciju. "Ključno je da rasporedi i testiranja ostanu transparentni i pravedni kako bi se osigurale jednake mogućnosti za sve dobavljače", dodao je Nuctech u svojoj izjavi.
C3 skeneri su osam puta skuplji od rendgenskih
C3 skeneri trebali su olakšati pravila za putnike, a istovremeno povećati sigurnost. Zračne luke općenito zahtijevaju da se tekućine u ručnoj prtljazi pohranjuju u spremnike do 100 ml i da se vade iz torbi zajedno s elektroničkim uređajima poput prijenosnih računala i mobitela. C3 skeneri omogućuju pregled prtljage bez tih koraka, što ubrzava prolazak kroz sigurnosnu kontrolu.
No Komisija je tu praksu zabranila u rujnu kao "mjeru opreza, ne zbog neke nove prijetnje, već privremenog tehničkog problema". To je uklonilo glavni poticaj za zračne luke da ulažu u C3 skenere, koji su u prosjeku osam puta skuplji od konvencionalnih rendgenskih uređaja koje zamjenjuju, dok su troškovi održavanja četiri puta viši, navodi ACI Europe kao reakciju na odluku EU-a.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati