"Umoran pilot je opasan pilot": 22. siječnja prosvjeduju piloti i kabinsko osoblje iz 41 europske države
Foto: Ilustracija
PILOTI i kabinske posade diljem Europe pripremaju koordinirane prosvjede kojima vrše pritisak na europske političare kako bi sigurnost putnika stavili ispred komercijalnih interesa zrakoplovnih kompanija. Kako su izvijestili iz Hrvatskog sindikata prometnih pilota, vođeni svojom profesionalnom odgovornošću za sigurnost putnika i osiguranje sigurnih letačkih operacija, zrakoplovne posade pokreću "Prosvjed za sigurnost" ("Walkout for safety") 22. siječnja ove godine.
Piloti i kabinsko osoblje iz 41 europske države, uključujući i Hrvatsku, tako će se uputiti u zajednički prosvjed protiv prijedloga novog europskog Pravilnika o radnom vremenu članova posade zrakoplova. Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (European Aviation Safety Agency - EASA) želi donijeti novi Pravilnik o radnom vremenu posada zrakoplova (Flight Time Limitations) koji će negativno utjecati na sigurnost putnika i posada zrakoplova. Ovim prosvjedom piloti i kabinske posade Europe traže od političara da odaberu set pravila koji će jamčiti sigurnost.
"Istraživanja pokazuju da se letačke i kabinske posade već sada bore s visokom razinom umora, drijemajući za kontrolama zrakoplova"
Na konferenciji za novinare održanoj još 30. studenog prošle godine u Bruxellesu, Europsko udruženje pilota (European Cockpit Association - ECA) i Federacija europskih radnika u prometu (European Transport Workers' Federation - ETF) najavili su sve-europski dan akcije protiv Pravilnika o radnom vremenu članova posade zrakoplova, nedavno predloženog od Europske agencije za zrakoplovnu sigurnost (European Aviation Safety Agency - EASA).
"Posade zrakoplova već godinama čekaju sigurna pravila kojima bi se kontrolirala opasnost od umora u letačkim operacijama", istaknuo je Nico Voorbach, Predsjednik ECA-e. "Istraživanja pokazuju da se letačke i kabinske posade već sada bore s visokom razinom umora, drijemajući za kontrolama zrakoplova. Bez obzira na to, EASA je odlučila zanemariti znanstvene preporuke i krenula s prijedlogom Pravilnika koji prihvaća visoku razinu zamora posada".
"Duboka zabrinutost za sigurnost nije naišla na nikakav odjek. To se mora promijeniti", rekao je Francois Ballestrero, Politički tajnik za avijaciju ETF-a. "Ukoliko se ništa ne promijeni, standardi zrakoplovne sigurnosti diljem Europe će pasti, a posade zrakoplova će biti obavezne letjeti po rasporedu koji je izravno opasan i koji će negativno utjecati na sigurnost letačkih operacija. Ovaj prosvjed će pokazati da smo odlučni osigurati sigurnost zračnog prometa".
"Ako nam je nesreća Colgan Aira nešto pokazala, onda je to da je umoran pilot - opasan pilot. EASA-ina pravila to ne odražavaju i to se mora odmah promijeniti", naglasio je Nico Voorbach.
"Walkout za sigurnost" će biti koordinirana akcija ECA-e i ETF-a koja će uključivati brojna događanja, a mogući su čak i štrajkovi. Hrvatsko zrakoplovno osoblje smatra se dijelom europskog, tako da će se također pridružiti prosvjedu. S obzirom da su, potaknuti upitnom interpretacijom dosadašnjeg pravilnika, u prosincu 2011. već prosvjedovali ispred Agencije za civilno zrakoplovstvo, te je u ožujku uslijedio i štrajk upozorenja, hrvatski piloti i kabinsko osoblje ovoga su puta odlučili sudjelovati bedževima, letcima i priopćenjima za javnost. Na dan prosvjeda, posade zrakoplova će na uniformi nositi bedž s logom kampanje, a na Zračnoj luci Zagreb dijeliti će se informativni letci.
EASA-in prijedlog Pravilnika o radnom vremenu posada zrakoplova: "Umoran pilot opasan je pilot. EASA-ina pravila to zanemaruju"
- Kada donose nova pravila o kontroli umora zrakoplovnog osoblja, Europske institucije moraju imati sigurnost putnika na prvom mjestu.
- To znači: Europska unija svoje pravilnike mora temeljiti na znanstvenim spoznajama, te s konzervativnim pristupom ("ako postoji sumnja - nema sumnje, bira se sigurnija opcija").
- Desetljeća znanstvenih istraživanja, uključujući i tri studije koje je EASA naručila u 2011, pokazuju gdje bi EU trebala postaviti limite radnog vremena posada.
- Ali EASA-in prijedlog zanemaruje znanstvene dokaze, radi protiv konzervativnog pristupa i dopušta kombinacije letova koje su izravno opasne.
- EASA-in tekst neće osigurati sigurne letačke operacije, npr.:
- Dežurstvo: EASA-ina pravila očekuju da pilot sleti zrakoplov pun putnika nakon što je bio budan više od 22 sata. - To nije sigurnost!
- Noćno letenje: znanstvenici se jednoglasno slažu da bi takvi letovi trebali biti ograničeni na 10 sati, kako bi se spriječile opasne razine umora. Ali EASA predlaže 11-12 sati. - EASA riskira!
- "Otvoreno" dežurstvo: posade mogu biti na "otvorenom" dežurstvu (kao pričuva) do 23 dana, a mogu se pozvati na posao u bilo kojem trenutku dana ili noći na puno radno vrijeme. To će rezultirati poremećajem ritma i kvalitete spavanja. - Fleksibilnost ispred sigurnosti!
- Iskrivljavanje pravila: EASA dopušta izbjegavanje striktnih pravila na kombinacijama letova s izravnim utjecajem na ritam spavanja (npr. Rana ustajanja). - EASA potkopava vlastita pravila!
- Dugi radni dani s visokim opterećenjem: pravila moraju štititi od rizika umora kod dugih radnih dana s višestrukim polijetanjima i slijetanjima. Znanost je u tome jednoglasna. Ali, EASA je zanemarila mišljenje znanstvenika. - Još jednom, znanstvene spoznaje su zanemarene!
- Pad sigurnosnih standarda: ova će se pravila primjenjivati u cijeloj Europi. Ona nadomještaju postojeće nacionalne standarde koji su u nekim europskim zemljama viši. Ali, tim se zemljama ne dopušta da i dalje koriste svoje više standarde. - Zahtjeva se snižavanje sigurnosnih standarda!
- EASA brani svoj prijedlog pravilnika fokusirajući se na broj poboljšanja u odnosu na postojeće europske propise. Ali, ti su propisi već sada vrlo liberalni, a nove odredbe koje dopuštaju vrlo riskantne kombinacije letova daleko nadmašuju poboljšanja. - Poboljšanja nas ne bi trebala odvratiti od značajnih nedostataka predloženog pravilnika.
- ECA traži od Europske komisije, Ministara prometa i Europskih parlamentaraca da odbiju ovaj prijedlog pravilnika i da ga promjene u set sigurnih pravila, koja će sigurnost putnika staviti ispred komercijalnog interesa zrakoplovnih prijevoznika.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati