Masakr na desnici: U borbi za Zagreb nisu se međusobno štedjeli
PREDIZBORNA kampanja za ove zagrebačke izbore sigurno je jedna od najprljavijih u suvremenoj hrvatskoj političkoj povijesti.
To javnost ponajviše može zahvaliti kandidatima i strankama, odnosno koalicijama od centra prema krajnjoj desnici, koji su se tjednima međusobno nemilosrdno blatili te istovremeno pokušavali voditi i negativnu kampanju protiv favorita iz anketa, Tomislava Tomaševića.
Višetjedno nabacivanje blatom
Dovoljno je samo podsjetiti se nekih naslova s Indexa otkako je počela kampanja: "Filipović: Škoro se prvo išao uvjeriti da je Bandić pokopan pa se odlučio kandidirati", "Troskot: Škorin prijedlog o privatizaciji Dinama je čisto pogodovanje Mamiću", "HDZ-ov Filipović: Škoro je pustio podvalu da mi je otac Srbin i da sam kršten s 14", "Filipović: Škoro je imao najskuplji parking. Škoro: Vaša stranka je korumpirana", "HDZ napao Škoru: Reper s kojim je pjevao vrijeđa Katoličku crkvu i vjernike", "Mostovac: Škoro je danas potpisao koaliciju. Podržava li on to pljačku u Dinamu?", "Škare Ožbolt: Zovu s ovog broja i govore da radim sa Srbima. Ne nasjedajte, građani", "Vesna Škare Ožbolt tužila HDZ-ovog Davora Filipovića zbog širenja laži" itd.
>> HDZ-ov Filipović: Škoro je pustio podvalu da mi je otac Srbin i da sam kršten s 14
>> Vesna Škare Ožbolt tužila HDZ-ovog Davora Filipovića zbog širenja laži
>> HDZ napao Škoru: Reper s kojim je pjevao vrijeđa Katoličku crkvu i vjernike
>> Troskot: Škorin prijedlog o privatizaciji Dinama je čisto pogodovanje Mamiću
Zagrebačka i hrvatska javnost tako već tjednima svjedoče jednoj dosad nezabilježenoj negativnoj, pa i klevetničkoj kampanji, u kojoj se igra na najniže nacionalističke strasti te se ponavljaju poluistine i očite laži bez imalo srama.
Nitko tu nije nevin, ali se mora naglasiti da se po prljavoj i besramnoj komunikaciji ipak najviše istaknuo kandidat HDZ-a za gradonačelnika Zagreba Davor Filipović, koji je nakon početne serije spektakularnih gafova počeo smjerno ponavljati invektive koje su ga naučili PR stručnjaci iz Središnjice.
>> HDZ-ovci koji žele voditi Zagreb i Split kao da su došli iz viceva o plavušama
>> Kad god progovori, Filipović se upuca u nogu
Tko zapravo čini desnicu na izborima u Zagrebu?
Za komentar stanja na desnici u ovoj predizbornoj kampanji u Zagrebu pitali smo političkog analitičara Karla Juraka.
"Desnom političkom spektru na izborima u Zagrebu pripadaju HDZ, MOST, DP i koalicija oko Suverenista. To odgovara i njihovu pozicioniranju na nacionalnoj razini. Vesna Škare Ožbolt se također može uvjetno svrstati na poziciju centar-centar desno, ali s obzirom na to da ona na nacionalnoj razini nema isprofiliranu politiku, ne znam što bih u njezinu programu za Zagreb izdvojio kao sadržajno desno. Ona je nešto poput npr. Branke Ramljak u Splitu, umjereno desno, uvjetno rečeno. Ove ostale političke opcije na nacionalnoj se razini profiliraju kao desne, neke više, neke manje, pa se onda to preslikava i na lokalnu politiku", objašnjava Jurak koga možemo svrstati u desnicu u Zagrebu.
Kandidatkinja stranke pokojnog gradonačelnika Bandića Jelena Pavičić Vukičević ipak ne može biti svrstana u desnicu iako je moguće da će dobiti neke desne glasove, napose one koji materijalno ovise o uhljebljivanju u Holdingu ili Gradskoj upravi.
"Mi, nažalost, nemamo 'pravih' vrijednosnih sadržaja, lijevih ili desnih, na lokalnoj razini, tj. opcije imaju dosta problema s prevođenjem svjetonazora u komunalne politike, pa im onda lijevi ili desni šmek daje status na općoj političkoj razini", kaže Jurak.
Desničarski mediji imaju svoje očite favorite
Veći dio kampanje desni su kandidati za gradonačelnika proveli napadajući jedni druge.
"Tu je isto na djelu to preslikavanje s nacionalne razine - kandidati samo preslikavaju svoje stranačke nesuglasice na lokalnu razinu, neovisno o samim lokalnim temama. Dijelom je to borba i za te glasače, kao i za preuzimanje bivših Bandićevih glasača. Postoje razne predrasude tko za koga glasa i kakvi su svjetonazori određenih dijelova Zagreba, pa se prema tome i usmjeravaju politike. Naravno, razlozi su često i čisto osobne, nepolitičke naravi, što bi onda kao trebalo dobiti neku auru političnosti, ali to ne uspijeva", smatra Jurak.
U prljavu su se kampanju uključili i desničarski mediji, koji su često otvoreno navijali za jednog kandidata, a blatili drugog. Primjerice, portal Željke Markić Narod.hr vodio je kampanju protiv kandidata MOST-a Zvonimira Troskota, koji se svojedobno zamjerio Markić, kada su surađivali u inicijativi Narod odlučuje. Velimir Bujanec je pak neumorno drukao za Škoru i Domovinski pokret. Maxportal je pak Škoru napadao, a promovirao HDZ i Filipovića. Novi igrač na sceni Priznajem.hr, koji je već surađivao s Mostom, sada je objavljivao da je Filipovićev otac zapravo Srbin.
>> Vlada dala milijun naših kuna opskurnom portalu koji širi priču da je Filipović Srbin
Povrh toga, bjesomučno se naručuju i objavljuju ankete koje dokazuju da ovaj ili onaj desničar ulazi u drugi krug, a provode se i online i telefonske kampanje kojima se glasače desnice targetira negativnim porukama o kandidatima. Mostov Nikola Grmoja je najavio podizanje prijave zbog djelovanja agencije Akter Public, za koju kažu da ju je angažirao Škoro kako bi naškodio Troskotu.
Zla krv na desnici
Sve to znači da je u ovoj kampanji stvoreno mnogo zle krvi na desnici, što se može vidjeti i po komentarima članaka na desničarskim portalima. Tamo se pristaše različitih opcija s desnice međusobno verbalno kolju i proglašavaju nacionalnim izdajnicima, a njihove političke uzdanice, naravno, udbašima. Mnogi se već zaklinju da ovom ili onom kandidatu desnice neće dati svoj glas u drugom krugu te da će apstinirati, što zapravo poboljšava šanse Tomislava Tomaševića.
Znači li to da se desni glasači u drugom krugu neće moći ujediniti oko jednog protukandidata Tomaševiću?
"Hoće li se desni glasači ujediniti u drugom krugu oko jednog protukandidata, ovisi jako o tome tko će ući u drugi krug, a to je vrlo neizvjesno. Stupanj njihove kohezije svakako će biti veći nego u prvom krugu. No naglasio bih kako se prečesto čini jedna konceptualno-metodološka pogreška prilikom analize biračkih tijela - naravno da postoje lijevi i desni glasači i centristički, ali sam uvjeren da je nemoguće biračko tijelo čvrstim i diskretnim politološkim kategorijama podijeliti na lijevo, centar i desno. Birači su najčešće, rekao bih, brikolaž raznoraznih ideja, često i međusobno suprotstavljenih. Pretpostavka da je tako školski moguće podijeliti biračko tijelo jest ta da je svatko politički vrlo obrazovan i samosvjestan, konzistentan i dorečen, a to nisu političari, pa to ne treba ni očekivati od građana", ističe ovaj politički analitičar.
Zakašnjeli napad na Tomaševića
U tom bratoubilačkom ratu (ništa novo!) desnica kao da je zaboravila na činjenicu da se njihovi kandidati bore za drugi krug (ili prelazak praga), dok je favorit zeleno-lijevi kandidat platforme Možemo! Tomislav Tomašević, koji u svim anketama dobiva između 30 i 40 posto glasova u prvom krugu te pobjeđuje svakog protukandidata u drugom. Pritom se na ljevici nije vodila tako žestoka kampanja te Tomaševića zapravo protukandidati poput Joška Klisovića (SDP) ili Anke Mrak Taritaš (Glas) nisu uopće doista napadali i izvlačili mu prljavi veš.
Desnica se toga sjetila, ali tek nedavno.
"Birači moraju znati da gospodin Tomašević nije mirni dječak iz susjedstva. Ovdje je riječ o jednom političkom fenomenu kojega je potrebno demaskirati i razobličiti kako bi birači za svakog aktera znali tko je i tko stoji iza njega - ovdje nije riječ o autohtonom hrvatskom političkom proizvodu, već desetljećima preko stranih dotacija izgrađivanom parapolitičkom gibanju koje je djelovalo u tzv. civilno društvo, s kojima sam imao čast sučeliti se kao ministar kulture i koji su me poslušali kad sam im rekao da s parapolitičkog prijeđu na političko-stranačko područje. I to je jedina istina o onome što nazivamo Možemo!. Dovoljno je pogledati sastav liste gospodina Tomaševića i tu ćemo vidjeti dobro poznate figure. Nije riječ o nikakvom ekološkom gibanju, već o dobro poznatoj stranoj franšizi", tumačio je neki dan pridruženi član Domovinskog pokreta Zlatko Hasanbegović.
>> Hasanbegović: Tomašević nije mirni dečko iz susjedstva, on je strana franšiza
>> Škoro: Tomašević je lukavo odabran kao čovjek kojemu je otac desno, a stric svećenik
Škoro se pak požalio da je "Tomašević lukavo odabran kao čovjek koji ima oca koji je desno orijentiran i strica koji je svećenik, a trebao bi predstavljati platformu koja je zeleno-lijeva". Filipović je nedotupavno ispalio da je Tomašević "opterećen milijunima iz inozemstva", pa stoga nije iskreno za transparentnost, iako su podaci o financijama aktivističkih udruga u kojima je radio Tomašević javno dostupni online, baš zato što te udruge posluju transparentno.
Suverenisti demoniziraju lubenice
Suverenisti - koji nemaju svojeg gradonačelničkog kandidata i zapravo okupljaju niz marginalnih desničarskih stranaka - krenuli su čak i s plakatima protiv Tomaševića, kojima misle da ga diskreditiraju time što demoniziraju lubenice.
>> FOTO Ovo su plakati Suverenista. Tomaševića usporedili s lubenicom i Sorosem
"Ova lubenica je baš poput Tomislava. Zelena na površini, crvena u srcu", stoji na plakatu suverenističke koalicije. Osim plakata s lubenicom, Suverenisti su napravili još nekoliko plakata usmjerenih izravno protiv Tomaševića. Na jednom su napravili montažu na kojoj je pola lica Tomaševića, a pola Georgea Sorosa. Na trećem plakatu pak stoji slika djeteta i natpis: "Ovo je Ante. Ante nema nijedan dan radnog staža. Baš poput Tomislava."
U napadu na Tomaševića okušao se i mlađahni lider ultradesne Generacije obnove Frano Čirko, koji je snimio video u kojem navodno "razotkriva pet mitova o Tomaševiću". Video je dosta dijeljen na društvenim mrežama, ali i pun besmislica: Čirko npr. ismijava činjenicu da je Tomašević magistrirao održivi razvoj u Cambridgeu.
Analitičar Jurak: Interesantno, nije bilo puno direktnih prozivanja za komunizam
Analitičar Karlo Jurak smatra da su desni kandidati čak relativno kasno krenuli s jačim napadima na Tomaševića.
"Najdulje traje napad kojim se tvrdi da je Tomašević aktivist, što bi kao trebalo biti nešto pogrdno. Onda je krenulo s time da je neradnik. To je pak previše prazni označitelj. Da bi sada završili na lubenicama (što je jako stara fora) i Sorosevim plaćenicima, što je već pomalo očajno", kaže.
"Interesantno, direktnih prozivanja za komunizam i nije bilo toliko puno. Primjećujem u tim napadima i pomalo histerije, osjećaj gubljenja tla pod nogama, hvatanja za slamke, pa izvlačenje onda nekih babaroga, što realno malo koga zanima. Čini mi se da mu nisu naštetili ni najmanje", zaključuje Jurak u izjavi za Index.
Unatoč raznim pokušajima, ne čini se da Tomašević gubi glasove zbog "razotkrivanja" koja dolaze s desnice. Npr. u najnovijoj anketi Nove TV podrška mu raste.
>> Nova anketa za Zagreb: Škoro i Filipović gotovo izjednačeni, Tomašević premoćno vodi
Diletantizam političke elite hrvatske desnice
Izgledno je da su se mnogi na desnici već pripremili na Tomaševićevu pobjedu, ali i dalje iznenađuje diletantizam vodećeg političkog kadra u strankama od Suverenista preko DP-a do MOST-a, koje čak i navodno zajednički prijezir prema, kako kažu, izdajničkom i korumpiranom HDZ-u ne može ujediniti. Tvrde da je Tomašević sorosevska podvala i da će preuzeti vlast u "glavnom gradu svih Hrvata", a nisu se mogli ujediniti da zaustave tu golemu ugrozu. Tipično za samoproglašene domoljube, Hrvatska im je uvijek na zadnjem mjestu.
Jedino što su glasačima ponudili u Zagrebu je dodatno raslojavanje na desnici i de facto pomaganje kampanji Tomislava Tomaševića, koji se na njih uopće i nije morao obazirati dok su se međusobno likvidirali. Javnost je pak doživjela veliko zagađenje javnog diskursa zahvaljujući sumanutom ponašanju desnice na ovim zagrebačkim izborima, koji će sigurno biti zapamćeni po nevjerojatnim biserima HDZ-ovog kandidata Filipovića, ali i općenito niskom nivou svih kandidata domoljubnih opcija.
Iza konzervativne fasade - nacističke simpatije
Zanimljivo je da je ova kampanja pokazala kako se u svim tim desnim opcijama lako nađe nekoga tko iza svoje dolične, katoličke vanjštine obiteljskog čovjeka krije proustašku ili pronacističku prošlost ili sadašnjost.
Škoro je tako snimio predizbornu pjesmu i spot s reperom Zizijem, koji inače koketira s nacizmom, pa ga se morao odreći. MOST je pak na listu stavio tipa koji jako voli pozdravljati uzdignutom desnicom. Troskot ga je pravdao izjavom da je to učinio kao je imao 13-14 godina. Imao je 3o godina.
To su samo dva reprezentativna primjera od mnogih.
>> Škoro bi upravljao Zagrebom, a nema pojma ni tko je čovjek s kojim snima spot
>> Troskot kaže da je mostovac kao nacist pozdravljao s 13 godina. Imao je 30
Sve u svemu, može se reći da su zagrebački izbori dobro prikazali kakvo je stanje političke mudrosti i vještine na domaćoj desnici. HDZ zasad nema razloga za brigu.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati